دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت الله ممدوحی

عضو خبرگان رهبری گفت: تاریخ بعدها به مصدق نشان داد که مردم از روحانیت تبعیت می‌کنند و این تجربه خوبی برای همه مردم و حاکمان است.

آیت الله ممدوحی در گفتگو با خبرگارخبرگزای حوزه؛ با اشاره به نقش آمریکا و انگلیس در کودتای 28 مرداداظهارداشت: کودتای 28 مرداد در یک وضعیت خاصی که در ایران در جریان بود توسط امریکا و انگلیس اتفاق افتاد، دولت مصددق را برداشته و حکومت شاه را گذاشتند که هردو از بنیان خراب بود.

وی با این که؛ برداشتن مصدق و جایگزینی شاه هردو از ریشه خراب بود افزود: شاید یکی از علل به وجود آمدن کودتای 28 مرداد این بود که دکترمصدق خیال می‌کرد، خودش کارها را پیش می‌برد، در صورتی که مردم با مشاهده فعالیت آیت الله کاشانی، به تبعیت از ایشان وارد کار شدند و رضا شاه را بیرون کردند.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان این که «کنار رفتن آیت الله کاشانی از مجلس به خاطر گوش ندادن مصدق به حرفا هایش بود» ادامه داد: کنار رفتن آیت الله کاشانی از مجلس توهم قدرت یک پارچه مصدق را بالا برد، به گونه ای که همین امر باعث شد تا آمریکایی‌ها با یک افسر ساده وارد کاخ شده و او را کنار گذاشتند و اینجا بود که مصدق فهمید مردمی که مشتشان را گره می‌کردند به خاطر او نبوده، بلکه در حمایت و تبعیت از روحانیت بوده است.

آیت الله ممدوحی با بیان این که کودتای 28 مرداد تجربه بسیار فوق العاده تاریخی برای مردم و حاکمان ایران است تصریح کرد: تاریخ بعدها به مصدق نشان داد که این روحانیت هستند که در رأس قرار دارند و مردم از روحانیت تبعیت می‌کنند و این تجربه خوبی برای همه مردم و حاکمان ایران است.

تجربه تاریخی مصدق فراموش نشود

وی با بیان این که «خیلی‌ها فکر می‌کنند اگرروحانیت کنارباشند و خودشان رأس قرار بگیرند، همه کارها را می‌توانند انجام دهند» افزود: سرّ اتحاد، همدلی و راهپیمایی‌های روز قدس و بیست دو بهمن و...، همه به خاطر نقش رهبری وروحانیت است و به یاد داشته باشند که تجربه تاریخی زمان مصدق را فراموش نکنند.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد:  امروز بعد از 35 سال از انقلاب تجربه کشور و به همه عالم فهماند که روحانیت توانایی اداره امور را دارند حتی اگر مسئولیتی را نداشته باشند.

آیت الله ممدوحی تاکید: یکی از وظایف رسانه، پرنگ نشان دادن نقش روحانیت در تاریخ است و مردم بدانند نقش روحانیت چه قدر تأثیر گذار است.

اگر شما بمیرید یک فاتحه هم نمی‌خوانند

وی خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب عده ای بیان می کردند که باید روحانیت کنار بروند؛ اما امام خمینی(ره) فرمود، مردم بیل و کلنگ قبر آیت الله کاشانی را می‌بوسند؛ ولی  اگر شما بمیرید یک فاتحه هم برایتان نمی‌خوانند و این رسماً برای کسانی گفت که فکر می‌کردند می‌توانند کاری انجام دهند.

انتقال تجربیات گذشته رنگ بوی تعصب نگیرد

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خطاب به رسانه‌ها گفت: رسانه باید تجربه‌های تاریخی را بدون داشتن هرگونه تعصب به مردم منتقل کند، بعضی مواقع انتشار مطالب  از سوی رسانه ها رنگ و بوی تعصب به خود می‌گیرد که نباید انتقال تجربیات گذشته رنگ بوی تعصب به خود بگیرد.

انتهای پیام 16/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha