پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
بوشهری

خبرگزاری «حوزه» / مدیر حوزه های علمیه گفت: نباید در امور تربیتی برای همه دانش آموزان یک نسخه واحد پیچید، بلکه باید توجه داشت که هرکدام از دانش آموزان از لحاظ روحی و روانی ویژگی های خاصی دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، پیش از ظهر امروز در دیدار مدیرکل، معاونین و مسئولان آموزش و پرورش استان قم به تبیین اهمیت و جایگاه تعلیم و تربیت از منظر دین و باید و نباید های این عرصه مهم پرداخت.

وی با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید گفت: دین مبین اسلام برخلاف آنچه که قبل از ظهور اسلام در عربستان وجود د اشت، تعلیم و تربیت را حق یک طبقه خاص و ممتاز نمی داند، بلکه علم آموزی را یک اصل مهم و یک فریضه در کنار سایر عبادات و فرائض الهی مطرح کرده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که آیات و روایات متعددی مسلمانان را به علم آموزی و طلب دانش تشویق کرده است، افزود: همچنان که اصل علم آموزی در اسلام مختص به طبقه خاصی نیست و همه افراد در هر سنی باید به دنبال کسب علم و دانش باشند، این فریضه مهم زمان و مکان خاصی نیز ندارد، درحالی که برای سایر فرائض همانند نماز، روزه و حج زمان و مکان خاصی درنظر گرفته شده است که این مسئله نشان دهنده اهمیت کسب علم و دانش است.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: با این که در دین اسلام حریم هایی وجود دارد، اما اگر علم و دانش مفیدی که برای جامعه اسلامی لازم است نزد یک منافق یا کافر نیز وجود داشته باشد، باید آن علم را از او فراگرفت.

*پنچ عنصر مهم در تعلیم و تربیت

وی در ادامه جایگاه آموزش و پرورش را بسیار مهم و تاثیر گذار دانست و ابراز داشت: امروز وظیفه آموزش و پرورش بسیار مهم است و توجه به پنج عنصر جسمی، معنوی، علمی، روحی و اجتماعی در تربیت دانش آموزان بسیار مهم و کلیدی است.

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: نباید در امور تربیتی برای همه دانش آموزان یک نسخه واحد پیچید، بلکه باید توجه داشت که هرکدام از دانش آموزان از لحاظ روحی و روانی ویژگی خاصی دارند.

* خروجی های آموزش و پرورش

آیت الله حسینی بوشهری، کار معلم را مهم و اثر گذار توصیف کرد و بیان داشت: تمام شخصیت هایی که در جامعه منشا اثر بوده و امروز برای جامعه اسلامی نقش آفرینی می کنند، خروجی آموزش و پرورش و تربیت شدگان معلمین به شمار می روند، لذا باید دقت کنیم که برای فردای جامعه اسلامی و کشور چه کسانی را تربیت می کنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که بیشتر در دانشگاه ها دیده می شود، اما باید از دوران دانش آموزی برای آن فکری کرد، این است که آموزش ها مطابق با نیازها و بازار کار نیست؛ البته با وجود مراکز فنی و حرفه ای این مشکل تا حدی رفع شده است، اما باید همچنان به آن توجه داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه، هماهنگی تعلیم و تربیت با استعدادهای فطری دانش آموزان را مهم خواند و گفت: باید استعداد های فطری دانش آموزان را در زمینه تعلیم و تربیت لحاظ کنیم و از روش های نوین آموزشی نیز در امر آموزش استفاده شود.

*ضرورت تقویت روحیه تعهد و پرسش گری

وی، تربیت دانش آموزان با روحیه تعهد و پرسش گری و توجه کامل به امر پژوهش و آموزش های پژوهش محور را از دیگر نکات مهم برشمرد و افزود: حرکت به سمت و سوی آموزش پژوهش محور بسیار مهم است و باید از این که دانش آموزان بدون هیچ گونه پژوهش و تحقیقی صرفا یک سری مطالب را برای امتحان حفظ کنند، فاصله بگیریم و در آنان روحیه پرسش گری را تقویت کنیم.

*لزوم توجه به قرآن و معارف اهل بیت(ع)

آیت الله حسینی بوشهری، توجه کامل به قرآن کریم و معارف اهل بیت(ع) در آموزش و پرورش را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: امروز دشمنان اسلام و انقلاب تهاجم سنگینی علیه مبانی فکری و دینی آغاز کرده اند و نشر آموزه های قرآن و اهل بیت(ع) در جامعه و دانش آموزان می تواند توطئه های آنان را خنثی نماید.

*برکات همکاری حوزه و آموزش و پرورش

مدیر حوزه های علمیه همچنین همکاری حوزه و آموزش و پرورش را در تربیت دینی دانش آموزان بسیار حائز اهمیت خواند و گفت: ستاد همکاری ها در این عرصه گام های خوبی برداشته است، اما باید این همکاری ها روز به روز تقویت گردد تا نسل آینده براساس معارف قرآن و اهل بیت(ع) تربیت یابند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha