جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت‌الله سلیمانی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان سیستان وبلوچستان گفت: جایگاه علمی عالم فرزانه آیت الله صالحی مازندرانی شناخته نشد، ایشان در فقه،اصول، کلام، فلسفه و ادبیات بسیار توانمند بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله سلیمانی «سه شنبه شب29مهرماه» در سیزدهمین سالگرد درگذشت آیت الله صالحی مازندرانی که در مسجد اعظم برگزار شد با اشاره به آیه« أَنزَلَ مِنَ السَّمَاء مَاء فَسَالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَدًا رَّابِيًا وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِي النَّارِ ابْتِغَاء حِلْيَةٍ أَوْ مَتَاعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاء وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الأَرْضِ كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ» اظهارداشت:خدای متعال؛ از آسمان آب فرستاد و هر رودخانه را به اندازه خويش جاری ساخت.

وی با بیان این که علم برخی ها مانند کف روی آب است افزود: علمی که فاقد سودمندی به جامعه باشد همانند کف روی آبی است که از سیلاب ها برخواسته  و خدای متعال برای این که بخواهد حق و باطل را به مردم نشان دهد از این مثال استفاده کرده است.

 نماینده ولی فقیه در استان سیستان وبلوچستان بیان داشت: ظرفیت انسان ها بر اراده آنها شکل گرفته و برای این که بخواهد اثرگذار باشد، باید برنامه های خود را به صورت جدی با سعی و کوشش فراوان به دست بیاورد.

آیت الله سلیمانی در ادامه با اشاره به شخصیت آیت الله صالحی مازندرانی گفت: این عالم برجسته عمربا برکت خود را  درجهت پیوند علم و اخلاق، سیاست و ارزش گذاری بر بنیان خانواده بنا نهاده بود.

وی تصریح کرد: آیت الله صالحی مازندرانش به تدریس سطوح فقه،  اصول، كلام،  فلسفه و تفسیر اشتغال داشت و شاگردان فراوانی در این جهت پرورش داد.

امام جمعه سیستان و بلوچیستان ادامه داد: این عالم صمدانی  در جریان انقلاب اسلامی، در مسیر مبارزه علیه رژیم پهلوی از هیچ كوششی فروگذار نمی كرد و نامش همواره در ذیل اعلامیه های جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیده می شد. در پی فعالیت های سیاسی آیت الله صالحی، ایشان در سال ۱۳۵۳ و ۵۴ ، دستگیر و زندانی شد.

آیت الله سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی های اخلاقی آیت الله صالحی مازندرانی بیان داشت: ایشان همراه آیات عظام جوادی آملی، حسن زاده آملی  با این که خودشان استاد تمام بودند در درس آیت الله آقا میرزا هاشم آملی شرکت می کردند تا جایگاه استاد را در بین شاگردان  تثبیت کنند.

وی در ادامه با بیان این که  آیت الله صالحی مازندرانی نسبت به تکریم خانواده اهمیت فوق العاده ای داشت گفت: تکریم از زن و خانواده و فرزندان در این شخصیت الهی بسیار پررنگ بود و به معنای حقیقی کلمه نسبت به خانواده اهمیت قائل بود.

آیت الله سلیمانی در پایان تاکید کرد: به حق جایگاه علمی این عالم فرزانه شناخته نشد، ایشان در فقه و اصول و کلام فلسفه و ادبیات بسیار توانمند بودند.

انتهای پیام 16/3131

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha