پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
موسوی نژاد

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهارکرد: امروز عربستان یمن را به عنوان مستعمره خود تلقی کرده است؛ ژنرال های یمنی و علما و ائمه جماعات یمنی حقوق کلانی از عربستان می گرفتند که اندیشه وهابیت را رواج دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، دکتر علی موسوی نژاد در نشست بررسی تحولات یمن با توجه به نقش جریانات سلفی منطقه گفت: انصارالله مذهب تشیع زیدی دارد؛ پس ما با یک جریان اسلام گرا  که با قرائت شیعی و اهل بیتی از اسلام دارد، مواجه هستیم.

وی افزود: نام حوثی برگرفته از خاندان سادات حسنی در یمن است که ریشه های تاریخی در این سرزمین دارند؛ حوثیان نه نام قبیله و نه قوم است؛ بلکه یک بیت از بیوتات سادات حسنی در یمن است که اعتقاد راسخی به ولایت امام علی(ع) و تولی و تولی بر محور ایشان دارند.

موسوی نژاد بیان کرد: بیست سال پیش شخصیتی میان سال به نام مرحوم سید حسین الحوثی رهبری یک نهضت بیدارگرایانه را به عهده داشت و کارش را از روستاییان صعده آغاز کرد و سعی کرد که مردم این منطقه را از تهاجمات فکری وهابیت دور کند زیرا وهابیت همه امور را به عهده گرفته بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهارکرد: امروز عربستان یمن را به عنوان مستعمره خود کرده است؛ ژنرال های یمنی و علما و ائمه جماعات یمنی حقوق کلانی از عربستان می گرفتند که اندیشه وهابیت را رواج دهند.

وی گفت: در شهر صعده که مرکز اصلی تشیع زیدی در یمن است، وهابی ها مرکزی به نام دارالحدیث ایجاد کردند که کتاب های بسیاری علیه تشیع و ایران می نوشتند؛ آنها این مرکز را در وسط مرکز اصلی شیعیان ایجاد کردند، ولی حوثی ها به خاطر فشاری که از جانب حکومت وارد می شد نتوانستند دم بزنند.

وی افزود: مرحوم حوثی مبارزه فرهنگی آغاز کرد که دیگر این تحمیل عقیدتی را قبول نکنند؛ او سعی می کردند که این جریان را تغییر دهد و به همین خاطر با وهابیت مقابله می کرد؛ او فرزند علامه بدرالدین الحوثی بود که کتب خاصی در رد وهابیت نوشته بود.

 

موسوی نژاد بیان کرد: مرحوم حوثی سعی می کردند که ذهنیت جبرگرایانه حکام بر سلفیت را کنار بزند و با هوشمندی جریان سیاسی حکیمانه را بیان کرد؛ او دشمن اولش را علی عبدالله صالح نمی دانست، چون می گفت این افراد هم مثل وهابیت بازی خورده اند؛ تاکید ایشان سقف بلندی بود که در آن امت اسلامی جمع می شوند و با آمریکا و صهیونیسم می جنگند.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهارکرد: نگاه امام راحل و مقام معظم رهبری نیز همین بود و این نگاه در این جریان تاثیرات بسیاری داشت؛ ما نیز معقتد هستیم که دشمن اصلی ما آمریکا و صهیونیسم است.

وی گفت: ارتش یمن در سال 2004 به عنوان اینکه چرا شعار ضد استکباری می دهید جنگ را علیه حوثی ها آغاز کرد؛ در ده سال اخیر، پاسخ شش حمله دولت یمن را  دادند؛ ارتش یمن مرحوم حوثی را در کوه ها به همراه خانواده اش شهید کرد؛ ولی حرکت خاموش نشد؛ یمنی ها همیشه موتور محرک تامین منابع انسانی شیعه بوده اند.

وی افزود: با شهادت سید حسین حوثی، یک بیداری خاصی ایجاد شد و سخنان وی بسیار درست و تامل برانگیزی بود به همین خاطر این نگاه در میان حوثی ها توسعه داده شد؛ پس از ایشان، برادرشان، عبدالملک الحوثی که امروز در یمن این چنین می درخشد راه او را ادامه داد و امروز این نسل مقاوم هستند و تا بینی عربستان را به خاک نمالند این مسیر را رها نخواهند کرد.

موسوی نژاد بیان کرد: مذهب زیدیه به عنوان یک مذهب مستقل از شیعه نبوده اند؛ تاکتیک امامیه در زمان حضور ایشان بسیار خاص بوده است که در این سالها به نشر معارف و حفظ این جریان می پرداختند و سیاست تقیه را پیشه کردند و مدینه و عراق را رها نکردند؛ ولی زیدیه این اختلاف تاکتیکی را داشتند؛ اختلاف اصلی امامیه و زیدیه امروز دیگر موضوعیت خود را از دست داده است؛ زیرا زیدیه معتقدند که سه امام اول مشخص شده است و بعد از آن امر به فقهایی از نسل پیامبر (ص)سپرده شده است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهارکرد: در عصر غیبت زیدیه همچون شیعه ای که کار سیاسی را توصیه می کند عمل می‌نماید که در این حوزه تفاوتی بین ما و آنها نیست؛ شرط آنها برای فقیه، سیادت است.

وی گفت: زیدیه به مهدویت اجمالا معتقد هستند؛ ولی اعتقادی که ما به مهدویت داریم را آنها ندارند یعنی تطبیق موردی به مهدویت ندارند.

این کارشناس افزود: محمد بدارالدین برادر عبدالملک، از ایشان نیز مقامی بالاتر دارد که هدف انصارالله را وحدت بر محور قرآن، اهل بیت پیامبر(ص)، عقل، ولایت امام علی(ع)، عدالت، تولی و تبری و زنده نگاه داشتن غدیر ذکر می کند.

موسوی نژاد بیان کرد: تبری در میان حوثی ها بسیار جدی است؛ چه از میان دشمنان پیامبر و امام علی(ع) و دشمنان امروزی؛ ولی آنها می گویند ما باید بر روی امت واحده تلاش کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهارکرد: گروه انصارالله هیچگاه  علیه اهل سنت اسلحه نکشیدند و همیشه سعی کردند با محبت با اینها رفتار کنند حتی با دماجی ها هم که در زمان قدرتشان خون زیادی به دل حوثی ها کردند، با آنها بدرفتاری نکردند.

وی افزود: در خواست هایی که انصارالله از سال 2004 داشت این نبود که حکومت را بگیرد؛ در حالی که حوثی ها 11قرن در یمن حکومت کردند؛ درخواست های آنها بسیار مدرن و عادلانه و انسانی بود که از آن جمله می توان به آزادی عقیدتی زیدیه در مناطق زیدی نشین، برابری در حقوق شهروندی، مقابله با فساد اقتصادی و فقر که به دلیل سیاست های سعودی این کشور را به فقر کشاندند و... بود. 

موسوی نژاد بیان کرد: تاریخ مداخلات عربستان در یمن بسیار وسیع است؛ اگر یک حرف مردم یمن با ما مشترک است به معنی مداخله ما نیست؛ بلکه ما در امور یمن کوتاهی کردیم و آن قدر حرف نزدیم که این گونه آنها این مسایل را بیان می کنند.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهارکرد: جنگ هشت ساله را نیز همین محور علیه ما ترتیب داد تا مبادا مردم منطقه نیز همین حرف را بزنند؛ ما دخالتی در یمن نداریم ولی اختلافات مذهبی با هم داریم.

وی گفت: از وقتی که آل سعود در عربستان روی کار آمد سیاست های مداخله جویانه آنها در یمن آغاز شد؛ پس از پایان جنگ جهانی اول جنگ بین دولت عربستان و امامان زیدی بر سر نجران در گرفت و متجاوزین آل سعود بخش عسیر و جازان و نجران را از یمن گرفتند؛ در سال 1934 توافق ترک مخاصمه 20ساله را انجام دادند که قرار بود تکلیف این سه منطقه را روشن کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی  افزود: دولت عربستان یک دولت متجاوز و اشغالگری نسبت به یمن است؛ در عهد جمهوری یمن دولت وقت یمن اعلام کرد که این اشغال را می پذیرد، ولی از نظر حقوقی هنوز این مساله تمام شده نیست؛ ولی انصارالله هنوز این مساله را به شکل جدی مطرح نکردند.

موسوی نژاد بیان کرد: در روز 31شهریور 93که صنعا به دست انصارالله سقوط کرد؛ رهبر حوثی ها گفت که ما به دنبال مخاصمه نیستیم و با همه گروه ها حاضر به تعامل هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اظهارکرد: ابراهیم الحمدی که یک ژنرال وطن دوست و رئیس جمهور یمن بود پیش از علی عبدالله صالح به این سمت رسید و نگاه ضد سعودی داشت و توسط عربستان ترور شد.

وی گفت: تاریخ هیچگاه نمی تواند ثابت کند که ایران در یمن دخالت کرده است؛ در حالی که ایران و یمن از پیش از اسلام همیشه روابط دوستانه داشتند و این مسایل در سابقه مردم یمن وجود دارد و ایرانی ها را دوست دارند؛ برخی از مردم یمن ریشه ای ایرانی دارند و همیشه مردم یمن از ما به خوبی یاد می کنند؛ در صعده عده ای از مردم هستند که آنها را ابناالفرس می دانند که پیش از اسلام در یمن حضور یافته اند.

 

موسوی نژاد اظهارکرد: در شمال ایران سادات یمنی نیز مدفون هستند و امامزاده سید محمد یمنی در گیلان مدفون است که مورد عنایت مردم است.

وی گفت: عربستان به هیچ یک از اهدافی که اعلام کرده نرسیده است؛ اولین آن این است که اعلام کرده بود که منصورالهادی را می خواهند برگردانند که خودشان هم می دانند که این کار انجام نمی شود؛ تازه برای او یک معاون نیز انتخاب کردند؛ منصور عبدربه الهادی بسیار ضعیف بود و تنها به تروریست ها مجال داد که رهبران حوثی و شیعه را ترور کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha