یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام زیبایی نژاد

حوزه/ مسئول مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: یکی از مشکلات این عصر آن است که از دین شرعی به سوی دین معنوی حرکت می کنیم، زیرا این بخش معنوی نیازهای بسیاری را رفع می کند و باعث تجربیات جدید و خوشایند برای مردم می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجتالاسلام والمسلمین زیبایی نژاد عصر امروز در دوره پردیس آموزش های تخصصی روحانیون مستقر (جذب جدید) در مجتمع فرهنگی نور گفت: یکی از اقدامات مهمی که از سوی روحانیون و مراکز فرهنگی باید انجام شود، پرکردن فضای فراغتی جوانان است؛ زیرا این فرصت ها اگر به دست روحانیون پر نشود، از سوی شیطان پرخواهد شد.

وی افزود: انسان جدید در این عصر، مصرفی شده است، یعنی به همه چیز به عنوان اینکه چگونه می تواند از آن بهره برداری کند نگاه می کند؛ حتی دین نیز دین فراغتی شده است یعنی نگاه می کنند که ببیند چگونه می توانند از دین استفاده کنند و چگونه می توانند دین را به عنوان یک عامل لذت به کار ببرند.

این استاد حوزه بیان کرد: اگر دیدیم که رفتارهای مردم دینی نیست، ولی حضور مردم در مراسم های مذهبی زیاد است لزوما نمی توانیم نتیجه بگیریم که این مساله نشانگر توسعه روح دین در جامعه است، ولی می توان از همین فرصت های حضور استفاده شایان کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین زیبایی نژاد خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات این عصر آن است که از دین شرعی به سوی دین معنوی حرکت می کنیم، زیرا این بخش معنوی نیازهای بسیاری را رفع می کند و باعث تجربیات جدید و خوشایند برای مردم می شود.

وی گفت: ما با نسل هایی روبرو هستیم که هویت چند پاره دارد و من، برای او بسیار مهم است؛ به همین خاطر می بینیم بسیاری از جوانان در مترو قرآن می خوانند؛ ولی در دانشگاه نوع رفتار دینی ندارند؛ این شکل از روابط آنها را به چند هویتی مبدل کرده است.

این استاد حوزه بیان کرد: انسان جدید مصرفی است و سراغ دانش نیز که می آید باز هم  مصرفی نگاه می کند و بیشتر به دنبال این هست که چهره نمایی و رخ نمایی داشته باشد تا اینکه بخواهد علم را یک گام جلو ببرد.

حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد خاطرنشان کرد: خانواده های ما به شدت در حال مصرفی شدن هستند؛ باید روی مساله قناعت کار کنیم؛ یکی از کارشناسان غربی بیان می کند که اگر جامعه ای مصرف اقتصادی بالایی پیدا کرد، مصرف جنسی نیز در این جامعه بالا می رود.

وی گفت: باید این نسل را خویشتن دار تربیت کنید؛ زیرا ساختارهای دنیای مدرن به ما می گوید که هرچه می خواهید مصرف کنید و اجازه ندهید کسی روی مصرف گرایی شما تاثیری داشته باشند.

این استاد حوزه بیان کرد: امروزه دسترسی ها برای نسل جوان بسیار زیاد شده است و قدرت انتخاب آنها نیز بالارفته و فردگرایی آن نیز افزایش پیدا کرده است و به همین لحاظ باید سعی کرد که آنها را از این فضا نجات دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد خاطرنشان کرد: امروزه محل رجوع در جامعه متعدد شده است و در فضای جدید دیگر تبلیغ سنتی شاید جواب ندهد،  البته منظور از تبلیغ سنتی، منبرها نیستند، بلکه منظور این است که یک مربی از جایگاه برابر با دیگران صحبت کند و دیگران صرفا به سخنان او گوش دهند، ولی تعاملات باعث می شود کسی که صلاحیت خود را نشان می دهد بالاتر از جمع می رود و مردم به راحتی او را می پذیرند.

وی گفت: روحانی باید جای  خود را در بین مردم باز کند؛ کما اینکه در گذشته نیز این کار را انجام می دادند؛ رفتار غمخوارانه باعث می شود که ارتباط ها بیشتر جواب بدهد؛ باید مردم بدانند که روحانیت بهترین قشری است که می تواند مشکلات آنها را درک کرده و به آنها کمک کند، زیرا بسیاری از رسانه ها و... می خواهند خود را حلال مشکلات جلوه دهند.

این استاد حوزه بیان کرد: نهی از منکر زمانی در یک جامعه جواب می دهد که درک متقابل اجتماعی از هم بالا باشد و همه در مشکلات و سختی ها به هم کمک کنند و با هم تعامل داشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین زیبایی نژاد خاطرنشان کرد: کودکان بهترین قشر برای تبلیغ هستند؛ زیرا اگر برای این نسل ذائقه ای ساخته شد دیگر نمی توان آن را به راحتی تغییر داد؛ درست است که کودک تکلیف نشده است، ولی ما که نسبت به او تکلیف داریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha