چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام سید علی عماد

حوزه/ اگر ما می خواهیم جهان را به سمت ارزش های دینی راهبری کنیم، باید حوزه علوم انسانی و میان رشته های ذیربط را به قوت و به سرعت تکثیر کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید علی  عماد در  مراسم تجلیل از پژوهشگران  برتر مدرسه علمیه حقانی قم  اظهارداشت: معاونت پژوهش  به جد با برنامه، پشتکار و با استمداد، در مسیر تولید علم و رونق فعالیت های پژوهشی طلاب حرکت می کند.

وی افزود: انقلاب اسلامی یک فرصت مناسبی را فراروی حوزه های علمیه قرار داده است؛ امروز ما با مجموعه ای از مطالبات مواجه ایم، مسائلی که حوزه های علمیه آمادگی چندانی برای پاسخ گویی نداشتند و هنوز هم ندارند؛ فرصتی که به حق آن چنان که حق حوزه های علمیه است آن گونه که حق دین، حق معارف اسلام واهل بیت است هنوز ما آمادگی لازم را پیدا نکردیم و باید هرچه پر شتاب تر خود را آماده کنیم.

*نیاز به نیروی کارآمد و متبحر در عرصه تولید دانش

حجت الاسلام والمسلمین عماد خاطرنشان ساخت: یکی از کلیدی ترین نیازها، نیاز به نیروی انسانی کارآمد، مطلع ،آینده نگرو متبحر در عرصه تولید دانش است؛ چرا که جهان امروز بر پایه دانش می گردد و قدرت امروز بر پایه دانش شکل می گیرد.

وی افزود: نظام سلطه به دلیل اینکه بر جریان تولید دانش چنگ انداخته امروز می تواند سلطه گری کند، آزادی بخشی در جهان نیز مبتنی بر به چنگ آوردن مدیریت دانش در جهان است، اگر می خواهیم بر اساس معارف دینی و ارزشهای  وحیانی کتاب و سنت قلب نورانی بقیه الله الاعظم را شاد کنیم، اگر می خواهیم قله ها را فتح کنیم، باید خود را از حیث علمی و پژوهش قوی کنیم.

معاون پژوهش حوزه های علمیه تاکید کرد: علم،کلید حل قصه است، کلید جهانداری است و فرهنگ به دنبال آن شکل می گیرید و تمدن به طبع آن محقق می شود.

وی افزود: امروز در جهانی زندگی می کنیم که قریب سه هزار دکتری و غیر دکتری در جهان و عمدتا در آمریکا به خدمت گرفته می شود؛ ما در جهان در تولید شیمی جز چهار پنج کشور اول دنیا هستیم، چه کسی از این ها بهره وری میکند؟ آن کسی که مدیریت علم در اختیار اوست، اما چرا در حوزه علوم انسانی و اجتماعی حضور نداریم؟ چرا نمی گذارند؟

حجت الاسلام والمسلمین عماد با اشاره به اهمیت راهبردی علوم انسانی گفت: اگر ما می خواهیم جهان را به سمت ارزشهای دینی راهبری کنیم باید حوزه علوم انسانی و میان رشته های ذیربط را به قوت و به سرعت تکثیر کنیم ؛این کاری است که نسل آینده ما باید آن را انجام دهد و از الان با آن دست و پنجه نرم کند و خود را آماده سازد.

*جهان سلطه چه می کند و ما در کجا هستیم؟

معاون پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: در سال 1944 روزولت  دستور داد که «بنیاد ملی علمی آمریکا» را تاسیس کند این بنیاد تاسیس شد و الان نهاد برتر علم در آمریکاست و بودجه  امسال آن  مبلغ 643/7 بیلیارد دلار یعنی 7643 میلیارد دلار بوده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha