شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مجتبی سپاهی

اگر بتوانیم به آرمان اصلی که همانا تولید علوم انسانی اسلامی است، نائل شویم، آن روز، روز وحدت حوزه و دانشگاه است، البته این به معنای آن نیست که همه حوزویان روش دانشگاهی را طی کنند و یا دانشگاهیان دروس حوزوی را بخوانند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام مجتبی سپاهی، در هم اندیشی مدیران و اساتید حوزوی و دانشگاهی که به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه به میزبانی حوزه علمیه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: باید به بحث وحدت حوزه و دانشگاه نگاه آسیب شناسانه داشته باشیم و از نگاه صرفا ایجابی پرهیز کنیم.

وی با تاکید براینکه حقیقت این است که دانشگاه‌ها در قبل از انقلاب به طور کامل سکولار بودند، بیان کرد: بر همین مبنا امام راحل ضرورت بحث وحدت حوزه و دانشگاه مطرح کردند.

حجت الاسلام سپاهی یادآور شد: در حال حاضر میان صاحب نظران و افراد جامعه تلقی های متفاوتی از وحدت حوزه و دانشگاه وجود دارد و تفسیر های متعددی صورت می گیرد، نخست آن که عده ای معتقدند باید جامعه دانشگاهی متدین شود تا تعهد در کنار تخصص قرار گیرد.

وی ادامه داد: این نظریه گرچه ناقص است، ولی این امر محقق شده است. امروز در بحث علوم انسانی دانشگاهی که برای حاکمیت بسیار حائز اهمیت است، علی الخصوص از منظر محتوایی و روش، حوزه  علمیه می تواند حرف های متقنی برا ی گفتن داشته باشد.

مدیر گروه علوم و معارف اسلامی دانشگاه اصفهان با اشاره به این که در میانه راه وحدت حوزه و دانشگاه هستیم، ابراز داشت: قبول مرجعیت علمی توسط هر دو جامعه علمی کشور چه حوزه های علمیه و چه جامعه دانشگاهی یک ضرورت برای رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه است.

حجت الاسلام سپاهی عنوان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه باید از حیث ماهیتی شناخته شود و ابعاد آن مشخص گردد. وحدت حوزه و دانشگاه در بخشی از ابعاد آن به معنای متدین سازی فضا است که در این زمینه موفقیت خوبی داشته ایم ولی علومی مانند مهندسی و پزشکی صرفا تجربی هستند و نمی‌توان آنها را از روش‌های تجربی فاصله داد و به طور دقیق در این علوم باید از تجربیات استفاده کرد.

وی اظهار کرد: اگر بتوانیم به آرمان اصلی خود که همانا تولید علوم انسانی اسلامی است، نائل شویم، آن روز ، روز وحدت حوزه و دانشگاه است و این به معنای آن نیست همه حوزویان روش دانشگاهی را طی کنند و یا دانشگاهیان دروس حوزوی را بخوانند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha