چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
حرم حضزت زینب و حضرت معصومه

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه گفت:خطبه ای که حضرت زینب(س) در مجلس یزید قرائت کرد، در حقیقت دنیا را به فهم از واقعه کربلا و آنچه که در این کشاکش گذشت رساند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد شب گذشته در مراسم عزاداری اربعین در موسسه فرهنگی و پژوهشی فهیم، گفت: خطبه ای که حضرت زینب(س) در مجلس یزید قرائت کرد، در حقیقت دنیا را به فهم از واقعه کربلا و آنچه که در این کشاکش گذشت رساند.

وی افزود: در این مجلس ،یزید قرار بود که نشانه های قدرت خود را به رخ جهان اسلام بکشد و به قول خود با فخر و افتخار و با دست مایه قراردادن مسایل بی مایه شهادت امام حسین(ع) را افتخاری برای خود و با توجیه جبرگرایی مطرح کند که حضرت زینب(س) تمام نقشه های او را بر آب کردند و فضای مجلس را به فضای دیگری مبدل نمودند.

این کارشناس قرآنی و تاریخ اسلام بیان کرد: حضرت زینب(س) سخنان خود را با این آیه از قرآن آغاز کردند که « ثم كان عاقبة الذين اساءا السوي ان كذبوا بآيات الله و كانوا بها يستهزؤون.

وی افزود: سپس فرمودند، ای يزيد! آيا همين كه زمين و آسمان را بر ما تنگ گرفتى و ما را همچون اسيران به زنجير كشيدى و بر ما مسلط گشتى ، پنداشتى كه اين مايه خوارى ما در پيشگاه خدا و كرامت و منت خداوند بر رتوست و تو را نزد خدا احترام و منزلتى است ؟ از اين رو باد به دماغ افكندى و مغرورانه به ما نگاه انداختى و شادمانه و غافلانه بر مسند نشستى ، چون ديدى كه دنيا به كام تو و كارها برايت سامان يافته است و حكومتى را كه از آن ماست براى تو فراهم گشت ! آرامتر! اين قدر جاهلانه متاز! آيا سخن خدا را فراموش كردى كه فرمود: (كافران مپندارند كه چون مهلتشان داديم ، براى آنان نيك است ، بلكه تا بر گناهشان بيفزايند، و براى آنان عذابى خوار كننده است

این استاد حوزه بیان کرد: این بیانات حضرت زینب(س) به راستی مهمترین سند حقانیت اهل بیت(ع) است؛ زیرا پس از این همه اسارت و قتل عام شدن نزدیک ترین کسان ایشان، این چنین با قدرت و صلابت، طرف مقابل را به ذلت می کشاند؛ این قدرت عظیم روحی غیر از این خاندان امکان ندارد.

وی گفت: حضرت زینب(س) به یزید گفتند که جاهلانه و حماقت وار سخن نگو، اینکه افسار کسی را از سرش بردارند که بتازد نشان این نیست که خدا او را دوست دارد؛ اینکه کسی ظلم و فساد و تباهی می کند به این معنی نیست که خدا او را دوست دارد.

این استاد حوزه گفت: حضرت سپس به او فرمود، از تو شگفت نيست . چگونه مى توان به مراقبت و دلسوزى كسى اميد داشت كه دهانش ، جگر شهيدان را دندان زده و دور افكنده و گوشتش از خون سعادتمندان روييده و پيوسته در ستيز با سرور رسولان ، لشكر آراسته و به جنگ برخاسته و به روى رسول خدا صلى الله عليه و آله شمشير كشيده است.

وی خاظرنشان کرد: این خطبه عجیب است و جمله جمله آن از یک جوشش عظیم وحیانی از درون خاندان رسالت بر می آید؛ این سخنان در دورانی و در مکانی زده شد که مردم بخاطرتبلیغات دروغین آل امیه فرسنگ ها از حقیقت علوی دور شده بودند؛ در این میان افراد بسیاری مثل ثمره بن جندب بودند که چهارصد هزار درهم گرفت که یک فضیلت امام علی(ع) را بسوزاند و برای دیگران فضیلت بسازد.

حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد بیان کرد: حضرت زینب(س) او را تهدید کرد و از روزی ترساند که این باد به دماغ افتاد خالی شود و او در عقوبتی سخت گرفتار شود؛ اینجا شاهد اوج بزرگی و جلال این دختر شیرخدا هستیم؛ حضرت فرمودند که من تو را به جایی حساب نمی کنم، ولی روزگار به شکلی چرخید که من باید با تو مخاطف شوم.

وی گفت:  حضرت زینب(س) در ادامه فرمودند که شما حزب شیطان هستید و شگفتا که دست هایی است خون می کشد و دندان هایی است که گوشت فرزندان رسول الله را می خورد و به زودی هرچه بردی خواهی دید.

این استاد حوزه بیان کرد: حضرت در ادامه فرمودند که هر چقدر که فریاد و داری که می خواهی بزن زیرا تو به زودی به کسانی که هلاک شدند می پیوندی.

وی گفت: فخر رازی در تفسیر سوره کوثر پس ازاینکه شانزده قول برای کوثر می شمارد بیان می کند که یکی از اقوال کوثر حضرت زهرا(س) و جوشش فرزندان او در گذرگاه تاریخ است؛ سپس می گوید که ببینید چقدر اینها را کشتند و تارو مار کردند ولی تاریخ پر است از اولاد ایشان و این طرف تاریخ را بنگرید از بنی امیه یک نیست که اسم او را ببرند.

این استاد حوزه بیان کرد: حضرت دوباره فرمودند که چند روزی بیشتر نیستی و دنیا به کامت نخواهد شد؛ حضرت زینب(س) در اوج بلاغت سخن گفتند و مراعات فضای سخن و محیط سخن وکلام را به گونه ای انتخاب کرد که دشمن خوار و ذلیل شد و عظمت خود را بر تاریخ ثبت کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha