دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ |۱۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 17, 2024
صفایی بوشهری کانون مداحان

حوزه/ انقلاب اسلامی ایران به خاطر توجه به مدح و مرثیه، فضای بسیار خوبی را برای گسترش این حوزه ایجاد کرده و محتوا را کاملاً به سمت اسلام ناب محمدی (ص) برده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری، امروز در دیدار اعضای کانون مداحان شهرستان بوشهر، با بیان اینکه حوزه مدح و مرثیه در تاریخ انسان نقش مهمی ایفا کرده و جایگاه خاصی دارد، گفت: حوزه مدح و مرثیه در تاریخ اسلام و از همان ابتدای تشکیل نظام اسلامی تاکنون نقش مهمی ایفا کرده، به طوری که بسیاری از مدیحه سرایان، مرثیه سرایان، مداحان و مرثیه گویان، کار و نام آنها در تاریخ به عنوان یک فراز تاریخی ثبت شده است.

نماينده ولي فقيه در استان بوشهر با بیان این که همیشه مفاهیم مدح و مرثیه و متصدیان این امر مورد توجه معصومین(ع) و خواص جامعه بوده اند، چون منبع و منشأ هدایت جامعه هستند، افزود: مدح و مرثیه دارای ویژگی‌های اثرگذاری مانند نوا، شکل محتوا و بستر محتوای دینی است و این مسئله باعث شده که قدرت اثرگذاری بسیار بالایی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، مدح و مرثیه را به جایگاه اصلی خود رسانده، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران به خاطر توجه به مدح و مرثیه، فضای بسیار خوبی را برای گسترش این حوزه ایجاد کرده و محتوا را کاملاً به سمت اسلام ناب محمدی (ص) برده است.

وی در ادامه با اشاره به این که اینکه پیش از انقلاب، مداحان شهر بوشهر انگشت شمار بودند، ادامه داد: تاریخ مدح و مرثیه در استان بوشهر، تاریخ فوق العاده ای است و باید بازکاوی، بازنگری و نوشته شود.

رئیس شورای حوزه علمیه بوشهر خاطرنشان کرد: سبک استان بوشهر در زمینه مدح و مرثیه، سبک مهمی در حوزه خلیج فارس و ایران بوده و ضروری که این سبک، حفظ و احیاء و تاریخ آن بازگو شود.

*ضرورت آموزش جوانان و نوجوانان

نماينده ولی فقیه در استان بوشهر با تأکید بر ضرورت آموزش‌های لازم در این زمینه، بیان داشت: آموزش جوانان و نوجوانان و غنی سازی حوزه مدح و مرثیه کار بسیار مهمی است و مقام معظم رهبری نیز بسیار بر آن تأکید دارند و این آموزش باید هم از حیث بیان و هم از حیث محتوا باشد.

*لزوم آسیب شناسی مداحی ها

امام جمعه بوشهر اضافه کرد: مدح و مرثیه در تاریخ ایران، اسلام و استان باید آسیب شناسی شود و به دنبال آن، از فرصت ها استفاده شود، ضعف ها برطرف گردد و قوت ها نیز تقویت شود.

حجت الاسلام والمسلمین صفايي بوشهري با بیان اینکه سعی شود در استان از مداحان خود استان استفاده شود، ابراز داشت: باید از مداحان استان در فضای ملی نیز استفاده شود تا شناخته شوند.

وی در پایان گفت: باید از فعالان حوزه مدح و مرثیه حمایت تشکیلاتی صورت گیرد و پیشنهاد می شود کتابی در رابطه با مداحان و مدیحه سرایان استان نوشته شود.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha