دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حوزه افغانستان

تقريباً درتمام شهرهاي شيعه نشين مانند كابل، باميان، يكاولنگ، قندهار، هرات و ... مدرسه علميه داير است و معارف ديني و آموزه هاي الهي در ميان مردم ترويج مي شود.

حجت‌الاسلام سيد ناصر احمدي،از فضلای کشور افغانستان و مسئول یکی از شعب دفتر حضرت آيت الله نوري همداني در تهران در گفتگو با خبرگزاري حوزه وضعیت مدارس علمیه کشور متبوع خود را اعلام کرد

جفاي شوروي و طالبان به حوزه هاي افغانستان

وي گفت: متأسفانه به دليل شرايط نامناسب امنيتي وضعيت حوزه علميه و علما در افغانستان از زمان يورش شوروي و سپس حضور طالبان نامناسب بوده است.

استاد مدرسه علمیه حاج ابوالفتح در ادامه با ذکر مدارس علميه مشهور افغانستان اظهار داشت: حوزه علميه خاتم الانبياء در كابل به توليت آيت الله شيخ آصف قندهاري معروفترين وبزرگترين مدرسه علميه در اين كشور است.

وي افزود:طلاب اين مدرسه در حال حاضر به دو شكل سنتي و جديد و به صورت تركيبي از اهل تسنن و تشيع تحصیل می کنند

وی گفت: مدرسه ديگر استان كابل، مدرسه اي است به توليت آيت الله محقق كابلي با قدمتي طولانی و آيت الله صالحي كابلي توليت يكي ديگر از مدارس كابل را برعهده داردواين مدرسه زير نظر قم اداره مي شود؛ همچنان كه ساير مدارس نيز با تدابير قم و همكاري جامعه المصطفي اداره مي شوند.

حجت الاسلام احمدي با اشاره به اينكه در زمان طالبان شيعيان دچار مشكلات فراوان بودند گفت: اين گروه تروريستي پس از دستگيري علما و روحانيون شيعي مبادرت به شكنجه و سپس كشتار آنان مي كردند.

وي افزود: براي نمونه به شهادت مظلومانه شهيد شيخ عبدالعلي مظاهري مي توان اشاره كرد كه طالبان بيني و گوش او را برديدند، سپس چشمانش را در آوردند و او را به شكل فجيعي كشتند.

داعشي ها در رفتار و روش شبيه طالبان هستند

استاد مدرسه علمیه حاج ابوالفتح با تأكيد بر اينكه، داعشي ها نيز در رفتار و روش شبيه طالبان هستند گفت: اين نوع رفتار نشان مي دهد آنان تا چه اندازه از عمق و غناي تعاليم اهل بيت وحشت دارند.

وي ادامه داد: لطف خداوند به لطف خداوند و عنایات اهل بیت در ده سال اخير و با توجه به اينكه دولتمردان به طور مستقيم به وضعيت مذهبي مردم كاري ندارند وضعيت حوزه علميه، علما و طلاب افغانستان بهبود يافته است.

نقش جامعه المصطفي در تعامل حوزه افغانستان با ايران

این عضو دفتر آيت الله العظمي نوري همداني در تهران که تبعه افغانستان می با شد، با اشاره به اينكه جامعه المصطفي بييشترين نقش را در تعامل ميان حوزه هاي افغانستان و ايران دارد گفت: تقريباً در شهرهاي شيعه نشين مانند كابل، باميان، يكاولنگ، قندار، هرات و ... مدارس علمیه داير است و معارف ديني و آموزه هاي الهي در ميان مردم ترويج مي شود.

وي تأكيد كرد: شهريه طلاب افغانستاني از سوي مراجع عظام تقلید قم تأمين مي شود و نماينده مقام معظم رهبري، حجت الاسلام سيد رحمت الله مرتضوي نيز نقش بسزايي در بهبود اوضاع علما و طلاب افغانستاني دارند.

وي ادامه داد: متأسفانه نزديك به سه دهه در زمان شوروي و طالبان حوزه هاي علميه در افغانستان تعطيل بودند اما اكنون و از زمان حامد كرزاري اين وضعيت هر روز بهبود مي يابد.

انتظار از دولت جدید

حجت الاسلام احمدي با اشاره به اينكه در حال حاضر مذهب جعفري در قانون اساسي افغانستان به رسميت شناخته شده است گفت: انشاءالله هر رئيس جمهور آينده اين كشور است بتواند در بهبود وضعيت طلاب و مدارس علميه نقش مثبت و سازنده اي ايفا كند.

وي در پايان از حضرات آيات اسحاق فياض، شيخ محمد آصف قندهاري و شيخ هاشم صالحي كه هر سه از شاگردان آيت الله العظمي خويي (ره) بودند به عنوان برجسته ترين شخصيت هاي علمي و فقهی كشورش نام برد.

313/35

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha