پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مظاهری

حوزه / چند نفر از جوانان با ارسال سئولات جداگانه‌ای از حضرت آیت الله مظاهری درخواست مشاوره و راهنمایی خواسته اند.

خبرگزاری «حوزه»، بنا به اهمیت موضوع، سؤالات و پاسخ‌های این مرجع تقلید را منتشر می‌کند.

سوال: چه سخنی غیبت است؟ آیا هرحرفی که در نبود دیگری زده شود، غیبت است؟ اگراز بدی‌های فردی یا قومی ستمکار سخن بگوییم، غیبت است؟ شرایط حلالیت‌گرفتن دربارۀ غیبت، چیست؟

پاسخ معظم‌له:

اگر عيب فرد يا افرادي در غياب آن‌ها به ديگران منتقل شود، غيبت است و گناه آن بسيار بزرگ می‌باشد؛ امّا براي توبه از غيبت، حلاليّت طلبيدن از آن افراد لازم نيست؛ بلکه در برخي موارد منجر به مفسدۀ ديگري می‌شود و جايز نيست.

بنابراين توبۀ غيبت‌کننده، پشيماني قلبي نسبت به گناه و عذرخواهي از خداوند متعال است و چنانچه با غيبت خود، آبروي ديگران را برده است، اگر می‌تواند بايد با تعريف و ذکر فضائل آن‌ها، ضربه‌اي را که به شخصيّت آنان وارد کرده است، جبران نماید.

 

* نحوه درک قلبی رضایت خداوند

سوال: چگونه انسان میتواند قلباً درک کند، کاری را که دارد انجام می‌دهد، خیر است و رضای خدا در آن است؟

پاسخ معظم‌له:

انسان بايد وظيفۀ خود را به درستي تشخيص داده و آن وظيفه را به خوبي انجام دهد و پس از آن لازم نيست اين‌گونه فکرها را بکند؛ بلکه چون منجر به وسوسۀ فکري می‌شود، جايز نيست.

 

* رهایی از پوچی و تنهایی در زندگی

سوال: تازه، وارد نوزده‌سالگی شده‌ام. در حالی که ابتدای جوانی‌ام و باید با شور و نشاط باشم، امّا بی‌حال، سرشکسته، ناامید و خلاصه پوچ. رشتۀ تحصیلی‌ام مهندسی است و علاقۀ زیادی به فلسفه و کلام دارم. دوست دارم قرآن بخوانم؛ ولی نمی‌خوانم. در خانواده‌ کسی را ندارم که با او درد دل کنم. در انزوای مطلق قرار گرفته‌ام و همیشه افکار پوچی در ذهنم می‌پرورانم. دوست خوبی ندارم. به من نگویید برو دوست خوب پیدا کن که نیست و اگر دوستی هست، در رفتار خود، خشک یا بی‌بندوبار است. تنهای تنها هستم. روزهایم همه تکراری شده و اراده‌ام کاملاً سرکوب شده است. لطفا راهنماییم کنید.

پاسخ معظم‌له:

اوّلاً: توصيه می‌شود در هر رشته‌اي که مشغول هستيد، تحصيل کنيد تا موفق شويد؛ امّا مهم‌تر آن است که خوب درس بخوانيد و از وقت خود به‌خوبي استفاده کنيد.

ثانياً: شما با خدا رفاقت کنيد و بدانيد که اگر يک قدم به سوي او برداريد، او صد قدم به سوي شما خواهد آمد. رفاقت با خداوند هم، با ارتباط با او، انجام واجبات و مستحبات و با اجتناب از گناه حاصل می‌شود.

اگر چنين کنيد، نماز شما و عبادت شما به مکالمه و معاشقه با خداوند بدل می‌شود و خواهيد ديد که خداوند متعال بهترين دوست شما است.

ثالثاً: شما بايد در اجتماع باشيد و با مردم زندگي کنيد و از حالت انزوا که نتيجه‌اي جز افسردگي و خمودگي ندارد، دوري کنيد.

رابعاً: بدانيد وسوسۀ فکري داريد و خطرناک است و باید با بي‌تفاوتي نسبت به افکار خود و جدّي‌گرفتن رشته‌اي که مشغول آن هستيد و ارتباط جدّي با خداوند متعال، به واسطۀ ترک معصيت، خود را شفا بدهيد.

 

* راه پرهیز از دیدن تصاویر مستهجن

سوال: دانش‌آموز دبیرستانی هستم و همیشه سعی می‌کنم خودم را به خدا نزدیک‌تر کنم. وقتی شرایط معنوی‌ام خوب می‌شود، نمی‌دانم شیطان از کجا می‌آید و مرا وسوسه می‌کند و باعث افزایش شهوتم می‌شود و مجبور به دیدن فیلم و عکس‌های مبتذل در اینترنت می‌شوم. هرچه‌قدر از راه‌هایی که برای مقابله با شیطان وجود دارد، از قبیل ذکر‌ها و دعاها استفاده می‌کنم؛ ولی پاسخگو نیست و مثل اینکه شیطان زمام را از من گرفته است و مرتکب گناه می‌شوم. از این شرایط خیلی ناراحت هستم. چگونه این موجود لعین را از خود دور کنم؟

پاسخ معظم‌له:

فرزند عزيزم، از دغدغۀ شما براي اجتناب از گناه، تشکر می‌کنم و اميدوارم همين دغدغه و همين مراقبت شما، موجب موفقيّت و عاقبت به خيري شما شود. شما براي رهايي از وسوسۀ شيطان، قبل از هرچيز بايد زمينۀ گناه را براي خود از بين ببريد و خود را در معرض فريب و وسوسۀ شيطان قرار ندهيد؛ مثلاً در وقت غيرضروري از رايانه و اينترنت استفاده نکنيد و استفادۀ شما در کنار اعضاي خانواده باشد.

همچنين هميشه و به‌خصوص در مواقع فريب شيطان، به ياد آوريد که خداوند متعال شما را می‌‌‌بيند و ناظر اعمال شما است، پيامبراکرم«صلی‌الله‌علیه‌آله‌وسلّم»و اهل بيت«سلام‌الله‌علیهم» بر اعمال شما نظارت دارند، ملائکه رفتار شما را می‌‌بينند و ثبت می‌‌کنند و در قيامت عليه شما شهادت می‌‌دهند. با اين فکر و با اين تلقين، دست از گناه بکشيد و با دست کشيدن و خودداري از گناه، خداوند متعال و اهل‌بيت«سلام‌الله‌علیهم» را خوشحال کنيد. از نماز اوّل وقت و از مداومت بر ذکر يونسيه: «لا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِين» و از توسّل به اهل‌بيت«سلام‌الله‌علیهم» کمک بگيريد و از خداوند متعال بخواهيد دست شما را بگيرد و به شما کمک کند و شما را در حفظ خود قرار دهد.

من هم به شما دعا می‌کنم.امّا به‌طور کلّي توجّه داشته باشيد، هيچ‌گاه نبايد از رحمت خداوند نااميد شويد و اگر خداي ناکرده از دست شما دررفت و شيطان شما را فريب داد، فوراً توبه کنيد و به سوي خدا برگرديد و با اميد به رحمت او، با او رابطۀ عاطفي برقرار کنيد تا گناه شما جبران شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha