شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سید احمد حبیب نژاد

حوزه/ معاون پژوهشی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: پیش نویس طرح الزامی شدن آموزش مهارت های زندگی پیش از ازدواج، توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تهیه شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات مجلس در قم دکتر سید احمد حبیب نژاد  با بیان این مطلب اظهارداشت: افزایش نرخ طلاق بنیان خانواده را تهدید و منجر به کاهش نرخ جمعیت می‌شود، درحالی که با توجه به سیاستهای ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در راستای افزایش جمعیت، نیازمند اقداماتی هستیم که خانواده متعالی و جمعیت کیفی را محقق نماید.

وی ادامه داد: با توجه به نقش مشاوره و آموزش مهارت های زندگی زناشویی در کاهش اختلافات خانوادگی و به تبع آن، کاهش نرخ طلاق، لازم است گذراندن دوره های مشاوره و آموزش قبل از ازدواج برای زوجین الزامی شود.

حبیب نژاد افزود: هرچند قانون حمایت از خانواده مصوب 1391 تأسیس مراکز مشاوره را پیش بینی نموده است، اما طبق ماده 25 این قانون، ارجاع به مشاوره صرفا در مورد طلاق های توافقی الزامی است و لذا مرحله پیش از ازدواج را شامل نمی شود، علاوه بر اینکه بحث آموزش غیر از بحث مشاوره است.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات مجلس گفت: پیشنهاد می‌شود آموزش مهارتهای زندگی به متقاضیان ازدواج الزامی گردد. بدیهی است جهت عمق بخشی به تشکیل، تحکیم و تعالی خانواده و نهادینه نمودن این مسئله مهم در اذهان جوانان و نوجوانان آموزش همگانی از طریق آموزش و پرورش ، دانشگاه ها و رسانه های عمومی نیز ضروری به نظر می رسد.

حبیب نژاد در توضیح محتوا و جوانب این پیش نویس گفت: بر اساس این پیش نویس که به منظور تحکیم و تعالی خانواده و کاهش نرخ طلاق، ارائه آموزش مهارت های زندگی به جوانان و متقاضیان ازدواج الزامی شده و از مقدمات ثبت واقعه ازدواج شود.

وی افزود: از نکات مورد دقت در این پیش‌نویس توجه سه دوره مدرسه، دانشگاه و آستانه ازدواج است که براساس مقتضای هر دوره آموزش‌های لازم با هدف استحکام بیشتر،  تعالی خانواده و جلوگیری از گسست آن تدارک شده است.

حبیب نژاد خاطرنشان کرد: در این پیش‌نویس دستگاه های متعددی از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری، وزارت ورزش و جوانان، سازمان ثبت اسناد و ملاک کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه‌های علمیه، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و صدا و سیما دارای مسئولیت هستند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha