شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تصاویر/ دیدار قضات دادگاه ویژه روحانیت با آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: دادگاه ویژه روحانیت باید به مسائلی بپردازد که کیان روحانیت و آبروی حوزه را تهدید می‌کند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، این مرجع تقلید عصر امروز در دیدار با شوراهای ارشاد و صلح و سازش دادگاه های روحانیت با بیان این که در کنار جایگاه مهم روحانیت و طلاب باید توجه داشت که اگر انحرافی صورت گیرد آسیب شدیدی خواهد داشت، اظهارداشتند: حضرت امام(ره) فرزند و رهبر حوزه بودند و انقلاب ما به دست روحانیون به ثمر رسید به همین دلیل مردم هر خوبی و هر بدی را از چشم روحانیت می‌بینند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی عنوان کردند: انقلاب های دیگری در این مملکت انجام شد که به ثمر نرسید اما انقلابی که از سوی حوزه اداره شد به ثمر نشست، امروزه خوبی ها را از روحانیت می دانند و اگر مشکلی نیز وجود داشته باشد آن را از روحانیت می بینند.

این مرجع تقلید به تاسیس دادگاه  ویژه روحانیت توسط حضرت امام (ره) اشاره کردند وگفتند: دادگاه ویژه روحانیت باید به مسائلی بپردازد که کیان روحانیت و آبروی حوزه را تهدید می‌کند.

معظم با اشاره به ارزش «اصلاح ذات بین» تاکید کردند: اصلاح بین مردم و حل اختلافات و درگیری‌ها از مهم‌ترین عبادات است و پاداش جهاد در راه خدا دارد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفتند: با توجه به اهمیت انتقال تجربیات پیشنهاد می‌شود این مجموعه سالانه یک اجتماع در قالب همایش برگزار کند تا فضای انتقال تجربیات برای کارکنان آن فراهم شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کردند: در دادگاه ویژه روحانیت از دو جهت آسیب وجود دارد که یکی از درون بوده و حب شهوات به شمار می رود و دیگری از برون و دشمنان هستند.

ایشان گفتند: دشمن می گوید تا روحانیت وجود داشته باشند، این انقلابی که الگویی برای کشورهای جهان محسوب می شود پایدار است، از همین رو دشمنان در صدد ضربه وارد کردن به روحانیت هستند.

این مرجع تقلید با بیان این که  «‌مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» اظهارداشتند: روز قیامت میزان‌های متعددی داریم که یکی از آن‌ها وی‍ژه‌ این است که ارزش قلم علما را با خون شهدا مقایسه کند و نتیجه‌اش نشانگر سنگین‌تر بودن قلم علما است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند:: خون مایه حیات است و اگر از دست برود موجب مرگ انسان می‌شود، اما قلم صرفا یک ابزار است با این حال ارزشش از آن عامل حیاتی بیشتر است و این بیانگر ارزش کار علماست هرچند که مقام شهدا نیز بالاست و به تعبیر قرآن «احیاء عند ربهم یرزقون» هستند.

این مرجع تقلید با اشاره به دلایل برتری قلم علما نسبت به خون شهدا تصریح کردند: بقای خون شهدا به وسیله مداد علما است، اگر علما و نویسندگان نبودند که حوادث کربلا را بنویسند ممکن بود این خون ها فراموش شود.

ایشان یادآور شدند: یکی دیگر از دلایل این است که شهید در زمان و مکان معینی شهید می‌شود، ولی قلم علما محدود به زمان و مکان نیست، مثلا کتاب‌های امثال شیخ طوسی بیش از هزار سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی بیان کردند: با تمام این فضایلی که برای علم یاد شد باید بدانیم که آسیب‌های این راه نیز آسیب‌های بسیار بزرگی هستند، چرا که به قول معروف در کنار کوه‌های بلند دره‌های عمیقی وجود دارد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، نقش روحانیون در انقلاب اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفتند: کسانی که می‌خواهند حوزه را از خطرات مصون نگه دارند و از آن آسیب‌زدایی کنند پاداش بزرگی در روز قیامت خواهند داشت.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان کردند: رضاخان در زمان خودش متوجه شده بود که افرادی مثل شهید مدرس یک تنه می‌توانند با تمام آن حکومت استبدادی مبارزه کنند بنا بر این به فکر مبارزه با روحانیت افتاد تا با برداشتن این مانع از سر راه خود راحت‌تر به خودکامگی‌هایش ادامه دهد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha