شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
آیت الله جوادی آملی

حوزه/ اينکه خداوند مي فرمايد: اگر امر ولايت حضرت امير را ابلاغ نکني، هيچ کاري براي ما نکرده اي، براي اين است که رسول منقطع ‌الاخر نمي ‌تواند دين مردم را الي يوم القيامه حفظ بکند! آن که حفظ مي ‌کند، اهل بيت و ولايت است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» حضرت آیت الله جوادی آملی در گفتاری به مناسبت عید غدیر خم، این روز را، از مهترین اعیاد مسلمانان عنوان کردند و افزودند : روز غدیر روز حماسه جاوید و روز معرفی راه و رهبر است.

 روز غدير، روز حماسه جاويد، روز ولايت، روز امامت، روز وصايت، روز اخوت، روز رشادت و شجاعت و شهامت و حفاظت و رضايت و صراحت ‏شناخته شده است. روز نعمت، روز شکرگزاري، روز پيام رساني، روز تبريک و تهنيت، روز سرور و شادي و هديه فرستادن، روز عهد و پيمان و تجديد ميثاق، روز تکميل دين و بيان حق، روز راندن شيطان، روز معرفي راه و رهبر، روز آزمون، روز يأس دشمن و اميدواري دوست و خلاصه روز اسلام و قرآن و عترت است، روزي که پيروان واقعي مکتب حيات ‏بخش اسلام آن را گرامي مي‏ دارند و به همديگر تبريک مي‏ گويند.

زياد بن محمد گويد: بر امام صادق عليه السلام وارد شدم و گفتم: آيا مسلمانان عيدي غير از عيد قربان و عيد فطر و جمعه دارند؟. امام عليه السلام فرمود: آري، روزي که رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم، اميرمؤمنان عليه السلام را (به خلافت و ولايت) منصوب کرد.

حفظ کنندۀ دین، غدير است نه سقیفه

خداوند در آيه «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْکَ مِن رَبِّکَ وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» که در حادثه غدير نازل شد، فرمود: اي پيامبر ما! اگر خلافت و ولايت حضرت امير(عليه السلام) را ابلاغ نکني، اصلاً کاري براي ما نکرده اي، براي اين ‌که تو رحلت مي کني چه کسي دين را بايد حفظ کند؟! مگر از سقيفه، حفظ دين ساخته است؟!.

اهل بيت عصمت و طهارت، عامل حفظ دين هستند، درست است که اهل ‌بيت(عليهم السلام) ساکت بودند اما ديگران به برکت حقانيت اينها، توانستند دين را حفظ کنند، چرا که هرجا به مشکل بر مي‌خوردند به حضرت امير (عليه السلام) مراجعه مي‌ کردند؛ و خود آن ها بارها گفتند: «اگر علي نبود، ما هلاک مي شديم».

«وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»

خداوند خطاب به پيامبرش مي فرمايد: ما تو را براي اين چند سال که مبعوث نکرده ايم، بلکه اين راه بايد تا ابد ادامه داشته باشد و اين در سايۀ امامت و ولايت اهل بيت (ع) امکان مي يابد؛ لذا به پيغمبرش مي فرمايد: اگر امر ولايت حضرت امير را ابلاغ نکني، هيچ کاري براي ما نکرده اي، چرا که رسول منقطع ‌الاخر نمي‌ تواند دين مردم را الي يوم القيامه حفظ کند! آن که دين مردم را حفظ مي‌کند، اهل بيت و ولايت است.

حال سؤال اين است که پيامبر در ابلاغ اين امر از چه گروهي، احساس خطر مي کردند که خداوند خطاب به پيامبر مي فرمايد: «وَاللّهُ يَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ»؟.

در حالي که کفار و مخالفين در جريان فتح مکه همه تسليم شدند و ايمان آوردند و نزول اين آيه بعد از فتح مکه است و رسول خدا (ص) فاتحانه وارد مکه شدند و همه تسليم شدند و هيچ احدي در جزيرة ‌العرب نبود که بتواند در برابر حضرت قيام کند؛ پس ترس حضرت براي چه بود؟.

حضرت علامه در اين رابطه بیان کردند: مشکل حضرت همين مسئله منافقين بود که مبادا کارشکني کنند؛ لذا خداوند مي فرمايد: «وَاللّهُ يَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ».

ابلاغ ولايت و امامت اميرالمومنين علي (ع) در غدیر، روز نااميدي منافقان و کفار است

اينکه خداوند مي فرمايد: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ کَفَرُوا» امروز کفار نااميد شدند، از چه چيزي؟؛ امروز کساني که کافر شده ‏اند از کارشکني در دين شما نوميد گرديده‏ اند؛ پس از ايشان نترسيد و از من بترسيد «فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ». امروز دين شما را برايتان کامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانيدم. «الْيَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِينَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْکُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ دِينًا».

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله العظمی جوادی آملی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha