شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مرکز امور نخبگان

حوزه/ رئیس کمیسیون فرهنگی و پژوهشی بنیاد ملی نخبگان ، یکی از پیش شرط های مهم تحول در علوم انسانی و اسلامی سازی آن را حمایت از نخبگان حوزوی عنوان کرد.

دکتر کمال اکبری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با ابراز خرسندی از این که در شرایط کنونی، خوشبختانه حمایت از نخبگان به گفتمان رایج در بین مسئولان نظام تبدیل شده است ، ابراز داشت: هر چند که کشور از حیث مالی به ویژه در سالیان اخیر در مضیقه و شرایط خاص اقتصادی بوده اما همواره تلاش شده که در حد توان و بضاعت ، حمایت های خوبی از نخبگان جامعه در رشته ها و گرایش های مختلف به عمل آید.

وی افزود: به خصوص در زمینه نخبگان حوزوی که بیشتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی فعال هستند و منشا برکاتی برای جامعه اسلامی ما محسوب می شوند.

عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما بیان داشت: بی شک لازمه تحول مطلوب در علوم انسانی و همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند بومی سازی و اسلامی سازی آن، به این است که ما هر چه بیشتر و بهتر زمینه فعالیت نخبگان حوزوی و دانشگاهی را فراهم کنیم و بستر یک تحول و رشد علمی را شکل دهیم.

وی در ادامه با اشاره به این که اساساً لزوم حمایت جدی و عملی از نخبگان نه تنها در کشور ما بلکه در سراسر دنیا به عنوان یک اصل کلیدی مورد توجه جدی است، گفت: یکی از پایه های اصلی ارتقای علمی هر کشوری ناظر به نیروی انسانی هوشمند و فعال آن است که این امر در نخبگان تجلی و ظهور و بروز می یابد.

این محقق بیان داشت: در واقع امروز نیروی نخبگی و همین نخبگان هستند که تحولات علمی و فرهنگی و اجتماعی را در دنیای امروز رقم می زنند و به اداره بهتر جوامع کمک می کنند به خصوص نخبگان جوان که با قوه نشاط و خلاقیت خود همواره منشأ اثر بوده اند و هستند.

اکبری خاطرنشان کرد: ما نه فقط در علوم فنی و تجربی بلکه به خصوص در شاخه های علوم انسانی اگر به دنبال تحول عمیق و بنیادین هستیم، راهش این است که اولاً نخبگان این رشته ها را به خوبی شناسایی کرده و ثانیاً از آن ها حمایت کنیم و این که به خصوص آن ها را مناصب مورد نیاز بکارگیری نماییم.

وی همچنین گفت: کاری که ما در کمیسیون فرهنگی و پژوهشی بنیاد ملی نخبگان انجام می دهیم این است که با برنامه ریزی ها و تدوین آیین نامه ها می کوشیم زیرساخت های فرهنگی حمایت از نخبگان را در کشور فراهم کنیم.

رییس کمیسیون فرهنگی و پژوهشی بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: طبعاً با وجود فراهم شدن این زیرساخت ها ، تاثیرگذاری و موفقیت نخبگان نیز بر روی ریل های پیش بینی شده بیشتر و بهتر می شود.

وی افزود: در حال حاضر برخی نخبگان گله مند هستند از این که معیار نخبگی و حمایت ها بعضاً ناظر به اعداد و ارقام است که در این خصوص ما در حال اصلاح آیین نامه های مربوطه هستیم تا در نهایت حوزه نخبگانی را توسعه دهیم و الان بنیاد ملی نخبگان در این مسیر قرار دارد.

اکبری با بیان این که حمایت از نخبگان در این کمیسیون، در قالب پیگیری کارها و تدوین آیین نامه ها و مشخص شدن جایگاه هاست، یادآور شد: به خصوص با توجه به این که ما در مقدس قم با نخبگان حوزوی بسیاری روبرو هستیم و همچنین در خود حوزه علمیه مرکز نخبگان حوزوی تشکیل شده ، این امر حایز اهمیت است به ویژه آن که مدیر این مرکز هم خود عضو کمیسیون ما می باشد.

وی همچنین ابراز داشت: در حال حاضر آیین نامه نحوه حمایت از نخبگان حوزوی و قرآنی مشخص شده و برخی از آن ها نیز به تصویب رسیده است و این طیف از افراد مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان و نیز سایر نهادهای کشور قرار می گیرند.

عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما در خاتمه سخنان خود گفت: در ماده دوم اساسنامه بنیاد ملی نخبگان ، هدف از تأسيس این بنیاد ، برنامه‌ريزي وسياستگذاري براي شناسايي، هدايت، حمايت مادي و معنوي نخبگان، جذب، حفظ و بکكارگيري وپشتيباني از آنان در راستاي ارتقای توليد علم، فناوري و توسعه علمي و متوازن كشور عنوان شده است تا از این طریق کشورمان بتواند به یاری خداوند و همت جوانان این مرز و بوم بر اساس چشم انداز کشور در افق سال 1404 به جايگاه برتر علمي، فناوري و اقتصادي در منطقه نائل شود.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha