چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
حجت‌الاسلام جواد مروی

حوزه/ مسئول بودن به معنای این نیست که وارد دعواها و نزاع های سیاسی، جناحی و حزبی شویم، بلکه روحانیت در قبال مصداق ولایت فقیه، ولایت و نظام مسئول است که باید با تمام وجود ازآن حراست کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین جواد مروی در گردهمایی طلاب و فضلای مشهدی مقیم حوزه علمیه قم، به تشریح رسالت حوزویان درعصرکنونی پرداخت و گفت: در عصر غیبت رسالت بزرگ حوزویان، شناخت و  تبیین آموزه های دین و مکتب اهل بیت (ع) درجامعه اسلامی است.

وی یکی از افتخارات روحانیت را عهده دار بودن تبیینِ رسالت دین دانست و افزود: لازم است روحانیت برای تاثیر گذاری بیشتر در جامعه، در مسیری گام بردارد که انس بیشتری با رسالت داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مروی، آموختن درست معارف دین و تسلط بر آن را از دیگر رسالت های حوزویان برشمرد و اظهار داشت: روحانیت باید از جهت علمی در بالاترین حد علوم حوزوی قرار بگیرد تا از این جهت بتواند خدمات شایسته ای به مکتب اسلام ناب محمدی (ص) داشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خوب آموختن معارف دین را مقدمه ای  برای فهم علوم دینی عنوان کرد وگفت: علمای گذشته با کمترین امکانات، ولی با تحمل مشقتهای فراوان، توانستند،علوم دینی را به جهانیان بشناسانند و در این عرصه از هیچ تلاشی فروگزاری نکردند.

استاد حوزه علمیه بابیان این که برای فهم بهتر علوم  حوزوی نیازمند برنامه ریزی دقیق، ممارست و تلاش  علمی هستیم، ابرازداشت: دست یافتن به این علوم کار غیر ممکنی نیست، زیرا علمای گذشته با داشتن این دوعنصر که امتیاز بزرگی به شمار می رود به افتخارات زیادی در جهان علمی رسیدند.

 حجت الاسلام و المسلمین مروی کتاب «الغدیر» علامه امینی را یکی از متقن ترین ، دقیق ترین و محکم ترین کتب از لحاظ ادبیات عرب دانست واظهار داشت: این نوع کتابهای دقیق متنی، که دلیل بر حقانیت مکتب اهل بیت (ع)است از جمله کتابهایی  است که هر چه دشمنان و ادبای عرب خواسته اند نسبت به آن هجمه و خدشه وارد کنند، نتوانسته اند، زیرا هر چه بیشتر علیه آن هجمه وارد می کردند آن کتاب را پرفروغ تر و با کیفیت تر می دیدند.

جامعه نیازمند عالمان، اندیشمند است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که جامعه نیازمند عالمان، اندیشمندان و نخبگان است گفت: روحانیت  وظیفه دارد تا جامعه و به خصوص قشرجوان را از هر گونه آلودگی دینی و اعتقادی  واکسینه کند.

برخی از مسائل فرهنگی نگران کننده است

وی  وقوع برخی از مسائل فرهنگی  را  نگران کننده دانست و خاطر نشان ساخت: این اتفاقات و حوادث پیام بزرگی برای حوزه به دنبال دارد. باید نسبت به این حوادث با هوشیاری کامل عمل کنیم زیرا جامعه در حال یک نوع تغییر و تحول است.

وی با بیان این که حوزه ها درقبال اسلام، انقلاب وآرمان های امام خمینی (ره) مسؤلیت سنگینی دارند، اظهار داشت: مسئول بودن به معنای این نیست که وارد دعواها و نزاع های سیاسی، جناحی و حزبی شویم، بلکه روحانیت در قبال  مصداق ولایت فقیه، ولایت و نظام  مسئول است که باید با تمام وجود ازآن حراست کند.

  عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که لازم است از این فضای تبلیغی که در جامعه با تلاش های فراوان، مرجع مجاهد و عارف وارسته امام خمینی(ره)  به وجودآمده، نهایت بهره را ببریم، گفت: باید قدر این نعمت ولایت و نظام را دانست و برای اعتلا و عزت آن سعی و تلاش علمی فراوان کرد.

 حجت الاسلام و المسلمین مروی درپایان توجه به مسائل معنوی را از ضرورت های شئونات طلبگی عنوان کرد و افزود: اکسیر معنویت اگر با علم آمیخته شود، تأثیر آن دو چندان خواهد بود و اگر ضمیمه نشود اصطلاحات خشک علمی کار ساز نخواهدبود و دردی از جامعه دوا نخواهد کرد.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha