یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
18

حوزه/ هیئتی دیپلماتیک از کشور نروژ با حضور در پژوهشگاه بین المللی المصطفی با فعالیت‌های این نهاد پژوهشی آشنا شدند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، وگار استرومن، دبیر کل وزارت امور خارجه نروژ به همراه گروهی از دیپلمات های این کشور، امروز  با حضور در پژوهشگاه بین المللی المصطفی و نمایندگی المصطفی  در اروپای غربی، با رئیس، معاونان و مدیران پژوهشگاه دیدار و گفت و گو  کردند.

حجت الاسلام و المسلمین عباسی رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی در این دیدار ضمن خیر مقدم به میهمانان، تصریح کرد: شهر مقدس قم کانون انقلاب اسلامی ایران، بزرگترین مرکز حوزه شیعی است، این شهر مرکزی برای آشنایی بیشتر با اندیشه های معارف اهل بیت(علیهم السلام) به شمار می‌رود.

مدیر نمایندگی جامعة المصطفی در اروپای غربی با اشاره به رویکرد بین المللی حوزه های علمیه و اهتمام جدی جامعه المصطفی به این موضوع؛ المصطفی را نماد بین المللی حوزه‌های علمیه دانست و خاطرنشان کرد: جامعه المصطفی علاقمند است تا با همکاری دانشگاه های منطقه اسکاندیناوی، مخصوصا کشور نروژ، فعالیت های علمی پژوهشی خود را در این منطقه گسترش دهد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی ارتباطات علمی و فرهنگی را بهترین نوع رابطه میان ملت‌ها دانست و اظهار داشت: روابط علمی و فرهنگی مؤثرترین رابطه میان ملت‌هاست. این ارتباطات بهبود و توسعه روابط سیاسی را به همراه خواهد داشت.

رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی  در بخش دیگری از سخنان خود مشکلات موجود در منطقه خاورمیانه را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: مشکلات امروز در این منطقه را می توان ناشی از افراطی گری و تندروی‌هایی که نشأت گرفته از عدم مدارا و تسامح میان فرهنگ‌هاست جستجو نمود.

مدیر نمایندگی جامعه المصطفی در اروپای غربی افزود: هر جامعه ای که بخواهد فرهنگ خود را بر دیگر ملت ها و جوامع تحمیل نماید و خود را برتر بداند باعث بروز درگیری و خشونت خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که عقلانیت و اعتدال مهمترین رویکرد فعالیتی المصطفی است، ابراز داشت: پژوهشگاه بین المللی المصطفی در صدد است تا در راستای تعامل میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، گفتگوهای خود با سایر ادیان و مذاهب را بیشتر و عمیق‌تر نماید.

به حضور در ایران افتخار می کنیم

وگار استرومن از مسئولین وزارت امور خارجه کشور نروژ در ادامه این دیدار ضمن ابراز خرسندی از حضور خود در جمهوری اسلامی ایران، به ویژه شهر قم خاطرنشان کرد: این باعث افتخار است که می‌بینیم هم‌اکنون افرادی از کشور نروژ برای تحصیل در جامعة المصطفی حضور دارند.

وی با بیان این که فرهنگ جمهوری اسلامی ایران بر مبنای تعقل و تدبر است، ادامه داد: مردمان کشورهای غربی در رابطه با شهر قم و همچنین تفکر شیعی اطلاعات بسیار کمی دارند؛ به همین خاطر در قم حضور پیدا کردیم تا از نزدیک با تفکرات این مذهب اسلامی آشنا شویم.

دبیر کل وزارت امور خارجه نروژ با اشاره به جریان های افراطی در منطقه اظهار داشت: به نظر ما این جریان های تندرو هیچ ارتباطی با اسلام ندارند و در واقع هیچ یک از ادیان آسمانی موافق افراط نیستند.

استرومن در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر تقویت و گسترش روابط  کشورهای اروپایی و جمهوری اسلامی ایران، افزود: هر چه انسان آموزه های الهی دین خویش را بهتر و عمیق تر فرا گیرد، خطر افراط گرایی در جهان کمتر خواهد شد.

خاطرنشان می‌شود؛ در ادامه جلسه، مدیران، کارشناسان و اعضای حاضر پرسش و پاسخ هایی پیرامون مباحث حقوق بشر اسلامی و موضوعات مهم جهان اسلام و پدیده تکفیر مطرح نمودند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha