جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
همایش سلامت معنوی

حوزه/ دروس معارف اسلامی در آموزش های دانشگاهی ما وجود دارد، ولی به اهداف والایی که در ابتدای این نظام متصور بودیم حاصل نشده است باید به فکر باشیم و خود را در این زمینه پیشرو و کامل ندانیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دکتر رضوی امروز در  دومین روز همایش «سلامت معنوی» که  در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  قم برگزارشد گفت: توجه به سلامت معنوی علاوه بر تاثیرات عملی در بهبود بیماری می شود.

وی افزود: یکی از آثار این سلامت معنوی موجب بهبود زیستی و بهبود دارویی و بهبود عملکرد پزشکی است، زیرا پزشکی که به این مساله توجه دارد تعهد بیشتری به بیمار خود دارد و این معنویت در سلامت بیمار او نیز موثر خواهد داشت.

این استاد علوم پزشکی بیان کرد: تفسیر انسان و پزشک از مرگ و عالم معنا و خدا باعث می شود که در مسایل مختلف بیماران با مشکلات کمتری مواجه شوند؛ تجاوز به بیماران و ضرب و شتم آنها توسط پزشکان در برخی نقاط دنیا به سبب کمبود عنصر نگاه معنوی است.

وی گفت: وقتی از جانبازی سوال می شود که نظرت راجع به جانبازی تو چیست و او بیان می کند که وقتی که مردم مرا می بینند و خدا را شکر می کنند که مثل من از نعمت پا یا دست بی بهره نیستند، برای من کافی است و من هم خدا را شکر می کنم، نشان می دهد که نگاه معنوی که در اسلام و تشیع وجود دارد می تواند دنیا را متحول کند زیرا این فکر در هیچ جای دنیا دیده نمی شود.

رضوی بیان کرد: هرچه بیماران در حال موت به حالت رضا و به حالاتی که از نظر دین توصیه شده است مرگ را بهتر می پذیرد و این مساله هم نتیجه بهتری برای درمان وی دارد و هم پاداش های عظیمی برای او دربردارد.

وی افزود: دروس معارف اسلامی در آموزش های دانشگاهی ما وجود دارد، ولی به اهداف والایی که در ابتدای این نظام متصور بودیم حاصل نشده است باید به فکر باشیم و خود را در این زمینه پیشرو و کامل ندانیم.

این استاد علوم پزشکی بیان کرد: نیازسنجی در این زمینه یکی از مهمترین ابزارهایی است که باید در این زمینه به آن اقدام کنیم؛ اگر معارف اسلامی که در دروس پزشکی کشور وجود دارد، باید به شکل عملی بیان شود و اگر این کار به خوبی انجام نشود باید منتظر عواقب آن باشیم زیرا آموزش عملی معارف دینی به پزشکان جامعه سلامت را در آینده بیمه خواهد کرد.

وی با بیان این که  توحیدمداری در علم پزشکی گمشده بزرگ عرصه پزشکی در غرب است گفت: خودشناسی و خدا شناسی در علوم پزشکی جاری است و اگر برای این مساله برنامه نداشته باشیم قطعا این مسیر منحرف خواهد شد؛ در عرصه محتوا و روش ظرفیت های بسیاری در دین ما وجود دارد که می تواند در نظام پزشکی مورد استفاده واقع شود.

رضوی بیان کرد: اگر بتوانیم طراحی هایی انجام دهیم که این ایده ها را عملیاتی کنیم و از حوزه شعار خارج کنیم می توانیم تاثیرات عمیقی در این زمینه ایجاد کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha