سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 376604
۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۲
 جشنواره فیلم فلسطین

حوزه / طولانی‌ترین جشنواره فیلم فلسطین با فهرست کاملی از فیلم‌های جدید فلسطینی به شهر شیکاگو واقع در ایالت ایلینوز آمریکا باز‌گشت و فیلم‌های تازه ساخت فلسطینی در مرکز فیلم ژن سیسکل به نمایش گذاشته‌ شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از electronicintifada.net، امروز 16 آوریل طولانی‌ترین جشنواره فیلم فلسطین با فهرست کاملی از فیلم‌های جدید فلسطینی به شهر شیکاگو واقع در ایالت ایلینوز آمریکا باز‌گشت و فیلم‌های تازه ساخت فلسطینی در مرکز فیلم ژن سیسکل به نمایش گذاشته‌ شد.

این جشنواره کار خود را با نمایش فیلم آیدل آغاز کرد. این فیلم ساخته جدید هانی ابواسد براساس داستانی واقعی از محمد عاصف خواننده‌ای از نوار غزه است. سلما دباغ تحلیل‌گر فلسطینی درباره این فیلم می‌گوید: عاصف موفق به اتحاد فلسطینیان شده و او به سرعت به یک پدیده تبدیل شده است. این فیلم نمایشی از قدرت بالقوه هنر برای اتصال مردم به همدیگر در شرایطی است که سیاست در آن شکست خورده است. بر خلاف فیلم‌های قبلی ابو اسد، یک احساس خوب غیر قابل انکار در پایان فیلم وجود دارد.

تنزل از تارزان و عرب ناصر نیز فیلم دیگر این جشنواره است که درباره جمعی از زنان نوار غزه است که در پی یک تظاهرات خیابانی در سالن آرایش گیر افتاده‌اند.

در این میان 3 هزار شب فیلم تحسین برانگیز ساخته مصری، درباره یک زندان زنان رژیم صهیونیستی ساخته شده‌است. این فیلم درباره داستان زندگی لیال (با بازی مایسا عبدالهادی که در تنزل نیز ایفای نقش می‌کند) است که توسط نظامیان رژیم صهیونیستی از خانه خود ربوده شده و به سیاهچال انداخته می‌شود بدون اینکه از حامله بودن خود اطلاع داشته باشد. این آموزگار زن فلسطینی در زندان فرزند خود را به دنیا می‌آورد.

دباغ درباره 3 هزار شب می‌گوید: بازی هنرمندانه بازیگران این فیلم، شاهدی برای بازنویسی و اصلاح تاریخ است. در این زمینه 3 هزار شب بسیار قدرتمند عمل کرده است. این فیلم روی موضوعاتی از اجتماع تمرکز دارد که معمولا نادیده گرفته می‌شوند. موضوعاتی از قبیل زنان و کودکان که از نظر آماری معمولا بیشترین آسیب‌ها را از جنگ، فقر، سلب مالکیت و اشغال و سرکوب می‌بینند.

فیلم دیگر نمایش داده شده در این جشنواره، فیلم سینمایی اقوام عروس با موضوع تلاش برای بقاء  و زنده ماندن، درباره زندگی و تقلای 5 پناهنده سوری برای فرار از جنگ داخلی سوریه و نجات جانشان است.

سارا ایروینگ نویسنده فلسطینی درباره این فیلم می‌گوید:  این فیلم قطعا یک مستند سیاسی است. این فیلم از از دولت‌های جهان برای عدم مقابله با شرایط اضطراری در سوریه انتقاد می‌کند. شرایطی که تا حد زیادی در اثر دخالت‌های بی‌جا و ناآگاهانه اما وسیع و مخرب غرب در خاورمیانه ایجاد شده است. با این حال این یک فیلم آموزشی یا کسل کننده نیست، بلکه فیلم اساسا انسانی است و استفاده از رنگ و تصویربرداری زیبا پیام فیلم را به قلب انسان وارد می‌سازد.

در این جشنواره فیلم‌های کوتاه نیز به نمایش گذاشته می‌شوند که در میان آن‌ها، فیلم رویاهای محبوس ساخته امر کویج زندگی 4 کودک فلسطینی در بازداشتگاه اسرائیل را به تصویر درآورده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha