یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
آیت الله فاضل

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متخصصین و اساتید حوزه های علمیه باید به آسیب های پیش رو و پیرامون فقه توجه ویژه ای داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار معاون و مدیران پژوهشی حوزه های علمیه قم اظهارداشت: متاسفانه آنچه امروز قابل رویت می باشد آسیب های پیش رو و پیرامونی فقه است، باید نسبت به آن توجه ویژه ای شود، به طوریکه در صورت غفلت در آینده دچار مشکلاتی خواهیم شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به فعالیت های مختلف این مرکز تخصصی فقهی اشاره کرد و گفت: اگر در نشست هایی تخصصی درباره « مقاصد الشریعه» کار پژوهشی قوی در این خصوص صورت نگیرد در آینده کرسی های درسی با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به تاریخچه تاسیس این مرکز خاطرنشان کرد: برای اولین بار در حوزه‌ی مقدسه در سال 1376 این مرکز قفهی ائمه اطهار توسط مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی رضوان الله تعالی علیه بنیان گذاشته شده و مباحث تخصصی و عمیق فقه مورد هدف واقع شد، تربیت مجتهدان و فقهای زمان شناس در راستای برنامه‌ی این مرکز قرار گرفت در همان زمان یکی از دغدغه‌های بزرگ ایشان این بود که حوزه‌ی علمیه باید هر چه بیشتر با مسئله‌ی امامت و مسائل کلام و علم کلام ارتباط داشته باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: ایشان قبل از اینکه این قضایای امروز از جمله داعش و شبهات وهابیت و حملاتی که به مکتب شیعه و اهل‌بیت می‌شود؛ این ضرورت را احساس کردند که باید در کنار تربیت فقها،  متخصصینی در مسئله‌ی امامت داشته باشیم، متخصصینی که مسلّط بر مبانی کلامی، رجالی، تفسیری، تاریخی و حدیثی اهل‌سنت باشند و بتوانند با تسلط بر کتب آنها از شبهاتی که نسبت به مکتب اهل‌بیت علیهم السلام وارد می‌شود دفاع کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: این مرکز با بهره گیری از نیروهای متعهد و متخصص دارای چهارچوب و چارت بسیار مشخص و منظمی می باشد و در بسیاری از موضوعات روز دارای گروهای فقهی متعدد است.

وی بیان داشت: این مجموعه دارای یک شورای پژوهشی و آموزشی بسیار خوب و همچنین یک شورایی مربوط به فضای مجازی است که درس‌های این مرکز در فضای مجازی قرار داده شود، شبهات بررسی شود و همچنین کارهای فراوان دیگری که انجام می‌شود.

برگزاری 15 نشست علمی سلفی شناسی

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: نکته‌ مهم این است که در کنار کارهای آموزشی و پژوهشی، همایش‌های بسیار خوب و به موقع در این مرکز تخصصی برگزار شده است که فقط 15 نشست علمی آن با موضوع مفهوم شناسی سلفیه و بررسی تفکرات آنان و موضوع داعش و جریانات تکفیری بود.

آیت الله فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: این خاطره را عرض کنم که وقتی می‌خواستیم این ساختمان را بسازیم، صحبت‌ها و پیشنهادات مختلفی بود، مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه می‌فرمود، حوزه و قم باید یک مرکزی داشته باشد که اگر روزی از علمای بزرگ الازهر به اینجا آمدند ببینند که عظمت اینجا کمتر از آنجا که نیست بلکه بیش از آنجاست.

وی ادامه داد: این مسئله اتفاق افتاد و یکی از علمای بزرگ الازهر وقتی برای ملاقات به این مرکز آمد گفت، من وقتی آمدم خیلی تعجب کردم و فکر نمی‌کردم که حوزه‌ علمیه قم این قدر تحوّل پیدا کرده باشد در ذهنم بود که مثل 50 سال قبل یک گروهی در مسجد می‌نشینند و کتابی را بحث می‌کنند و تمام می‌شود! ولی در این مرکز می‌بینم که این همه مباحث ضروری، جدید و مورد ابتلای مسلمین مدّ نظر شما و محققین شماست، کتابخانه را دیده بود خیلی تعجب کرده بود، با وجود این عرض می‌کنم به برکت همین مرکز تخصصی ائمه اطهار و این دوستانی که در مباحث کلامی و اعتقادی کار می‌کنند اساتید برجسته‌ی الازهر در این یکی دو سال اینجا زیاد رفت و آمد داشتند، همین الآن هم یک جلسه‌ای دارند که شنیدم خیلی استقبال شده است.

باب مراوده‌ بین حوزه‌ قم و الازهر مصر باز شده است

وی بیان داشت: امروز باب مراوده‌ بین حوزه‌ی قم و الازهر مصر باز شده است و حتی یکی از کتاب‌ها و تحقیقات بسیار خوبی که ما در این مرکز ارائه دادیم استدلال ائمه‌ معصومین(ع)  به قرآن کریم است با عنوان « تمسک العترة الطاهرة بالقرآن الکریم» در دو جلد منتشر کرده ایم، در تمام مباحث فقهی، ائمه‌  ما در هر مسئله  فقهی که به قرآن استدلال کردند در این دو جلد آمده، این دو جلد توسط  حجت الاسلام والمسلمین جعفر طبسی تحقیق و نوشته و منتشر شد، وقتی هم این کنگره‌ی مبارزه‌ی با جریان‌های تکفیری در قم برگزار شد ما به تمام اینها یک دوره از کتاب را اهدا کردیم.

ارتباط علمی  مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) با الازهر

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: در همین جا یکی از علمای الازهر آمده بود وقتی این کتاب را به او هدیه کردم بسیار تعجب کرد! به او گفتم آیا با این وجود دیگر جایی برای این باقی می‌ماند که وهابی‌ها بگویند شیعه قائل به تحریف قرآن است؟ ما به قرآن بیشتر تمسک کردیم یا علمای شما؟ ائمه‌ی ما بیشتر به قرآن تمسک کردند یا علمای اربعه‌ی شما، به همین صراحت به او گفتم و این مسئله را قبول داشت.

وی اظهارداشت: به برکت همین مراکز جدیدی مثل مرکز تخصصی ائمه اطهار(ع) باب مراوده با این علمای بزرگ الازهر و سایر بلاد، از لبنان و بعضی کشورهای دیگر بوده که باب باز شده اینها رفت و آمد می کنند.

تدوین موسوعة15 جلدی  «عقاید الائمة الاطهار علیهم السلام»،

استاد حوزه بیان داشت: امروز تحقیقات و پژوهش های خیلی خوبی مطرح می‌شود، یکی دیگر از پژوهش هایی که انجام دادیم موسوعه‌ای تالیف شده به نام موسوعة «عقاید الائمة الاطهار علیهم السلام»، فعلاً دو جلد آن چاپ شده که حدود 15 جلد می‌شود؛ عقاید ائمه‌ی معصومین (ع)را بیان کردیم اینکه در مورد توحید چه می‌گویند، در مورد  علم خدا چه می‌گویند، در مورد قدرت چه می‌گویند؟ در مورد حیات خدا، اوصاف خدا، کمالیه، جمالیه، جلالیه، آنجا عین عبارتهای اینها، یعنی هر کسی بگوید امام صادق(ع) چه اعتقادی در مورد توحید داشته در این کتاب آمده، اینها را اینجا تحقیق و پژوهش کردیم، البته برخی از پژوهش های اینجاست، پژوهشهای بسیار خوبی شده و باز هم در صدد هستیم که انجام شود.

تربیت 50 فاضل قریب به اجتهاد

آیت الله فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بخش آموزشی مرکز فقهی تصریح کرد: به جرأت می توانم بگویم از سال 76 تا کنون حدود 50 طلبه قریب الاجتهاد تربیت کرده ایم.

وی افزود: ما طی این سالها مدرّسین خوبی را به حوزه علمیه تحویل داده ایم، امروز دانش‌پژوهان و فضلای این مرکز کرسی‌های تدریس بسیار خوب 200 نفره، 300 نفر در سطوح عالی حوزه دارند.

ارائه  هشت مقاله فقهی ‌ در خصوص سلاح هسته ای

عضو جامعه مدرسین  با بیان اینکه در کنار تمام فعالیت های پژوهشی که این مرکز انجام می دهد، گفت: این مجموعه تنها مرکزی  است که در دو سال اخیر راجع به بررسی سلاح‌های کشتار جمعی جلسات بسیار خوبی،  با حضور  مجتهدان و صاحب نظران قویّ حوزه،کارشناسان مسائل فیزیک و آنهایی که آشنایی به سلاح کشتار جمعی هستند برگزار کرده و هشت تا مقاله‌ی ناب درآوردیم.

آیت الله فاضل لنکرانی ادامه داد: سال گذشته از  آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دعوت کرد خودم رفتم تهران و سخنرانی داشتم، وقتی سخنرانی من تمام شد آقای سلطانیه که آنجا حضور داشت به من گفت اگر این مطالبی که الآن گفتید من دو سال پیش در آژانس انرژی اتمی در اختیارم بود، خیلی می‌توانستم کار کنم که البته گفتم شما باید سراغ حوزه می‌آمدید و کسی هم به ما نگفته بود راجع به سلاح کشتار جمعی کار کنید، ما دیدیم این یک ضرورت است و رهبری معظم انقلاب فتوا دادند و این فتوا کار کارشناسی فقهی عمیق شد و رساله‌های خوبی منتشر گردید که مجموعه‌اش را باید در یک جا چاپ کنیم.

بانک اطلاعاتی راه‌های محرمیت در فقه برای فرزند خوانده  

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: راجع به مسئله‌ی کنترل جمعیت مرکز ما کارهای  فراوانی انجام داده است، یکی از پژوهش های بسیار خوب ما، یک بانک اطلاعاتی راه‌های محرمیت در فقه برای فرزند خوانده است که در این کتاب 1200 راه محرمیت از نظر فقهی شناسایی ودر یک کتاب مفصل توسط یکی از محققین این مرکز به چاپ رسیده است.

وی بیان داشت: به مناسبت همین مسئله‌ی کنترل جمعیت نمایندگانی را فرستادیم در کمیسیون بهداشت مجلس، جلساتی گذاشته شد، مقالاتی نوشته شد، یادتان باشد مصاحبه‌هایی انجام شد و بعد هم رهبری معظم انقلاب نظر شریف‌شان را اعلام کردند که این کنترل جمعیت حرام است و خوشبختانه جلوی این کار را گرفتند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع اظهارداشت: این مرکز فقهی از زمان نه تنها عقب نیست، من فکر می‌کنم جلوتر از زمان در حرکت است.

وی  خاطرنشان کرد: این مرکز با تمام توان و با بهره گیری از گروه های علمی متخصص توانسته قدم های بزرگی را برای رشد علم فقه در حوزه های علمیه بردارد و در حد توان خود پاسخگوی خلاء های موجود باشد.

انتهای پیام   313/17

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha