پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
امام خمینی

حوزه/ استاد دانشگاه تهران، با اشاره به جامعیت نظرات امام خمینی(ره) در مسائل مربوط به حقوق مردم و حقوق شهروندی، گفت: پاسخ بسیاری از پرسش ها در اندیشه ها و نظریات امام(ره) وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر بهشتی، از اساتید دانشگاه تهران، امروز در همایش حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی (ره)، در پژوهشکده امام(ره) و انقلاب اسلامی تهران،با بیان فضائل اخلاقی امام خمینی(ره)، اظهار داشت: امام(ره) به عنوان فردی صاحب اندیشه است که در چند قلمرو، آشنا به دایره فقه، عرفان و عرصه های دیگر بود، لذا نظریات و اندیشه ایشان در حقوق مردم و حکومت دینی برای جامعه ما با ارزش و راهگشاست.

وی با اشاره به این که با تکیه بر اندیشه امام که مبتی بر قرآن و اسلام ناب بود، قانون اساسی کشور تدوین و نگاشته شد، ابراز داشت: امام(ره) مرجع اصلی و تکیه گاه این قانون بود و اندیشه های ایشان محل رجوع در مورد قانون اساسی است.

استاد دانشگاه تهران، با اشاره به جامعیت نظرات امام خمینی(ره) در مسائل مربوط به حقوق مردم و حقوق شهروندی، گفت: پاسخ بسیاری از پرسش ها در اندیشه ها و  نظریات امام(ره) وجود دارد.

بهشتی تصریح کرد: یکی از خاستگاه های منظومه فکری امام(ره)، عرفان است، در این خاستگاه سلوک فرد و رابطه اش با خدا مطرح می شود.

*حقوق بشر در اندیشه امام(ره)

حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد ارسطا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز در این همایش با اشاره به نظرات امام(ره) در مباحث حقوق بشر، اظهار داشت: از نگاه امام(ره) حقوق بشر وقتی در جامعه ضمانت اجرایی می یابد که رابطه بین مردم صرفا حق التکلیفی نبوده، بلکه در هم تنیده و مبتنی بر حقوق و اخلاق و یا به تعبیر اسلام الفت باشد. همان گونه که در قرآن کریم و روایات به آن اشاره شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: الفت بین مردم، نقطه اساسی در شکل گیری جامعه اسلامی است که در سیره نبی مکرم اسلام(ص) مشهود بوده و نه تنها بین مسلمین، بلکه توسط پیامبر(ص) بین پیروان دیگر ادیان با رعایت انصاف انجام می شد.

وی افزود: در فرمایش مولا امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر می بینیم که تحقق جامعه مطلوب حقوق بشری با پیوند الفت و محبت در روابط مردم محقق می شود، لذا در جامعه انسانی قوام باید بر همین نکته استوار باشد، چرا که منبعث از آیات و رایات است و این همان نگاه و اندیشه امام خمینی(ره) است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha