پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
حجت الاسلام عباس اوتارخانی

حوزه/رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین گفت: مدیریت مساجد باید با محوریت واحد صورت گرفته و از کار سلیقه‌ای پرهیز گردد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت‌الاسلام عباس اوتارخانی در جلسه شورای اقامه نماز استان قزوین که در مسجد صاحب‌الزمان (عج) شهر قزوین برگزار شد، اظهار کرد: مسجد به‌ عنوان مهم‌ترین پایگاه عبادی، معنوی، اجتماعی و سیاسی با کارکردهای گوناگون باید مورد توجه و عنایت تمام دستگاه‌ها قرار گیرد.

همه دستگاه‌ها در برپایی نماز و توسعه مساجد مسئول هستند

وی با بیان این‌که امام (ره) یکی از اهداف انقلاب را برپایی و اقامه نماز معرفی کرده‌اند، تصریح کرد: نظر نماینده ولی‌فقیه در استان این است که هیچ دستگاهی نداریم که نماز و مسجد به آن مرتبط نباشد و بنابراین همه دستگاه‌ها در برپایی نماز و توسعه مساجد مسئول هستند.

وی به پیگیری مجدانه مطالبات نماینده ولی‌فقیه در استان در حوزه نماز تأکید کرد و افزود: رسیدگی به امور سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مساجد با جدیت در دستور کار مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین قرار دارد.

حجت‌الاسلام اوتارخانی ادامه داد: رسیدگی کامل به برنامه‌های مربوط به مساجد نیازمند تشکیل اتاق فکر است تا با جمع‌آوری ایده‌ها و همکاری همه دستگاه‌ها برنامه‌ها را با انسجام و محوریت واحد پیش ببریم.

وی با تأکید بر این‌که باید وظیفه هر دستگاه و سازمانی در حوزه مسجد روشن و مشخص شود، گفت: نباید کار سلیقه‌ای انجام شود و تأکید نماینده ولی‌فقیه در استان این است که باید امور سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مساجد در یک مرکز تخصصی متمرکز شود.

باید کاربردهای مختلف مساجد دیده شود

رئیس  مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین با اشاره به این‌که باید کاربری‌های مختلف در مساجد دیده شود، یادآور شد: یکی از مشکلات مساجد این است که کاربری‌های مختلف در آن دیده نشده و بسیاری از مساجد با مشکلات سخت‌افزاری مواجه هستند.

این مسئول تأکید کرد: اولویت و یکی از سیاست‌های اصلی ما این است که حتماً محور تمام فعالیت‌های ائمه جماعت و روحانیت مسجد باشد تا اثربخشی مطلوب حاصل شود.

وجود خانه عالم ضروری است

وی ساخت خانه عالم و خادم در مساجد را ضروری عنوان کرد و اذعان داشت: وجود خانه عالم در مساجد برای تبیین سیاست‌ها و پیشبرد آن ضروری است و برای تحقق آن باید استانداردسازی در احداث بنا مورد توجه قرار گیرد.

فعالیت 1700 مسجد در استان قزوین

حجت‌الاسلام اوتارخانی با اشاره به این‌که 1700 مسجد در استان قزوین وجود دارد، افزود: به خاطر وجود مساجد زیاد در قزوین از این استان بانام شهر مساجد یاد می‌شود و با توجه به این موضوع باید برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد.

رئیس  مرکز رسیدگی به امور مساجد استان قزوین با بیان این‌که باید با اتحاد و همدلی هیئت امنا و امام جماعت کارها به پیش برود، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند مسجد یک رئیس  دارد و آن هم امام جماعت است؛ یعنی هیئت امنا بازوان اجرایی امام جماعت است و باید با او هماهنگ شوند.

الگوسازی مساجد و تعمیم آن ضروری است

وی الگوسازی مساجد را امری ضروری معرفی کرد و ادامه داد: باید چند مسجد را به‌عنوان شاخص و به‌صورت خاص تقویت کنیم و این الگو را به سایر مساجد استان تعمیم و گسترش دهیم.

این مسئول به‌کارگیری ظرفیت‌های رسانه‌ای با تأکید بر رسانه ملی، استفاده از ظرفیت‌های نهادهای فرهنگی و آموزشی با تأکید بر وزارت آموزش و پرورش، تأثیرگذاری بر آراء مسئولان و نخبگان علمی، فرهنگی و سیاسی به‌منظور جلب مشارکت آنها را از برنامه‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد معرفی کرد.

حجت‌الاسلام اوتارخانی اذعان داشت: ما در سطح شهر تبلیغی برای تبلیغ دعوت به مسجد نداریم، برای همه برنامه‌ها از ظرفیت تبلیغی در سطح شهر استفاده کرده‌ایم؛ اما برای دعوت مردم و مؤمنان به مساجد و اقامه نماز در مسجد هیچ تبلیغی صورت نگرفته است و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha