یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
 شیخ جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام گفت: توجه به سلامت روحی یکی از خلأهای علم پزشکی است که علم بشریت نیز به آن پی برده و مطالعاتی در حال انجام است. اگر غرب هم در اين زمينه شروع به کار کرده قطعاً آنچه که ما از متن دین و از مکتب اهل بیت(ع) می‌توانیم به دست آوریم، بسیار بیشتر از آموزه های آنهاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله محمد جواد فاضل لنکراني در ديدار با دکتر مرندي و اعضاي ستاد همايش فقه و سلامت، حرکت در مسیر اهل بیت علیهم السلام را لازمه پیشرفت در کارها دانست و گفت: ما بايد همه امورمان را با اهل بيت عليهم السلام گره بزنیم تا اطمینان پیدا کنیم به نتیجه برسد.

وی با بیان این که علم حقیقی فقط در میان اهل بیت علیهم السلام وجود دارد، گفت: اگر کسی بخواهد علم را از غیر این طريق بدست آورد اشتباه می‌کند.

عضو جامعه مدرسین با اشاره به روایات فراوان از ائمه معصومین علیهم السلام در حوزه سلامت و لزوم توجه به آن گفت: توجه به سلامت روح یکی از خلأهای علم پزشکی است که علم بشریت نیز به آن پی برده و مطالعاتی در حال انجام است. اگر غرب هم در اين زمينه شروع به کار کرده قطعاً آنچه که ما از متن دین و از مکتب اهل بیت می‌توانیم به دست آوریم، بسیار بیشتر از آموزه های آنهاست.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این که سلامت جسم معلول سلامت روحی است، تصریح نمود: اگر بتوانیم از جهت معنوی، روحی و فکری سلامت و اعتدال روحی ایجاد کنیم این در سلامت جسم بسیار مؤثر خواهد بود. در این عرصه اخلاق که روح انسان را به اعتدال می کشاند، اهمیت می یابد؛ وقتي روح از حالت اعتدال خود خارج گردد، وحشي شده و کم‌کم اثرش را در جسم هم مي‌گذارد.

نگاه دين نسبت به سلامت روح بررسی شود

وی برگزاری همایش فقه و سلامت را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به گستردگی این مسئله، با برگزاري يک همايش نمی توان به نتيجه مطلوب رسيد. گر چه برگزاری این همایش خيلي خوب است، چراکه اين موضوع مطرح مي‌شود و اهل نظر و محققين به ضرورت آن توجه پيدا مي‌کنند، اما نباید خود را در حدّ اين همايش قانع کنيم. باید کارگروه‌هاي پژوهشي تشکيل شود و نگاه دين نسبت به سلامت روح را بررسی کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به این که برخي از مشاوره‌هايي که در کشور ما ارائه مي‌شود، کاملاً تضاد با دین است، گفت: گاهی نسخه هایی برای بیماران تجویز می شود که همان نسخه غربی که در تضاد کامل آموزه های دینی قرار دارد، است. ما باید بدانیم که اگر غرب هزار سال دیگر هم حرکت کند، نمی‌تواند آنچه را که در متون دینی ما وجود دارد بفهمد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) توجه به مسئله فقه و سلامت در موضوعات خردتر را لازمه رسیدن به نتیجه مطلوب در این عرصه برشمرد.

در آینده منتظر فاجعه باشیم

وی با بیان این که هرآنچه علم به آن دست می یابد، به معنای درست بودن آن نیست، تصریح کرد: درباره تلقيح مصنوعي که علم بشریت به آن دست یافته، باید در آینده ای نه چندان دور، منتظر فاجعه‌اي باشيم؛ به این معنی که در چند دهه آتی، با نسلی مواجه خواهیم شد که نه پدرش را می‌شناسد، نه مادرش را و نه عمو، عمه، دایی، خاله و هیچکس را، یا انسانی منقطع از نسل گذشته خودش روبرو خواهیم بود.

آیت الله فاضل افزود: با نگاهی به بچه های سر راهی که در بهزيستي يا مکان‌هاي ديگر بزرگ می‌شوند و نمي‌دانند پدر و مادرشان کيست، شاهد گرفتاری های روحی و روانی آنها هستیم، به گونه ای که حتي اگر هزاران امکانات برایشان فراهم شود، چون نمی‌دانند پدر و مادرش چه کسانی هستند تا آخر عمر به آرامش روحی نمی رسند.

وی ادامه داد: این که بیاییم و در جريان تلقيح مصنوعي، بعنوان تولید علم، نطفه‌ها را فریزکنیم و آن را در اختیار زوج‌هايي که مشکل نازايي دارند قرار دهیم، هرچند اين افراد صاحب فرزند می شوند، اما این بچه در آینده، مشکل پیدا می‌کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: بنابراين ما نباید بگوییم که چون علم می‌گوید از این راه می‌توان بچه دار شد، پس ما به هر قیمتی شده این کار را بکنیم. بلکه باید مباني ديني و فقهي آن را بررسی کنیم.

وی با اشاره به آيه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ ...» گفت: اين نسخه الهي برای آرامش انسان ها در گرفتاری ها و مشکلات است؛ امروزه به دلیل عدم صبر و شکیبایی در افراد، شاهد مشکلات گسترده اجتماعی و روانی در جامعه هستیم، در حالی که اسلام ما را به صبر و نماز توصیه می کند.

آیت الله فاضل با اشاره به ارائه فقه پزشکی در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام، ادامه داد: برای موفقیت در این عرصه، باید در کنار کارهای مطالعاتی خود، نسبت به دیگر مراکزی که در این عرصه کارهای علمی و مطالعاتی انجام داده اند، ارتباط مستقیم داشته باشید؛ شما باید مشکلات روحی جامعه را به صورت ریز بررسی کنید و در این عرصه از بهزیستی ها و مراکز پزشکی نیز می توانید تحقیق کرده و مطالعات خود را جامع تر نمایید.

انتهای پیام// 15/ 313

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha