جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 337677
۱۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱
89

همچون سال گذشته دولت مرکزی علاوه بر مساجد موجود، سه مکان دیگر را به برپایی نماز عید اختصاص داده اما اکثر مسلمانان به ویژه غیر بومی ها تلاش می کنند خود را به مساجد اصلی مسکو برسانند...

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، به مناسبت ایام عید قربان، مسلمانان روسیه طبق عادت همیشگی با مشکل کمبود اماکن برپایی نماز عید و دشواری های ذبح در این روز مواجه می شوند. امسال مسلمانان مسکو امکان حضور زنان در نماز عید را نیز فراهم کرده اند و در جمهوری تاتارستان جشن خیریه برگزار شده و در مورد گوسفند نیز اکنون می توان در هرجای روسیه بدون خروج از منزل به آن دسترسی پیدا کرد.

در روز عید قربان تمام مساجد روسیه میزبان نمازگزاران هستند و نماز در ساعت هفت صبح اقامه می شود و پس از و گوش دادن به خطبه راهی مزارعی می شوند که برای ذبح و قربانی عید آماده شده است.

در مسکو چگونه برای عید آماده می شوند؟

امسال دفتر مطبوعاتی مفتیان روسیه از مسلمانان خواسته که در شب عید قربان بلیت وسایل نقلیه عمومی را تهیه کنند؛ چرا که در سال های اخیر نمازگزاران هنگام بازگشت از مساجد با صف های طولانی خرید بلیت مواجه می شدند که موجب سد معبر ورودی های مترو می شد.

این مشکل به آنجا برمی گردد که اماکن در نظر گرفته شده برای نماز عید بسیار اندک است و در این سال نیز همچون سال گذشته دولت مرکزی علاوه بر مساجد موجود، سه مکان دیگر را نیز در نقاط مختلف شهر به برپایی نماز عید اختصاص داده که این مکان ها عبارتند از بخش وسیع یکی از نمایشگاه ها و یک پارک عمومی و یک میدان بزرگ شهر. اما با وجود تمام اینها اکثر مسلمانان به ویژه غیر بومی ها تلاش می کنند خود را به مساجد اصلی مسکو برسانند که در مقدمه آنها مسجد بزرگ مسکو می باشد که در نزدیکی منطقه پرسپکت میر قرار دارد.

در واقع تمام نماز گزاران مسکو مرد هستند که این امر در سال های اخیر منجر به دشوار شدن حضور نمازگزاران زن در چنین مراسماتی شده است؛ چرا که ادای نماز بدون شکافتن صفوف به هم چسبیده مردان بر روی آسفالت خیابان امری غیرممکن به نظر می رسد. اما امسال خبرها حاکی از آن است که مؤسسه اسلامی کوثر اجازه برپایی نماز عید ویژه بانوان را گرفته که قرار است این نماز بلافاصله پس از نماز مردان برگزار شود.

قربانی کردن خارج از شهر

رستم پاتروف معاون اول مفتی مسلمانان تاتارستان در گفتگو با " روسیا ماوراء العناوین" می گوید: اماکنی در داخل و خارج مدینه برای ذبح قربانی اختصاص داده شده؛ چرا که روسیه کشوری با ادیان مختلف است و نظر ما این است که قربانی حیوانان در اماکن ویژه انجام شود.

بنا به اطلاعات اداره همکاری منطقه ای و سیاسیت ملی و روابط مؤسسات دینی مسکو 14 مزرعه و کشتارگاه در اطراف مسکو برای قربانی کردن در نظر گرفته شده است که مسلمانان می توانند در این اماکن به قربانی بپردازند. همچنان که هر شخص می تواند به نام خود قربانی کند و گوشت تکه تکه شده قربانی خود را تحویل بگیرد.

قسوم مدیر صندوق خیریه "انسان" در داغستان نیز میگوید در ماخاچ قلعه پایتخت داغستان برای دومین سال ذبح حیوانان در خارج از شهر انجام می شود و اماکنی ویژه این کار در نظر گرفته شده که کشاورزان نیز کالاهای خود از جمله گوسفند را برای فروش در این اماکن عرضه می کنند اما به تازگی برخی ها تمایل به قربانی شتر پیدا کرده اند.

نقش اجتماعی اسلام

رستم پاتروف می گوید در مناسک قربانی کردن عید قربان نوعی خدمت اجتماعی نهفته است؛ چرا که انسان هنگامی که قربانی کردن را فرا می گیرد، این کار موجب بازگشت به ارزش ها است همان طور که برنامه های خیریه این ایام نیز فرصت خوبی برای گفتگو میان مؤسسات دینی و حکومت میباشد.

پاتروف می گوید: ما یک برنامه منحصر به فرد برای این ایام در نظر داریم که یک مسابقه تلویزیونی است به نام "قربانی یعنی دوست داشتن". این مسابقه امسال برای دومین بار اجرا می شود و در آن از مردم دعوت می کنیم کفالت یتیمان بدون سرپرست را بر عهده بگیرند و در این برنامه بینندگان میتوانند کمک های مالی خود را با فرستادن پیامک به شماره برنامه اعلام کنند.

مسلمانان روسیه در بیت الله الحرام

از سوی دیگر خانم لیلیا محمد یاروفا رییس صندوق "تضامن" درباره قربانی های عید می گوید: برای قربانی عید، مناسب ترین قیمت ها انتخاب می شود و از پیش با کشتارگاه ها قرار داد بسته می شود و حداقل یک ماه پیش از عید قربان در مورد قیمت به توافق می رسیم؛ چرا که قیمت گوشت با نزدیک شدن عید قربان افزایش می یابد و امسال با شمال قفقاز و منطقه حوضچه رودخانه ولگا همکاری اساسی داریم و قرار است صندوق ما سرپرستی شماری از سالخوردگان و یتیمان و کودکان بیمار را بر عهده بگیرد. مردم این مناطق نیز ترجیح میدهند گوسفند قربانی کنند. همچنین قرارداری با شرکای قدیمی خود در نوار غزه فلسطین داریم چرا که در آنجا تمایل به قربانی کردن گاو دارند و در سال گذشته ما توانستیم پیش از عید قربان برای آنها گاو بفرستیم اما آنها به علت بسته شدن تونل ها نتوانستند برای ما گوسفند بفرستند.

وی افزود: با نزدیک شدن اعیاد فعالیت های خیریه نیز چند برابر میشود چنان که در سال 2013 صندوق ما توانست اموالصدقه به ارزش 10657640 روبل معادل 273737 دلار جمع آوری کند به گونه ای که این مبلغ فقط در ایام عید جمع شد و این مبلغ معادل نیمی از بودجه سالانه صندوق است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha