چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
امام خمینی

حوزه/ امام(ره) در خصوص رعایت عدالت، حقوق اقلیت ها، حقوق شهروندی و ... نظرات بسیاری دارد و این رویکرد ایشان، رویکرد حقوق بشری اسلامی و انسانی است که امروز در نظام جمهوری اسلامی ایران رعایت می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر جاوید، امروز در همایش حقوق مردم و حکومت دینی در اندیشه امام خمینی (ره)، در پژوهشکده امام(ره) و انقلاب اسلامی تهران، اظهار داشت: حقوق پایه انسانی از حضرت آدم تا به امروز مطرح بوده و متعلق به همه انسان ها است و مبنای این حقوق در مکاتب دینی و فلسفی وجود دارد.

وی با اشاره به این که قانون اساسی در برگیرنده مجموعه ای از حقوق پایه است که رعایت آن از بدیهیات هر حکومت و دولتی است، ابراز داشت: حقوق شهروندی نیز در واقع مجموعه ای از حقوق می باشد که به دلیل وضعیت جمعی و مدنی تابعیت انسان ها، وضع شده اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اندیشه های امام(ره)، افزود: امام(ره) در جایی حکم اعدام سلمان رشدی را می دهد و در جای دیگر در خصوص رعایت حقوق اقلیت ها تذکر می دهند. امام برای رسیدن به حق حقوق بشری در چارچوب اسلام می جنگید.

وی ادامه داد: امام(ره) در خصوص رعایت عدالت، حقوق اقلیت ها، حقوق شهروندی و ... نظرات بسیاری دارد و این رویکرد ایشان، رویکرد حقوق بشری اسلامی و انسانی است که امروز در نظام جمهوری اسلامی ایران رعایت می شود.

جاوید تصریح کرد: منظور از حقوق بشر رعایت حقوق معنوی و مادی انسان و رساندن آن به کمال است که این مسئله همان منظور امام خمینی(ره) از حقوق بشر می باشد.

این استاد دانشگاه در پایان با اشاره به نظرات امام(ره) در خصوص نقض حقوق بشر توسط غربی ها، گفت: امام(ره) می گوید حقوق بشر به آسانی قابل تحقق نیست، چرا که مجریان و مدعیان آن باید انسان هایی فاضل، فهیم و نخبه باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha