جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله خاتمی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تأکید بر توجه به حدیث سلسله الذهب در دهه کرامت، گفت: این حدیث با توحید آغاز و با ولایت خاتمه پیدا می کند و باید با توجه بر آن، ارتباط توحید با ولایت را تبیین کرد.

آیت الله سید احمد خاتمی در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک به مناسب آغاز دهه کرامت، اظهار داشت: دهه کرامت یکی از ابتکارات ستودنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که تجلیل از حضرت ثامن الحجج امام رضا (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت شاهچراغ (ع) در آن قرار دارد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به نامگذاری این دهه به نام دهه کرامت، ابراز داشت: این نامگذاری نباید صرف تشریفات باشد؛ بلکه باید از رهگذر این نامگذاری ها، مطالبی از درس های بایسته و شایسته ای که در آن قرار دارد، آموخت و فرا گرفت.

*تأکید بر توجه به حدیث سلسله الذهب در دهه کرامت

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر توجه به حدیث سلسله الذهب در این دهه، خاطرنشان ساخت: این حدیث با توحید آغاز و با ولایت خاتمه پیدا می کند و باید با توجه بر آن، ارتباط توحید با ولایت را تبیین کرد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: توجه به موضوعات توحید و ولایت از مباحث اصلی است که بر این اساس، حضرت معصومه(س) به عنوان الگوی ولایت مداری به عشق امام رضا(ع) و با دعوت ایشان مدینه را به مقصد ایران ترک و در قم از دنیا رفتند.

آیت الله خاتمی افزود: همچنین حضرت شاهچراغ احمد بن موسی (ع) نیز در دفاع از برادر به ایران آمده و در شیراز از دنیا رفتند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تأکید کرد: در این ایام مناسب است بخشی از زندگی این دو امامزاده برای مردم تبیین و به آنان آموخته شود.

*به شادی مشروع بها داده شود

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در ادامه به موضوع شادی حلال و مشروع پرداخت و گفت: این نوع از شادی، از موضوعاتی است که باید به آن بها داده شود؛ چراکه مکتب اسلام، مکتبی است که در آن شادی مشروع و اندوه مناسب قرار داده شده است.

امام جمعه تهران با اشاره به روایتی از امام صادق(ع)، تصریح کرد: پیشوای ششم شیعیان در این روایت فرموده است: «رحم اللَّه شيعتنا خلقوا من فاضل طينتنا و عجنوا بماء ولايتنا يحزنون لحزننا و يفرحون لفرحنا/ خدا رحمت كند شيعيان ما را كه از زيادى گل ما بوجود آمده و با آب ولايت (و محبّت) ما خمير شده‏اند؛ در غم ما غمگين و در شادى ما شادمانند.

*شادی به معنای شکستن مرزهای الهی نیست

آیت الله خاتمی در پایان بیان داشت: شادی به معنای شکستن مرزهای الهی نیست؛ بلکه می توان شاد بود و از هیچ یک از خطوط قرمز حضرت حق عبور نکرد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha