شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جمهوری اسلامی

حوزه/ محقق و پژوهشگر حوزه گفت:در ۱۲ فروردین تولد نظام جمهوري اسلامي از نثار خون بهترين فرزندان ايران به وجود آمد و نور اسلام عزيز در ام القرای جهان تشیع پس از گذشت قرن ها در ايران اسلامي متجلي شد.

حجت الاسلام والمسلمین حجت الله سروری در گفتگو با خبرگزاری حوزه گفت: روز  تولد نظام جمهوري اسلامي از  نثار خون بهترين فرزندان ايران به وجود آمد  و نور اسلام عزيز  در ام القرای جهان تشیع پس از گذشت قرن ها در ايران اسلامي متجلي شد.

وی افزود: شعار استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي که توسط ميليونها ايراني آزاده و مسلمان در طول مبارزات در جاي جاي ايران اسلامي فرياد کشيده شده بود، در ساختار جديد سياسي اجتماعي خود با آراي اکثريت ۹۸/۲ درصد  تثبيت، و رسماً به تاييد ملت مسلمان ايران رسيد.

این محقق حوزه بیان کرد: در اين شعار، کلمه استقلال به عنوان نخستين هدف مطرح شده بود که امت مسلمان ايران مي خواهد « اراده ملي» خود را حاکم بر مقدرات خويش سازد تا بتوانند از نفوذ و دخالتهاي بيگانگان رهايي يابد و چه زيبا و متين امام (ره) فرموده است: اگر استقلال کشور خودمان را تحصيل نکنيم ساير چيزها  مانند استقلال سیاسی –استقلال فرهنگی –استقلال اقتصادی نه عاریه ای استقلال دینی درست نخواهد شد. .
وی گفت: تشکيل جمهوري اسلامي نه تنها اراده ملي را بر سرنوشت خود تثبيت کرد و براي آنان استقلال و آزادي را به ارمغان آورد، بلکه اين بارقه اميد در دل محرومان و مستضعفان جهان درخشيد که بعد از قرنها رنج و درد، جلوه اي از وعده خداوند تبارک و تعالي را شاهد باشند.
نویسنده کتاب اقتصاد مقاومتی بیان کرد: شعار اصلي ديگر، کلمه آزادي بود. در رابطه با آزادي نظرات مختلف و متعددي مطرح مي شود؛ اما در اسلام، آزادي جامع ترين و مانع ترين معنا را در بردارد و آن عبارت است از : شرايط سياسي – اجتماعي لازم براي رشد و تعالي فرد و مردم که در آن موانع قانوني و فراهنگي مثل عرف و عادت و موانع سياسي، مانند سلطه طاغوت و استعمار و استبداد وجود نداشته باشد.

وی افزود: يعني انسان در انتخاب عقيده و بيان و نشر آن در چهارچوب قوانين الهي آزاد است، به طوري که مردمی بتوانند هدايت و رشد و تعالي يابند؛ هدف نهايي، کلمه جمهوري اسلامي بود که از به هم پيوستن جمهوري و اسلامي به دست آمده است. کلمه جمهور به معناي توده مردم است و منظور از گنجاندن چنين کلمه اي براي نظام شکل گرفته بعد از انقلاب، اتکا داشتن و تعيين کننده بودن راي مردم در سرنوشت خود و کليه امور اجرايي کشور مي باشد و به طور کلي حکومتي را تبيين مي کند که براي تامين زندگي دنيايي مردم متکي به مردم باشد.

حجت الاسلام سروری گفت: پس این انقلاب  از آن همه مردم است وهمه در آن سهیم بوده وهستند وبه شخص خاص وحزب وگروه خاصی تعلق نداشته ونخواهد داشت و احدی نمی تواند حرفی سهم خواهی بزند.ما یک امت واحدیم؛ انقلاب از آن خود مردم است.
این محقق حوزه بیان کرد: واژه اسلامي هم به سبب تمايز آن از ديگر نظامهاي جمهوري است که ويژگيهاي خاص خود را دارد که در آن ارزشهاي الهي و قرآني بر تمامي شئون حاکميت دارد و همچنين ولي فقيه که بر طبق نظام الهي، ولايت امر و امامت امت را بر عهده مي گيرد، علاوه بر تامين زندگي مردم، مسئووليت هدايت مردم و کمک به رشد و تعالي آنان را نيز بر عهده دارد.

وی گفت: براي تحقق اين بخش حياتي از شعار اصلي انقلاب، نياز بود تا رسما نظام مشخصي حاکم بر ايران شود و در اين راستا بود که رهبري انقلاب اسلامي در اولين روزهاي پس از پيروزي رفراندم رسمي را در خصوص تعيين نظام حاکم بر کشور برنامه ريزي فرمودند و به عنوان راهبرد همگاني نيز فرمودند : " اينجانب به جمهوري اسلامي راي مي دهم و از شما هم مي خواهم که به آن راي دهيد".
دقيقاً در همين زمان وسوسه هاي خناسان ومعاندان شروع شد. از جمله اينکه مطرح کردند که حکومت بر اساس «جمهوري» بدون قيد ديگري يا اينکه جمهوري دمکراتيک و... باشد؛ لذا امام امت با احساس خطر انحراف ونفوذ دشمن فرمودند:« راي بدهيد به جمهوري اسلامي، نه يک حرف زيادتر و نه يک حرف کمتر».

حجت الاسلام سروری بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند: جمهوري اسلامي از لحاظ معناي تحت اللفظي بر دو پايه استوار است: يكي جمهور مردم؛ يعني آحاد مردم و جمعيت كشور؛ اينها هستند كه امر اداره كشور و تشكيلات دولتي و مديريتي كشور را تعيين مي كنند؛ و ديگري اسلامي؛ يعني اين حركت مردم، بر پايه تفكر اسلام و شريعت اسلام است».
این نویسنده حوزوی بیان کرد: مردم در روزهاي دهم و يازدهم فروردين 1358 با حضوري آگاهانه در پاي صندوقهاي راي، پيروزي نهايي انقلاب اسلامي را با آراي عظيم و باور نکردني خود تحقق بخشيدند.
وی گفت: بدين ترتيب میوه مبارزات مستمر و پيگير امت مسلمان ايران در برپايي درخت انقلاب اسلامي به ثمر نشست. و عصر نويني در تاريخ ايران و اسلام و آزدی خواهان جهان آغاز شد.  

پژوهشگر حوزه گفت: در اهمیت این روز مهم ومبارک معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)به شکرانه اين پيروزي درخشان در پيام خود فرمودند: ...مبارك باد بر شما چنين حكومتي كه در آن اختلاف نژاد و سياه و سفيد و ترك و فارس و كرد و بلوچ مطرح نيست و تفاوت بين زن و مرد و بين اقليت هاي مذهبي و ديگران در امر اجراي عدالت نيست».
وی اظهارکرد: امام راحل فرمودند که «من به دنيا اعلام مي كنم كه در تاريخ ايران چنين رفراندومي سابقه ندارد كه سرتاسر مملكت با شوق و شعف و عشق و علاقه به صندوق ها هجوم آورده و رأي مثبت خود را در آن ريخته و رژيم طاغوتي را براي هميشه [در] زباله دان تاريخ دفن كنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha