پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
فیضیه الازهر

حوزه/آن‌چه این روزها شاهد هستیم، جولان جهل در جهان اسلام است که با تابلوی دروغین دین دنیا را به تعجب و تحیر واداشته، آری ظهور ده‌ها گروهک به ظاهر اسلامی معارض سوری و به‌وجود آمدن فرقه عجیب‌الخلقه‌ای به‌نام داعش...

بزرگان علمی جهان اسلام هرگاه وفاقی نسبت به اصول مشترک داشتهاند، جامعه مسلمانان از موج فتنهها در امان ماندهاند.

بهرغم پذیرش اختلافات متعدد بینالمذاهب در جوامع اسلامی، باید اذعان داشت که در منظر دانشمندان بزرگ در طول تاریخ، بیش از میزانی که اختلافات تبیین میگردد، وجود اصول مشترک تأکید میشود، به دیگر سخن همه عالمان دنیای اسلام برای دین اصولی قائلند و فروعی و بر این اساس، باور داشت اصول را شرط مسلمان بودن میدانند و تفرق در فروع را شاخص جداساز مذاهب اسلامی میشمرند بهگونهای که نمیتوان این فروع و شاخهها را از ساقه و ریشه آن جدا ساخت.

 آنچه این روزها شاهد هستیم، جولان جهل در جهان اسلام است که با تابلوی دروغین دین دنیا را به تعجب و تحیر واداشته، آری ظهور دهها گروهک به ظاهر اسلامی معارض سوری و بهوجود آمدن فرقه عجیبالخلقهای بهنام داعش از میان آنها که هر عمل غیراسلامی و شرعی بلکه انسانی، حتی تهدید به انهدام کعبه را برای خود مباح میدانند، رویدادی بسی تأمل برانگیز است، زیرا با هیچ منطقی نمیتوان پذیرفت که افرادی همه ارزشهای اسلامی حتی جان، عرض و... مسلمانان را در منظر جهانیان بهنام اسلام از بین ببرند و در عین حال به راحتی دیگر مسلمانان را متهم به کفر کنند و خود را مسلمان واقعی بخوانند و تأسفبارتر اینکه پا را فراتر نهاده و مجامع علمی بزرگ جهان اسلام را نیز به کفر متهم نمایند.

شاید ریشههای مختلفی برای این اتفاق نامیمون بتوان بیان داشت، اما به یقین یکی از علل مهم ظهور این گروهکهای جهل نشان، عدم حضور و ظهور وحدتبخش عالمان جهان اسلام در میدان اجتماعی و رسانهای است، بیتردید خفاشان شبپرست وقتی نورنمایی دانش و علم را در جامعه نمیبینند، فرصت را برای ظهور و بروز غنیمت شمرده و با بهره از اختلافات مذهبی، پیروان و حتی عالمان بزرگ مذاهب را به راحتی تکفیر کنند و بهجای دانش، داعش حکمرانی میکند، شروع تکفیر این گروهها با شیعه بود، اما اینک همه مذاهب را غیر از خودشان کافر میدانند بهگونهای که جناب احمد محمود کریمه استاد رسمی الازهر در رشته فقه مقارن، در سفر به حوزه علمیه قم با صراحت بیان داشت که آنها الازهر را نیز تکفیر کردند.

حال چهطور میتوان باور داشت که آنها با نداشتن هیچ پیشینه و پشته علمی اینگونه همه محافل علمی بزرگ مذاهب جهان اسلام را به آسانی کافر میخوانند و بر این اساس با شاخص داعش و دیگر گروههای مشابه فصل مشترک ما، الازهر و همه عالمان بزرگ مسلمان و مجامع علمی، کفر است.

حقیقت آن است، دانشمندان دینی، مذاهب را با شاخصهای علمی پذیرفته شده در فرق خود تبیین میکنند و به هیچ وجه افرادی که اصول اساسی دین را پذیرفتهاند، کافر نمیدانند، اما چون با دوری از فضاهای سیاسی و رسانهای، عرصه را برای رویش، رشد و توسعه و تکثیر این قارچهای سیاسی و فرهنگی مساعد ساختهایم، نهتنها شاهد تکفیر مسلمانان در مذاهب گوناگون هستیم، بلکه کافر خواندن اندیشمندان و مجامع علمی آنان را نیز نظارهگریم و تکفیر آخرین  ایستگاه این گروهها نیست، بلکه آغاز راه است، زیرا با اباحه همه حریمها و محرمات و اجرای تمام نقشههای دشمنان اصلی، زمینه برای ورود خود آنان تمهید میگردد. آنچنان که این روزها شاهد لشکرکشی آنها به سوریه، عراق، لیبی و... هستیم.

آیا هنوز هم محافل بزرگ علمی جهان اسلام صدایرسای پیامبر امت حضرت محمد(ص) را نمیشنوند که فرمودند: العلماء حصون الاسلام؟ آری، اگر عالمان این حارسان آسمانی ثغور اعتقادی، آنگونه که شایسته است سکان جوامع دینی را بهدست نگیرند، جاهلان به حکومت خواهند رسید و ما پاسخ مناسبی برای شِکوه آنحضرت در محضر الهی و یومالحساب نخواهیم داشت.

حسن مولایی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha