پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کتابخانه دکتر محفوظ

حوزه/ سال گذشته در سفر به کاظمین متوجه شدم منزل و کتابخانه شخصی مرحوم دکتر محفوظ متروکه شده و وضع اسفباری بر کتابها حاکم است...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، چندی قبل با تلاش مدیر مرکز پژوهش های اعتقادی وابسته به دفتر آیت الله العظمی سیستانی و حمایت حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی، کتابخانه مرحوم دکتر حسین علی محفوظ از ادبا و اندیشمندان سرشناس عراق و جهان اسلام در بغداد افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این کتابخانه حجت الاسلام والمسلمین محمد الحسون مدیر مرکز پژوهش های اعتقادی، استاد کمال الساعدی نماینده پارلمان و مشاور معاون رئیس جمهور عراق به نمایندگی از نوری مالکی معاون رییس جمهور عراق، دکتر سید حسین شهرستانی وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی این کشور و دکتر علاء الموسوی رییس دانشگاه بغداد سخنرانی کردند که بیانگر اهمیت این کتابخانه بود.

در همین رابطه با حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد الحسون مدیر مرکز الأبحاث العقائدیه(مرکز پژوهش های اعتقادی ) درباره چگونگی احیاء و راه اندازی این کتابخانه به گفت و گو نشستیم.

* نخستین جرقه های آشنایی با مرحوم دکتر محفوظ

حجت الاسلام والمسلمین محمد الحسون با اشاره به نخستین جرقه های آشنایی اش با مرحوم دکتر محفوظ گفت: هنگامی که حوالی سال های 1978 و 1979 میلادی در دانشکده مهندسی دانشگاه بغداد، مشغول تحصیل بودم برای نخستین بار با نام دکتر محفوظ آشنا شده و از کتاب ها و آثار علمی ایشان مطلع شدم تا اینکه بعدتر با پیروزی انقلاب اسلامی، حملات علیه مجاهدان عراقی شروع و حکومت بعث عراق ما را اخراج کرد، بعد از آمدن به ایران و ورود به حوزه علمیه قم، فصل جدیدی از آشنایی با دکتر محفوظ رقم خورد، چه آنکه در زمینه احیاء تراث و مخطوطات در موسسه آل البیت مشغول به کار بودم و آثار مرحوم محفوظ به خصوص مقدمه ایشان بر "الکافی" مورد توجه بود. همچنین در جریان برگزاری کنگره هزاره شیخ مفید که با حضور علما و میهمانان داخلی و خارجی در قم برگزار شد، هیات عراقی به ریاست دکتر محفوظ در کنگره حاضر شد و سخنرانی بسیار خوبی در کنگره داشت.

وی با اشاره به ارتحال دکتر محفوظ در سال 1430 قمری(6 سال قبل) و وجود کتاب ها و آثار ذی قیمت و نسخه‌های خطی در کتابخانه شخصی آن مرحوم گفت: تاسیس و احیاء کتابخانه ها از آغاز جزو سیاست های مرکز پژوهش های اعتقادی بوده و چه در زمان مدیریت مرحوم شیخ فارس الحسون بر این مرکز و چه بعد از آن، گام های زیادی در این زمینه برداشته شده که از جمله این موارد می توان به کتابخانه آستان مقدس علوی، آستان مقدس حسینی و نیز آستان مقدس حضرت عباس علیهم السلام و جاهای دیگر اعم از عراق و حتی خارج از عراق مانند تایلند اشاره کرد.

* خانه متروکه و وضعیت اسفبار آثار و نسخه های خطی

مدیر مرکز پژوهش های اعتقادی به کارهای انجام شده در خصوص کتابخانه مرحوم دکتر محفوظ اشاره و تصریح کرد: مرحوم محفوظ تنها یک پسر دارد که در عراق زندگی نمی کند و سال گذشته در سفر به کاظمین متوجه شدم منزل و کتابخانه شخصی ایشان متروکه شده و وضع اسفباری بر کتابها حاکم است به طوری که بعضی از آنها زمین افتاده، خاک گرفته بود و یا برخی شیشه ها شکسته و آثار خطی فراوانی در معرض نابودی قرار داشت البته همان موقع شنیدم که برخی نهادها و موسسات از داخل و یا خارج از عراق به دنبال خریداری کتابها یا احیاء این کتابخانه با قیمت های بالا بودند اما فرزند مرحوم محفوظ علاقه مند بود تا این کار توسط مرجعیت و نیز  دفتر آیت الله العظمی سیستانی انجام گیرد که ما بعد از ملاقات هایی که با برخی از شخصیت های حقیقی و حقوقی مرتبط داشتیم، طبق نظر حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی، قرار شد کتابخانه مرحوم دکتر محفوظ را راه اندازی کنیم.

وی ادامه داد: طی یکسال گذشته عملیات بهسازی و آماده سازی کتابخانه انجام گرفت تا اینکه در روز ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها با حضور علما و مقامات اجرایی کتابخانه مذکور افتتاح شد و علما و روحانیون کاظمین از این اقدام بسیار خوشحال شده اند زیرا کتابخانه های کاظمین مانند نجف و کربلا نیست و علما، فضلا، محققان، طلاب و دانشجویان کاظمین نیازمند چنین کتابخانه ای بودند.

* وجود 30 هزار عنوان کتاب در کتابخانه

حجت الاسلام والمسلمین حسون درباره کتاب ها و آثار موجود گفت: در حال حاضر 30 هزار عنوان کتاب در این کتابخانه است که 7 هزار کتاب، به زبان فارسی و جزو آثار ادبی و تاریخی است زیرا مرحوم محفوظ دکترایش را از دانشگاه تهران اخذ کرده و آثار زیادی به زبان فارسی در کتابخانه وی موجود است و خودش نیز کتاب هایی در مقارنه شعرهای ایرانی و عربی دارد.

وی با اشاره به وجود 500 عنوان مجله به زبان های عربی، فارسی و اردو در این کتابخانه افزود: در این کتابخانه شجرة الانساب به صورت طومار وجود دارد. همچنین بخشی از کتابخانه به کتابها و مقالات آن مرحوم اختصاص دارد که برخی از آنها تا به حال چاپ نشده و کتابهای فارسی نیز به صورت مجزا در یک سالن مخصوص گذاشته شده است.

* بخش موزه و نمایش آثار اختصاصی از مرحوم محفوظ

مدیر مرکز پژوهش های اعتقادی اختصاص بخشی از کتابخانه به موزه را مورد توجه قرار داد و بیان داشت: لوح های تقدیر از ایشان و آثاری از این قبیل در بخش موزه که در گوشه ای از کتابخانه است، به نمایش گذاشته شده و در این موزه، تصاویری از مرحوم محفوظ با شخصیت های مختلف اعم از علمای ایران، مصر و دیگران موجود است.

وی با بیان اینکه کتابخانه مذکور وابسته به موسسه جهانی آل البیت به ریاست حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی است گفت: ایشان تمام هزینه های مربوط به تعمیر، تجهیز، تهیه کتاب های جدید و بودجه ماهیانه برای عوامل و کادر کتابخانه را تامین کرده است.

* کتابخانه؛ محل مطالعه، پژوهش و مرکز احیاء آثار است

حجت الاسلام والمسلمین محمد الحسون ابراز امیدواری کرد که این کتابخانه به محلی علمی برای مطالعه و پژوهش اقشار مختلف تبدیل شود و گفت: علاوه بر موارد فوق، این کتابخانه، یک مرکز تحقیقاتی برای احیاء آثار مرحوم محفوظ که هنوز چاپ نشده و نیز احیاء آثار مربوط به شهر کاظمین خواهد بود.

وی به تالیف خود درباره مرحوم محفوظ با عنوان علامة العراق اشاره کرد و بیان داشت: در این کتاب به شخصیت علمی و ادبی مرحوم محفوظ و آثار و برکات ایشان اشاره شده و نسخه هایی از این کتاب در آئین افتتاحیه کتابخانه توزیع شد.

مدیر مرکز پژوهش های اعتقادی در پایان به خدمات فراوان علمی و اجتماعی از سوی مراجع و شخصیت های حوزوی اشاره و خاطر نشان کرد: متاسفانه در عراق، رسانه هایی مانند هفته نامه افق حوزه و خبرگزاری حوزه نداریم و بسیاری از خدمات و فعالیت های حوزه و حوزویان معرفی نمی شود، لذا لازم است که از حیث رسانه ای خودمان را تقویت کنیم و مردم شناخت بیشتری از فعالیت ها و خدمات اجتماعی حوزه و مراجع داشته باشند.

* مردم، علاقه مند حوزه و مرجعیت اند

وی با بیان اینکه مردم و فرهیختگان به حوزه و مرجعیت علاقه مند هستند گفت: ما وظیفه داریم که اولا نسبت به فعالیت ها و خدماتی که انجام می شود اطلاع رسانی کنیم و ثانیا زمینه ارتباط بیشتر بین نمایندگان مراجع و نهادهای عمومی، علمی و اجتماعی را فراهم نماییم.

این مبلغ بین المللی در همین زمینه به سخنرانی چند ماه قبل خود در دانشگاه بغداد اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از این جلسه ، رئیس دانشگاه پیش من آمد و گفت "سلام ما را به آقای سیستانی برسانید و از ایشان بخواهید که اگر ممکن است هر ماه، یک نفر از طرف حوزه علمیه و مرجعیت به دانشگاه بیاید تا دانشجویان از سخنرانی اش استفاده کنند." بنابراین زمینه برای حضور روحانیت در مجامع عراقی فراهم بوده، منتها نیازمند اطلاع رسانی و ارتباطات بیشتر در این زمینه ها هستیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha