سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 373662
۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۶
آیت الله محسن اراکی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، نفاق را بستر تحجر و نفوذ دانست و تصریح کرد: زمینه حضور شیطان در جامعه با نفاق فراهم می شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، عصر امروز در سومین همایش بین المللی تحجر و اسلام آمریکایی، در مشهد به بخشی از آسیب های نفاق پرداخت و بستر حضور شیطان را با ایجاد نفاق عنوان کرد.

وی با بیان اینکه نفاق پیچیده، خطر زاست نه نفاق ساده، ابراز داشت: قرآن کریم، نفاق ساده را قابل اصلاح می داند و مهمترین خطر نفاق پیچیده که در آیه هایی مانند « وَ مِمَّنْ حَوْلَکُمْ مِنَ الْأَعْرابِ مُنافِقُونَ وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدينَةِ مَرَدُوا عَلَي النِّفاقِ لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُمْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلي‏ عَذابٍ عَظيمٍ (101 توبه)» اشاره شده، این است که به بخشی از بافت پیکر اسلامی تبدیل می شود و می تواند بدترین صدمه ها را به آن بزند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به ماجرای نفاق در دوران پیامبر(ص) و بعد از ارتحال ایشان، ابراز داشت: حضرت زهرا(س) زبان گویای رسول اکرم(ص) است و روح فاطمی دقیقا همان روح محمدی بوده که در برابر آنچه اتفاق افتاد، سوز و گداز خود را نسبت به از بین بردن آرزویی که قرار بود، اتفاق بیافتد، بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه نفوذ بدون نفاق ایجاد نمی شود و با شناخت جریان نفاق می توان نفوذ و تحجر را دریافت، گفت: این امر، در نتیجه بستر تحجر را به وجود می آورد که تحجر نیز با منشا افراط و تفریط در دین و نداشتن ایمان به کل کتاب است و در واقع «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَکْفُرُ بِبَعْضٍ» می شوند.

آیت الله اراکی، با اشاره به اینکه منافقان، مسجد که عنوان پایگاه پیامبر(ص) دارد را یکی از ابزارهای نفاق و توطئه قرار دادند، اظهار داشت: این امر نفوذ به بافت جامعه اسلامی و قلب آن بود.

وی «ضرار» و آسیب رساندن را یکی از عملکردها و ویژگی های همیشگی منافقان به اسلام دانست و ابراز داشت: آیه 118 آل عمران« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّن دُونِكُمْ لاَ يَأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاء مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الآيَاتِ إِن كُنتُمْ تَعْقِلُونَ »، درباره نفاق و همان تعبیر «خودی» و «ناخودی» است و هشدار می دهد که نباید بازوی مورد اعتمادمان را از ناخودی بگیریم، زیرا منشا نفوذ می شود.

وی با اذعان بر این که اقتصاد کشور ما دچار فساد شده، ابراز داشت: امروز در وضع اقتصادی دچار کاستی، مشکل هستیم و برنامه ها به نتیجه نمی رسد که به علت همان نفوذ می باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه، در بیان ویژگی دیگر منافقان گفت: قرآن کریم به کینه توزی آنان اشاره دارد که این مسئله به دقت، تامل، تحلیل و تحقیق نیاز نیست و از سخنانشان مشخص است و ممکن است خط کفر نرم شود، اما طبق هشدار قرآن کریم، منافق هرگز دوست نمی شود.

آیت الله اراکی با بیان اینکه قرآن کریم در وصف بنی اسرائیل که تسلیم نفاق و در نهایت به ذلت کشیده شدند، هشدار می دهد، یادآور شد: همان طور که خداوند در آیه 139سوره نساء می فرماید « الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاء مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَيَبْتَغُونَ عِندَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ العِزَّةَ لِلّهِ جَمِيعًا »، نباید خود را تسلیم غربی ها کرد.

وی با تاکید بر اینکه هویت ما هویت پذیرش ذلت نیست، گفت: قومی که خود را تسلیم کرده و ذلت می پذیرد، خشم خدا را از آن خود خواهد کرد و بر خلاف این عقیده، منافقان، زیر چتر کافران رفتن را عزت می دانند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه، تحمل نکردن آسیب ها، روبرو نشدن با مشکل ها و در نهایت کاسته نشدن آسیب ها و تبدیل نشدن به جامعه ای وسط و الگو را از دیگر خصوصیت هایی دانست که منافقان حاضر به رسیدن به آن نیستند.

آیت الله اراکی با تاکید بر این که باید بستر نفاق را شناخت، اظهار داشت: امیدواریم جزو کسانی باشیم که صدق بر عهد با خدا داشته باشیم و این امر که از شهیدان تجلیل می کنیم، به همین علت است که آنها نمادهای صدق هستند و تا آخرین قطره خون شان ماندند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha