دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عفیفی

حوزه/ مرکز تحقیقات اسلامی الازهر ابزارهای مورد نیاز برای فهم نص شرعی را بررسی کرد که به وسیله آنها استنباط قواعد شرعی صحیح از نصوص امکان پذیر است.

 

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، فعالیت های نهمین هفته موسم فرهنگی مجمع تحقیقات اسلامی با عنوان "آلیات فهم النص الشرعی" (ابزارهای فهم نص شرعی) با حضور محمد سالم ابوعاصی رئیس دانشکده پژوهش های عالی الازهر به کار خود پایان داد.

شیخ محیی الدین عفیفی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی گفت: در این نشست ابزارهای مورد نیاز برای فهم نص شرعی بررسی شد که به وسیله آنها استنباط قواعد شرعی صحیح از نصوص امکان پذیر است.

در این نشست همچنین تاکید شد که واعظان و سخنرانان نیز باید به روش های فهم نصوص شرعی آگاه باشند همان طور که باید از واقعیت های زندگی و شرایط روزگار باخبر باشند؛ چرا که خداوند دین خود را برای سعادت انسان ها فرستاده نه برای محدود ساختن آنها.

وی افزود: در این نشست تاکید شد که مبلغان باید از مطالعه کتاب های بی فایده و بی ثمر خودداری کنند و به کتاب هایی روی بیاورند که بتواند بر آگاهی های آنها بیفزاید و علاوه بر این خطبا باید از نقل سخنان و نصوص غیر مستند و مرسل خودداری کنند و گفتمان دینی آنها بر اساس عقل و وجدان و احساسات مردم باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی الازهر ادامه داد: در مورد قرائت و برداشت از نصوص شرعی نیز کسی که قرآن را برای تفسیر آن می خواند باید بداند که باید قرائت قرآن همراه با استنباط باشد و فقط به ذکر این نکته اکتفا نکنند که قرآن از جانب خداوند است و کلام بشر نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha