جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حوزه اردکان

حوزه/ جمعی از اساتید حوزوی شهرستان اردکان و بانوان طلبه اردکانی در دومین میزگرد عاشورایی شهرستان، با بررسی شبهات مرتبط با عاشورا به بررسی و رفع این شبهات پرداختند.

به گزارش خبرنگار «حوزه» از یزد، دومین میزگرد عاشورایی شهرستان اردکان به میزبانی مدرسه علمیه فاطمة الزهرای اردکان و با حضور بانوان دانش آموخته و در حال تحصیل، جمعی از اساتید حوزه و حجج اسلام طالبپور و کمالی برگزار شد.

حجت الاسلام حمید طالبپور یکی از اساتید حوزوی شهرستان اردکان در این میزگرد عاشورایی با اشاره به تاریخ شمسی واقعه عاشورا که در فصل پاییز اتفاق افتاده و برخی در این موضوع شبهه ایجاد می کنند که هوا در این فصل گرم نبوده و تشنگی هم نبوده، پاسخ داد : شرایط جوی عراق در مهر و آبان گرم است و روز عاشورا در میدان نبرد تشنگی وجود داشته و اگر پوشیدن زره، خستگی کارزار، تابش خورشید، زمین خاکی و بستن دو روزه آب روی لشکر امام حسین(ع) را اضافه کنیم همه این عوامل سبب تشنگی مضاعف می شود.

وی یکی دیگر از شبهات عاشورایی را انکار وجود حضرت رقیه(س) به عنوان دختر امام حسین(ع) برشمرد و افزود : در این موضوعات باید از دو روش مورخین و مزارشناسی بررسی کرد .؛ روایت مختلفی وجود دارد که در بعضی از کتب به معرفی حضرت رقیه (سلام الله علیها) می پردازند مانندکتاب رقیه بنت الحسین  علیه السلام  و برخی دیگر آن را رد می کنند  ولی چیزی که نمی دانیم دروغ است یا نه ؟ حتی احادیث ، اگر مخالف ضرورت دین ومذهب نباشد و هتک مقام امام نباشد ، نقل کردن آنها با انتساب به منابعی که به آن اعتماد داشته باشیم اشکال ندارد .

در ادامه این میزگرد، حجت الاسلام حمید کمالی، عزاداری را از افعال انسانی و موضوع علم فقه دانست و گفت : نمود اصلی در سیره ائمه اطهار (علیهم السلام)برای عزاداری بکاء است

وی افزود : گاهی نسبت به بعضی شکل های عزاداری نص خاص بر نهی داریم مانند : مو کندن ، به صورت زدن و ...  که بعضی از فقها نسبت به این روایات دو برخورد داشتند که بعضی فرموده اند این روایات ضعیف است لذا این کار ها هم حرام نیست ؛که اگر این امور نشانه اعتراض به قضاء و قدر الهی است اشکال دارد و برخی بیان کرده اند که در شرایط معمولی این امور پسندیده نیست اما در شرایط کربلا اشکال ندارد که این روایت هم قابل تامل می باشد .

این استاد حوزوی اضافه کرد : از دیگر جلوه های عزاداری که ما نص بر نهی نداریم مانند : سینه زدن ، نخل برداری و... می باشد که فقها در این رابطه دو ملاک داده اند که : اولا نباید در جلوه های عزاداری وهن باشد ثانیا اینکه در عزاداری نباید ضرر باشد .

 

حجت الاسلام کمالی تصریح کرد  : در کنار همه این مباحث ما تعظیم شعائر داریم که قرار نیست حرام را حلال کند و در حالت معمولی حکم آن مباح می باشد که در دستگاه امام حسین  علیه السلام چون تعظیم است کارمباح را مستحب می کند . 

 

 

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha