پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام میر کتولی

حوزه/ دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه علمیه قم با بیان اینکه این مجمع از 6 سال گذشته در راستای مهجوریت زدایی از قرآن کریم تلاش خود را آغاز کرده است، گفت: امروز 405 کرسی تفسیر ترتیبی و موضوعی در حوزه علمیه قم برگزار می شود که شاهد بارزی از تحول مثبت در حوزه علمیه می باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی میرکتولی شامگاه پنجشنبه در اختتامیه  یازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به آیه 33 قرآن کریم مبنی بر اینکه خداوند متعال خود را نخستین مفسر عالم هستی و قرآن کریم معرفی می کند، اظهار داشت: در این عالم هرآنچه وجود دارد و ندارد در قرآن گفته شده است و اصول دین و معارف اسلامی در این کتاب وحیانی وجود دارد.

وی تصریح کرد: خداوند عالم تفسیر کننده حقیقت انسان است و قرآن اختصاص به دوره یا زمانی ندارد.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه علمیه قم، افزود: همان گونه که پدیده ها خود را شرح و تفسیر می کنند، قرآن کریم نیز مفسر و بازگوکننده تمام زوایای خود است.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی بر ضرورت توجه بیشتر به تفسیر قرآن کریم تاکید کرد و گفت: اگر به قرآن بی توجهی شود پیامبر اکرم(ص) در پیشگاه خداوند شهادت می دهد امت من قرآن را در مهجوریت گذاشتند.

وی با بیان اینکه مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه علمیه قم از 6 سال گذشته در راستای مهجوریت زدایی از قرآن کریم تلاش خود را آغاز کرده و شورای منتخب زحمات بسیاری را در این زمینه متحمل شده است، تصریح کرد: امروز 405 کرسی تفسیر ترتیبی و موضوعی در حوزه علمیه قم برگزار می شود که شاهد بارزی از تحول مثبت در حوزه علمیه می باشد.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه آیت الله العظمی سیستانی و مراجع نجف در دیدار با اعضای هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین از توجه به درس تفسیر قرآن در حوزه ابراز تقدیر کردند، گفت: حوزه ای که هزار استاد سطح عالی دارد نباید به 405 کرسی اکتفا کند؛ از اساتید تقاضا داریم به این مسئله اهتمام بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی افزود: آیت الله العظمی مظاهری نیز در دیداری تاکید کردند بحث تفسیر را هرروز بیست دقیقه در ابتدای درس فقه خود ارائه می دهم و از اساتید بخواهید نسبت به تفسیر قرآن کریم اهتمام بیشتری داشته باشند.

وی در پایان از آیت الله یزدی به پاس حمایت از مجمع عالی تفسیر قرآن حوزه تقدیر کرد و گفت: امروز نیمی از اساتید حوزه وارد عرصه تفسیر قرآن شده اند و از اساتید سطوح عالی خواهشمند هستیم از آغاز سال تحصیلی جدید، نسبت به تدریس تفسیر قرآن کریم اهتمام بیشتری داشته باشند.  

انتهای پیام/313/33

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha