جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حسینی قمی در مراسم بزرگداشت آیت الله سید محمد باقر خوانساری از سوی نهادهای حوزوی در قم

حوزه/ آیت الله العظمی محمدتقی خوانساری با نیروهای انگلیسی مبارزه کرد و مجروح شدند و چهار سال در کشورهای دیگر، اسارت را به جان خریدند تا نشان دهند که علمای دین تنها به اجتهاد خلاصه نمی شوند، بلکه در میدان جهاد نیز همچون مردان جنگی حاضر می شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام حسینی قمی، شب گذشته در مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله  سید محمد باقر خوانساری در مسجد اعظم قم گفت: سختی ها، درجات مردان خدا را ارتقا می بخشد و این بزرگان با این سختی ها خود و جامعه را رشد می دهند.

وی افزود: از جمله ویژگی های انبیا و ائمه(ع) می توان به شجاعت در برابر زورگویان اشاره کرد که دراین زمینه علما نیز از انبیای الهی ارث می برند که این ارث در علمای ما مشهود است.

ویژگی های بزرگان برای طلاب بیان شود

این خطیب حوزوی بیان کرد: آیت الله سید محمد تقی خوانساری جلوه های این ویژگی ها را در خود داشت؛ طلاب باید با شخصیت های این مردان بزرگ آشنا باشند؛ باید این مردان و ویژگی های اخلاقی این بزرگان برای جوانان و طلاب جوان بیان شود تا نسل جوان حوزه این بزرگان را الگوی خود قرار دهند.

وی گفت: حوزه علمیه می تواند کنگره و بزرگداشتی را به یاد این مراجع عظام برگزار کند؛ امروزه بسیاری از طلاب ما اطلاع زیادی از این گونه شخصیت ها از جمله آیت الله خوانساری ندارند.

حجت الاسلام  حسینی قمی اظهارکرد: امروزه طلاب جوان ما باید الگوی خود را از این چنین بزرگانی بگیرند؛ امام راحل و آیت الله العظمی اراکی از جذبه های معنوی و عرفانی این مرد بزرگ سخن می گفتند؛ امام راحل در تشییع جنازه آیت الله محمد تقی خوانساری به حدی گریه می کردند که شانه های ایشان به شدت تکان می خورد.

وی افزود: مقامات علمی و جهادی و خدمات بسیاری که آیت الله العظمی محمد تقی خوانساری در جامعه ما داشتند، فقط نباید در نماز باران ایشان خلاصه شود؛ ایشان به حدی دارای کرامت بودند که حتی نیروهای بیگانه نیز به ایشان پناه بردند و از ایشان خواستند که برایشان دعا کند که این حضرت به آنها بیان کردند که از خانواده های مقتولین جنگ، دلجویی کنید و آنها را تامین کنید و به نیروهای خود ظلم نکنید.

خطیب حوزوی بیان کرد: ایشان در جنگ با نیروهای انگلیسی مبارزه کرد و مجروح شدند و چهار سال در کشورهای دیگر، اسارت را به جان خریدند تا نشان دهند که علمای دین تنها به اجتهاد خلاصه نمی شوند، بلکه در میدان جهاد نیز همچون مردان جنگی حاضر می شوند.

همایش یادبود مراجع ثلاث برگزار شود

وی گفت: یکی از جنبه های عالی شخصیت شناسی ایشان،اخلاص عملی این بزرگ مرد بود که جامعه ما به شدت نیازمند شناخت این نمادهای اخلاقی است؛ باید کنگره ای برای بزرگداشت مراجع ثلاث برگزار شود، زیرا این بزرگان هر آنچه در توان داشتند برای عظمت حوزه علمیه قم و آیت الله العظمی بروجردی انجام دادند در حالی که ایشان خود از علمای بزرگ بودند.

حجت الاسلام حسینی قمی اظهارکرد: آیت الله العظمی محمدتقی خوانساری برای تقویت مرجعیت آیت الله العظمی بروجردی هر کاری که لازم بود انجام می دادند و حتی در درس ایشان نیز علی رغم اینکه در عالی ترین درجات علمی در نجف بودند سعی می کردند که مرجعیت ایشان را تثبیت کنند.

وی افزود: عالم دینی، زمانی یک عالم دینی کامل است که از جامعه خویش غافل نشود و از گرفتاری های جامعه خویش نیز غافل نشود؛ یک عالم باید در تمام ابعاد نمونه باشد و در همه ابعاد جلوات معنوی و روحانی  و اخلاصی خود را ارایه کند.

استاد حوزه بیان کرد: برخی از طلاب بیان می کنند که گرفتاری های دنیوی اجازه نمی دهد که تمام وقت خود را صرف درس کنند، ولی در حالات این بزرگان آمده است که تمام مشکلات جسمی و دنیایی را با بحث های علمی رفع می کردند، زیرا این درس را عبادت می دانستند.

وی گفت: آیت الله بروجردی پس از شنیدن خبر ارتحال ایشان فرمودند که در عالم رویا خواب دیدم که سید مرتضی از دنیا رفته است و قرار بود که بر جنازه ایشان نماز بخوانم.

حجت الاسلام حسینی قمی اظهارکرد: طبیعی است که چنین عالمی با چنین ویژگی ها باید فرزندی با چنین ویژگی هایی تقدیم جامعه علمی و حوزوی کند؛ این عالم بزرگ اساتید بسیار بزرگی داشتند که کمتر عالمی را می توانیم سراغ داشته باشیم که چنین مراجع بزرگی که افتخار یک نسل حوزه بودند را به عنوان استاد بالای سر خود داشته باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha