یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۶ شوال ۱۴۴۵ | May 5, 2024
حجت الاسلام علیرضا اعرافی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بزرگترین غم مشترک ما این است که جهان اسلام با این همه منابع بزرگ و قدرت بالقوه، دچار تشتت و اختلاف شده ایم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در دیدار پرفسور محمد گورمز، رئیس سازمان دیانت ترکیه و هیأت همراه در جامعه المصطفی، اظهار داشت: خوشبختانه روابط دو کشور بسیار خوب بوده و در تراز تجاری و مبادلات علمی خوب همکاری داشته و امیدواریم موانعی پیش روی این روابط قرار نگیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: پایه روابط جامع میان کشورها، علمی و فرهنگی است و این نشست می تواند آن را تقویت نماید.

امام جمعه قم بیان داشت: امروز ابرهای تاریکی در منطقه و جهان اسلام پدیدار شده و سبب ایجاد مشکلات و مصیبت های  بسیاری گشته است که امیدواریم امت اسلام با تکیه بر علما از این ابرها عبور نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی اظهار داشت: بنده شخصا و جامعه المصطفی شما را به عنوان عالمی روشن و پشتیبان وحدت امت اسلام شناخته و حضور امروز شما در قم به عنوان یکی از پایگاه های مهم علم و معرفت، اثرگذار و نمادین خواهد بود.

وی با اشاره به وضعیت علمی و فرهنگی ایران پس از انقلاب اسلامی، ابراز داشت: ایران اسلامی در سی و چند سال گذشته به رغم جنگ، مشکلات فراوان و تحریم ها در قلمروهای مختلف اجتماعی، سیاسی، علمی و فناوری پیشرفت های بسیاری داشته ایم.

رئیس جامعه المصطفی  خاطرنشان ساخت: این نکته قابل توجه است که ایران و ترکیه در منطقه دو بال علمی و فناوری هستند و با هم در حال پیشرفت می باشیم و می تواند برای تمام جهان اسلام و بشریت مفید باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران دو نظام دانشگاهی و حوزوی وجود دارد، تصریح کرد: البته این دو سیستم آموزشی به همدیگر نزدیک بوده و در ارتباط دائمی و پیوسته قرار دارند.

امام جمعه قم با بیان این مطلب که امروز بیش از 2 هزار دانشگاه و مؤسسات دانشگاهی در کشور ما فعال است، تصریح کرد: 4 و نیم میلیون دانشجو، 100 هزار استاد و عضو هیأت علمی، 100 مرکز علمی و تحقیقاتی، یک و نیم میلیون دانشجو در تحصیلات تکمیلی و ... گوشه ای از آمار دانشگاه های ایران می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از دانشجویان از خواهران می باشند، بیان داشت: نیمی از مراکز دانشگاهی ما توسط بخش خصوصی راه اندازی شده و در تأسیس مراکز تمام استان ها، شهرها و نقاط دور و نزدیک مورد توجه قرار گرفته و توزیع عادلانه صورت پذیرفته است.

وی اظهار داشت: طبیعی است که در راهیابی به دانشگاه ها و مراکز علمی، عناصر قومی، زبانی، مذهبی و ... تأثیری نخواهد داشت.

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به اینکه بیش از 30 هزار مقاله با موازین علمی بین المللی در ایران به رشته تحریر در می آید، ابراز داشت: بر اساس اعلام آی اس آی، ایران و ترکیه در تولید علم در منطقه دارای رتبه اول بوده و دو کشور شانه به شانه هم به پیش می روند و امیدواریم در تمام زمینه ها همکاری و تعامل سازنده داشته باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان ساخت: در فناوری های پیشرفته نیز سرمایه گذاری های خوبی انجام شده و آنچه که امروز اشتهار دارد، انرژی هسته ای ایران است؛ اما در دیگر فناوری ها نیز پیشرفت های محسوسی داشته ایم.

امام جمعه قم در بخش دیگر به حوزه های علمیه ایران اشاره کرد و گفت: هم اکنون بیش از 2 هزار حوزه علمیه فعال در کشور وجود دارد و 500 مرکز دینی مربوط به برادران اهل سنت می باشند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی تصریح کرد: قریب به 50 هزار طلبه و دانشجوی اهل سنت در آن مدارس تحصیل می کنند و 100 هزار طلبه نیز در حوزه های علمیه شیعه حضور دارند.

وی بیان داشت: پس از انقلاب اسلامی رشد مراکز دینی تمام مذاهب در ایران اسلامی فزاینده بوده و در اهل سنت بیشتر از دیگر مذاهب بوده است.

رئیس جامعه المصطفی اظهار داشت: قم به عنوان مرکز بزرگ علمی در جهان اسلام شناخته شده و هم اکنون در این شهر بیش از 200 مرکز علمی، آموزشی و تحقیقی فعال می باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ابراز داشت: بیش از 100 هزار نفر در قم در حوزه علوم اسلامی در حال تحصیل می باشند و 10 هزار استاد در آن مشغول به تدریس می باشند.

امام جمعه قم ادامه داد: بزرگترین مراجع شیعه در قم استقرار داشته و روزانه ده ها کتاب و نشریه در این شهر منتشر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به وضعیت جامعه المصطفی خاطرنشان ساخت: المصطفی نهادی است برآمده و متکی بر تجربه تاریخی حوزه های علمیه که از شیوه های جدید و نوین دانشگاهی استفاده می نماید و هم اکنون 30 هزار نفر از حدود 100 کشور دنیا در آن مشغول به تحصیل می باشند.

وی با اشاره به اینکه 3 هزار استاد ایرانی و غیرایرانی در آن مشغول به تحصیل می باشند، تصریح کرد: 150 رشته تحصیلی در آن به طلاب ارائه شده و روزانه یک کتاب از آن منتشر می شود.

رئیس جامعه المصطفی با اشاره به اینکه 50 مجله از ایران و خارج از المصطفی تولید می شود، گفت: شعبه های بسیاری در دنیا داشته و با دانشگاه های بسیاری تعامل دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: نظام آموزشی کشورهای اسلامی باید فرامذهبی باشد و ما مدعی و آماده اثبات این مسئله هستیم که در جهان اسلام در این رویکرد یگانه بوده و همانند ما نیست.

امام جمعه قم ابراز داشت: در المصطفی 5 هزار دانشجوی اهل سنت وجود داشته و نظام آموزشی آنان کاملا مبتنی بر کلام و فقه اهل سنت می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به اینکه الگوی تکثر آموزشی در المصطفی وجود دارد، خاطرنشان ساخت: این الگوی تکثر آموزشی الگویی است که در کمتر جای دنیا وجود دارد.

وی تصریح کرد: نگاه تمدنی به اسلام از نکات دیگری است که در المصطفی وجود داشته و این رویکرد در برنامه های آموزشی ما مورد توجه است.

رئیس جامعه المصطفی یادآور شد: المصطفی در حوزه علوم اسلامی گام های بزرگی برداشته که قابل استفاده بوده و ده ها رشته در آن فعال می باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بازسازی و توسعه علوم اسلامی مانند تفسیر، فقه و ... در المصطفی، اظهار داشت: علوم اسلامی باید در عصر جدید پاسخگوی نیازهای روز بوده و بر این اساس باید فقه، تفسیر و علوم قرآنی گسترش پیدا کرده و فراگیر باشد.

امام جمعه قم با تأکید بر اهمیت مطالعات تطبیقی، ابراز داشت: گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمانی فرامذهبی است و المصطفی نیز به صورت فرامذهبی کار خود را دنبال می کند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی خاطرنشان ساخت: بزرگترین غم مشترک ما این است که جهان اسلام با این همه منابع بزرگ و قدرت بالقوه، دچار تشتت و اختلاف شده ایم.

وی ادامه داد: امروز دولت غاصب و اسرائیل در منطقه وجود داشته و مع الاسف در امنیت نیز می باشد.

*المصطفی افراط گرایی را محکوم می کند

رئیس جامعه المصطفی تصریح کرد: امروز گروهایی در حال قرائت خشن و متهجرانه از اسلام هستند که مبانی آن را در حال فروپاشی قرار داده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: افراط گرایی مذهبی چه از شیعه، سنی و هر دین دیگر محکوم می دانیم و امیدواریم بتوانیم افراط گرایی را به حاشیه برانیم.

امام جمعه قم اظهار داشت: این گونه جلسات باید زمینه ای برای وحدت، همگرایی و روابط سالم میان ملت ها و دولت ها ایجاد نماید.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به اینکه اساس وحدت و روابط خوب در مراکز علمی و دینی رقم خواهد خورد، ابراز داشت: المصطفی آمادگی دارد همکاری خود را با سازمان دیانت و مراکز علمی ترکیه افزایش داده و از راه اندازی دانشگاه بین المللی ترکیه استقبال خواهیم کرد.

وی در پایان بیان داشت:  ما همیشه نقش سازمان دیانت و شخص جنابعالی را ستایش می کنیم و شخصیت شما بسیار برجسته است.

رئیس المصطفی خاطرنشان ساخت: امیدواریم که این حضور شما در تقویت روابط ملت های مسلمان؛ بویژه ایران و ترکیه بسیار مفید و سودمند باشد.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha