دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حق شناس بنت الهدی

حوزه/ معاون آموزش مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی گفت: ایجاد جامعه ای با شاخصه‌های اسلامی و متناسب با شرایط روز؛ شناخت ویژگی‌ها و اقتضائات تمدن اسلامی، ضرورتی انکار ناپذیر است؛ دانش آموختگان نقش مؤثری در این عرصه دارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام حق شناس با تشریح نقش فارغ التحصیلان جامعة المصطفی در نشر مکتب اهل بیت(ع) و معارف اسلامی اظهارداشت: ویژگی‌های اخلاقی، تربیتی و نفسانی، برجسته ترین و مهمترین ویژگی دانش آموخته فعال آموزشی است.

وی در ادامه خودسازی و اهتمام به کسب مراتب متعالی اخلاقی را از مهمترین اقتضائات دانش آموختگان عنوان کرد و ابراز داشت: در راستای پیش برد اهداف متعالی تمدن اسلامی؛ تهذیب نفس، نخستین گام برای ورود به عرصه‌های مختلف دینی و خدمت به اسلام است.

استاد جامعة المصطفی اهتمام ویژه به مسئله حجاب، عفاف، حفظ روحیات زنانه، حضور فعال در کانون گرم خانواده و مسئولیت های مادرانه و همسری را از مهمترین عرصه‌های تهذیب نفس و تربیت اخلاقی در بانوان دانست و تصریح کرد: اگر دانش آموخته در کانون خانواده موفق نباشد، موفقیت در عرصه‌های دیگر نمودی نخواهد داشت.

وی با بیان این که هرگز نباید تحصیل علم به نقش خانوادگی و مسئولیت های زن در کانون خانواده آسیب بزند، خاطرنشان کرد: در برنامه‌ها و سیاست‌های آموزشی مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی، مسأله حفظ کانون خانواده کاملاً مورد توجه قرار گرفته است.

معاون آموزش مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی، تلاش برای فراگیری مطالب نو و مبتلابه را از دیگر ویژگی‌های دانش آموخته موفق عنوان کرد و یادآور شد: دانش آموخته موفق، نباید خود را فارغ التحصیل بداند. همواره باید با مطالعه و یادگیری به دنبال کشف مجهولات بوده، در عرصه‌های مختلف علمی معلومات خود را به روز رسانی نماید.

این استاد جامعة المصطفی تدریس، تحقیق و پژوهش، تبلیغ و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را از مهمترین عرصه‌های فعالیتی دانش آموختگان برشمرد و ابراز داشت: دانش آموخته موفق و ثمر بخش، باید حداقل با ورود به یکی از این عرصه‌ها، توانمندی‌های خود را در خدمت آموزه‌های دینی و بشریت قرار دهد.

حجت الاسلام  حق شناس در ادامه سخنان خود نقش دانش آموختگان در احیای تمدن اسلامی را مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: برای ایجاد جامعه ای با شاخصه‌های اسلامی و متناسب با شرایط روز؛ شناخت ویژگی‌ها و اقتضائات تمدن اسلامی، ضرورتی انکار ناپذیر است؛ دانش آموختگان نقش مؤثری در این عرصه دارند.

وی با اشاره به نقش معاونت‌های آموزشی و تأثیر آن بر شاکله علمی طلاب و دانش آموختگان، اظهار داشت: معاونت آموزش بیشترین نقش را در دوران تحصیل طلاب بر عهده داشته و رشد علمی، ایجاد توانمندی و ارتقای ظرفیت‌های علمی – پژوهشی طلاب را مورد توجه قرار می‌دهد.

استاد جامعة المصطفی تلاش برای تربیت اخلاقی و اهتمام ویژه به بهره مندی از اساتید متخلق به اخلاق اسلامی و نیز تشکیل گروه‌های علمی فعال را از مهمترین وظایف معاونت‌های آموزشی عنوان کرد و ابراز داشت: فعالیت برای افزایش ابعاد علمی و اخلاقی دانش پژوهان، مهمترین وظیفه معاونت آموزشی یک مرکز علمی پژوهشی است.

وی فراهم‌سازی زمینه‌های جذب دانش‌آموختگان برای مقاطع تحصیلی بالاتر را از دیگر وظایف معاونت‌های آموزشی ذکر کرد و یادآور شد: ایجاد رشته‌های مناسب و متناسب با نیازهای منطقه ای دانش پژوهان، از دیگر نقش‌های معاونت آموزش در رشد و ارتقای طلاب و دانش پژوهان علوم دینی فعال در عرصه بین المللی است.

حجت الاسلام حق شناس راه‌کارهای معاونت آموزش برای استفاده از توانمندی  دانش آموختگان فعال در زمینه‌های گوناگون را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: با بهره‌گیری از ظرفیت گروه های علمی، دانش آموختگان توانمند در امر تدریس، برای همکاری در حوزه های تحصیلی دعوت می‌شوند.

وی در ادامه با توجه قرار دادن رمز موفقیت دانش آموختگان، تهذیب نفس را نخستین و مهمترین رمز موفقیت عنوان کرد و ابراز داشت: دانش آموخته ای که خود را در عرصه تهذیب نفس به مراتب بالاتر نرساند، در عرصه‌های دیگر نمی تواند اثرات عمیق و ماندگاری داشته باشد.

معاون آموزشی مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی تلاش و کوشش خستگی ناپذیر را عامل موثر در پیشرفت عنوان کرد و ابراز داشت: هیچگاه بدون کار فراوان و تلاش مستمر نمی‌توان به نتیجه مطلوب دست یافت.

حجت الاسلام حق شناس با تأکید بر تمرکز در فعالیت‌های تخصصی و دوری از پراکندگی در فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی، خاطرنشان کرد: محقق و دانش پژوهی می‌تواند موفق‌تر باشد که تمام همت خود را در موضوع و رشته‌ای خاص متمرکز نماید.

استاد جامعة المصطفی مخاطب شناسی درست و صحیح را یکی از بایسته‌های دانش آموخته موفق عنوان کرد و یادآور شد: دانش آموخته موفق باید ضمن مخاطب شناسی دقیق، با نیازهای فرهنگی و اجتماعی کشور خویش به خوبی آشنا باشد، تا بتواند بر اساس نیازها به تبلیغ و پژوهش خود جهت‌ دهد.

معاون آموزشی مؤسسه آموزش عالی بنت الهدی با بیان این که دانش آموختگان برای تأثیرگذاری هر چه بیشتر بر مخاطبان جهانی باید به کشورهای خویش هجرت نمایند، اظهار داشت: تلاش برای هجرت به کشور خویش حتی به صورت فصلی، ضمن زمینه‌سازی برای موفقیت‌های بیشتر در عرصه‌های علمی- پژوهشی، احساس موفقیت را در دانش آموخته نهادینه می‌کند.

وی تأکید کرد: دانش آموختگان نه تنها سرمایه‌های ارزشمند جامعة المصطفی هستند؛ بلکه سرمایه‌ای بزرگ برای جهان اسلام به شمار می‌روند. جامعة المصطفی باید با برنامه‌ریزی‌های بلند مدت، زمینه‌های گوناگونی را برای فعال سازی دانش آموختگان فراهم نماید.

حجت الاسلام  حق شناس در پایان برگزاری نشست‌ها و هم اندیشی‌ها را برای بهره مندی از هم فکری و نظرات دانش آموختگان، مهم ارزیابی نمود و اظهار داشت: گردهمایی‌ها و نشست‌ها، ضمن افزیش روز افزون تعاملات میان دانش آموختگان، ارتقاء خدمات دانش آموختگان را برای حل معضلات جوامع بشری به دنبال خواهد داشت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha