سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام والمسلمین شریفی / پژوهشکده امر به معروف

حوزه/ رئیس پژوهشکده أمر به معروف و نهی از منکر از تدوین «دانشنامه أمر به معروف و نهی از منکر» خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمود شریفی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» به اهمیت موضوع امر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: اهمیت این فریضه الهی بر کسی پوشیده نیست و آیات صریح و روایات متعددی درباره جایگاه و ضرورت امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد تا آنجا که امام باقر(ع) می فرماید: «ان الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فریضةٌ عظیمةٌ بها تقام الفرائض/ امر به معروف و نهی از منکر واجب بسیاربزرگی است که اقامه سایر واجبات نیز در گرو انجام آن است».

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت این فریضه الهی در آیات و روایات و تأکید بر اقامه آن در میان مردم؛ اما امر به معروف و نهی از منکر به تعبیر بسیاری از بزرگان فراموش شده بود و با به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران، مجددا این واجب الهی، شکوفا و ستاد إقامه أمر به معروف و نهی از منکر راه اندازی و اخیرا قانون آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

رئیس پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر وجود نظارت در جامعه را بسیار ضروری دانست و ابراز داشت: امر به معروف و نهی از منکر نجات انسان ها از هلاکت و تشویق به سوی کارهای خیر است و باید در جامعه به صورت فرهنگ در آمده و با جدیت به آن پرداخته شود.

*بهترین و مفصل ترین کتاب درباره أمر به معروف و نهی از منکر توسط یک غیرمسلمان نوشته شده است

این محقق و پژوهشگر با بیان این مطلب که بهترین و مفصل ترین کتاب درباره موضوع امر به معروف و نهی از منکر توسط مایکل کوک انگلیسی به رشته تحریر در آمده است، خاطرنشان ساخت: وقوع حادثه ای زشت و ننگین در یکی از خیابان های شهر شیکاگوی آمریکا و بی تفاوتی مردم نسبت به آن، انگیزه ای برای این نویسنده خارجی شد که کتاب «امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی» را پس از مطالعه مکاتب گوناگون در 2 جلد بنویسد و سپس خود مسلمان شود.

*راه اندازی پژوهشکده أمر به معروف و نهی از منکر از سال 1389

حجت الاسلام والمسلمین شریفی در ادامه به روند راه اندازی پژوهشگده أمر به معروف و نهی از منکر پرداخت و گفت: این پژوهشکده رسما از سال 1389 به دستور حجت الاسلام والمسلمین زرگر، دبیر ستاد إحیای أمر به معروف و نهی از منکر آغاز به کار کرد.

*پشتوانه علمی، ستاد إحیای أمر به معروف و نهی از منکر

وی با بیان این مطلب که «پژوهشکده أمر به معروف و نهی از منکر» به عنوان پشتوانه علمی «ستاد إحیای أمر به معروف و نهی از منکر» راه اندازی شده است، تصریح کرد: هر حرکتی نیاز به پشتوانه علمی و پژوهشی دارد و ستاد إحیای أمر به معروف و نهی از منکر نیز ضمن انجام فعالیت های مناسب و زیاد، نیاز به این پشتوانه داشت تا فعالیت های خود را به صورت بنیادی انجام دهد؛ لذا این پژوهشکده در این راستا آغاز به کار کرده است.

رئیس پژوهشکده أمر به معروف و نهی از منکر یادآور شد: این پژوهشکده پاسخگوی شبهات و سؤالات پیرامون این فریضه الهی در داخل و خارج از کشور می باشد.

این محقق و پژوهشگر اظهار داشت: یکی از بخش های این پژوهشکده، شورای طرح و برنامه است که برنامه ریزی ها و فعالیت های این پژوهشکده زیر نظر این شورا انجام می پذیرد.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی با اشاره به تذکرات آیت الله جنتی به عنوان رئیس ستاد إحیای أمر به معروف و نهی از منکر، ابراز داشت: دبیر شورای نگهبان تأکید داشتند که این پژوهشکده باید خلأها را رفع؛ از فعالیت های تکراری و موازی پرهیز و کارهای جامانده و عقب مانده را پیگیری نماید.

*نگاهی بر فعالیت های پژوهشکده

وی با بیان این مطلب که فعالیت های این پژوهشکده در 3 بخش انجام می پذیرد، خاطرنشان ساخت: بخش اول، چاپ کتاب هایی با عنوان «فقه و زندگی» است که با موضوعات گوناگون مورد نیاز جامعه عرضه می شود.حجت الاسلام والمسلمین شریفی/ پژوهشکده امر به معروف

رئیس پژوهشکده أمر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه 20 شماره از کتاب های «فقه و زندگی» پیش از راه اندازی پژوهشکده به چاپ رسیده است، تصریح کرد: پس از تأسیس پژوهشکده نیز 20 شماره از کتاب فقه و زندگی آماده شد که اکثریت آن به چاپ رسید و باقیمانده آن را نیز در سال جاری به چاپ خواهیم رساند.

این محقق و پژوهشگر افزود: همچنین 10 موضوع دیگر در حال تدوین است و 14 موضوع نیز در سال آینده آغاز خواهیم کرد.

*تدوین دانشنامه ای با 200 سرفصل

حجت الاسلام والمسلمین شریفی دومین فعالیت این مؤسسه را تدوین «دانشنامه أمر به معروف و نهی از منکر» عنوان کرد و گفت: بیش از 200 سرفصل برای این دانشنامه تعریف شده که به محققان و پژوهشگران سفارش داده ایم تا تحقیقات عمیق و مناسبی را برای ما انجام دهند.

وی اظهار داشت: دستاورد این پژوهش ها در کمیته علمی مؤسسه مورد ارزیابی و نظارت قرار خواهد گرفت تا دانشنامه ای جامع و کامل عرضه نماییم.

رئیس پژوهشکده أمر به معروف و نهی از منکر ابراز داشت: بر اساس پیش بینی ها این دانشنامه در 10 جلد به چاپ خواهد رسید؛ البته برای اتمام آن نیاز به چندین سال فعالیت های علمی است.

 این محقق و پژوهشگر یادآور شد: منتظر تکمیل کامل این دانشنامه نخواهیم ماند؛ بلکه هر مقدار که به اتمام برسد به چاپ خواهیم رساند و در حال حاضر بخش احادیث امر به معروف و نهی از منکر به پایان رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی به راه اندازی سایت أمر به معروف و نهی از منکر اشاره و خاطرنشان کرد: سومین فعالیت این پژوهشکده، راه اندازی این سایت بوده که خوشبختانه به تازگی از آن رونمایی شده است.

وی تصریح کرد: این سایت در 10 بخش اخبار، کتابخانه، پرسمان، فروشگاه، فرهنگ مصادیق، بوستان، نقد و ارزیابی، چند رسانه ای، انجمن و آموزش فعالیت کرده و علاقمندان جهت آشنایی بیشتر با  این سایت می توانند به آدرس اینترنتی http://al-adl.ir/ مراجعه نمایند.

رئیس پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به اینکه در سال 1393 چهار نشست علمی با حضور آیت الله حائری شیرازی برگزار کرده ایم، اظهار داشت: در سال جاری نیز تا به امروز 3 نشست علمی برگزار و ان شاءالله تا پایان سال 10 نشست خواهیم داشت.

این محقق و پژوهشگر یکی از فعالیت های این پژوهشکده را چاپ فصلنامه آیینه رشد عنوان کرد و گفت: در این فصلنامه مباحث گوناگونی از جمله موضوعات اخلاقی برای مدیران سطح بالای کشور گردآوری می شود که شماره 53 آن زیر چاپ است.

حجت الاسلام والمسلمین شریفی با بیان این مطلب که در این پژوهشکده فعالیت های آموزشی نخواهیم داشت، ابراز داشت: اصل آموزش در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر انجام می شود و تنها دوره آموزشی در این پژوهشکده، آموزش مربیان أمر به معروف و نهی از منکر است که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha