دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام حبیب الله بابایی

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه گفت: تفکرات دست چندم غربی وارد فضای روشنفکری در کشورهای اسلامی شده و برخی از روشنفکران ما همین افکار دست چندم غربی را برای خود بت کرده و آنها را ترویج می کنند در حالی که آنها سالها است از این تفکرات گذشته اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام حبیب الله بابایی ظهر امروز در نشست «غدیر از نگاه مستشرقان در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با اشاره به نگاه منفی که غیر شیعیان به مقولاتی چون عاشورا و غدیر دارند  گفت: متاسفانه این معارف ناب و وحدت بخش با اغراض و شبهه افکنی ها به مسایلی دور از شان آن در مجامع علمی و رسانه ای مطرح می شود.

وی افزود: غدیر در نگاه این خاورشناسان و افرادی که از فرهنگ شیعه به دور هستند مثل عاشورا گرفتار یک آسیب شناختی شده و آن هم بد فهمیدن این دو مقوله است.

این کارشناس حوزوی بیان کرد: متاسفانه در خصوص عاشورا بیان می شود، عاشورا فتنه ای علیه حاکم مشروع اسلامی بوده و همین شبهه، در خصوص غدیر نیز مطرح شده و عنوان می کنند که غدیر نیز یک فتنه بود.

وی گفت: بحث واهی که مطرح می شود، این است غدیر عامل تفکیک جهان اسلام به شیعه و سنی بوده؛ این نگاه نه تنها در تفکر مغرضان نسبت به شیعه بلکه در میان شرق شناسان نیز تسری یافته است.

سخنران نشست،  با ذکر این مطلب که نگاه مستشرقان غربی به شرقی، نگاه یک انسان به انسان دیگر نیست گفت: نگاه آنها به ما نگاه یک غربی به دیگران و اغیار است و به همین دلیل نوع نظام فکری شناختی خود را نسبت به غرب به شکلی می چینند و در نگاه به شرق با نگاه دیگری سخن می گویند و آن مولفه ها را لحاظ نمی کنند.

این  پژوهشگرحوزه بیان کرد: پس از اسلام این غیرییت ها، غلظت بیشتری پیدا کرد و به خصوص شرقی های مسلمان برای غربی ها غیرتی تر بودند و این باعث شد، پژوهش های آنها نیز به شدت مورد نظر واقع شد .

حجت الاسلام بابایی با اشاره به اینکه تفکرات دست چندم غربی وارد فضای روشنفکری در کشورهای اسلامی شده، گفت: آنها همیشه محصولات دسته چندم خود را به سمت ما می فرستند و به همین خاطر است که برخی از روشنفکران ما همین افکار دست چندم غربی را برای خود بت کرده، آنها را ترویج می کنند در حالی که آنها سالها است که از این تفکرات گذشته اند.

وی اظهارکرد: نکته دیگر آن است که غربی ها با مطالعه تمدن شرق و اسلام به دنبال آن هستند تا چند پارگی تمدنی خود را اصلاح کنند و این مساله را گاهی اوقات به شکل شفاف بیان می کنند.

پژوهشگر حوزه با ذکر این مطلب که شرق شناسان هیچ گاه نگاه درستی به تشیع نداشتند گفت: آنها همیشه شیعه را یک اپوزوسیون و فرقه ای شورشی و حاشیه ای می دانند و نگاه درستی به شیعیان ندارند و به همین دلیل است که به مسایل کلان شیعیان چون غدیر و عاشورا نیز نگاه جامعی ندارند.

حجت الاسلام بابایی بیان کرد: متاسفانه بخشی از این مشکل به خود ما بر می گردد که هنوز جایگاه تمدنی غدیر مشخص نشده؛ اصلا جایگاه تمدنی شیعه در نظام معرفتی و تمدنی اسلام مورد بحث و کنکاش متفکران ما واقع نشده و این مساله یک نقطه ضعف فاحش است.

وی گفت: به همین دلیل که غدیر برای غربی ها همیشه واقعه بوده و نه فرهنگ؛ هنوز ما نتوانسته ایم نگاه جامع تمدن سازی غدیر را مطرح کنیم و همین ضعف این برداشت بد غربی ها را تشدید کرده است.

این محقق حوزوی اظهارکرد: اگر نتوانیم ثابت کنیم غدیر یک جریان تمدنی وحدت بخش است دیگران می توانند این شبهه را تقویت کنند که غدیر خودساخته تفرقه افکن شیعیان بوده و باعث این همه انشقاق در جهان اسلام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha