شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه / حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: جامعه ای که غدیر فکر کند و سقیفه ای عمل و حرکت کند آن جامعه پابر جا نخواهد بود قطعا آسیب خواهید دید.

به گزارش خبر گزاری حوزه  حضرت آیت الله جوادی آملی بعد از ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت علی(ع) به بیان شخصیت و عظمت آن حضرت اشاره کردند و گفتند: وجود مبارک حضرت علی(ع) مولود کعبه است و کارهای بی سابقه­ ای کرده و  کارهای ایشان  هم از هرکسی ساخته نیست و این بی سابقه بودن تنها اختصاص به خطبه و کلمات نهج البلاغه ندارد.

این مرجع تقلید افزودند: حضرت علی(ع) در شرائطی خلافت را پذیرفت که کاملا صدق به صورت کذب و حسن به صورت قبح و حق به صورت باطل در آمده بود و اینکه «فرمودند جامعه اسلام پشت رو شده» برای این است که تبدیل غدیر به سقیفه کار آسانی نبود.

این مفسر قرآن کریم خاطر نشان ساختند: تبدیل شدن غدیر به سقیفه کار یک نفر و دو نفر نبود، بلکه اجتماع انبوهی دست به این حرکت زدند و  این در حالی است که حضرت علی(ع) به تنهایی می خواهند حرکت کندن و سقیفه را به غدیر برگردانند و این هم کار آسانی نبود.

ایشان بیان داشتند: حضرت علی(ع) در حالی می خواهند به تنهایی  چنین حرکتی کنند که دست او بسته است و خار در چشم دارد و اوضاع واقعا سخت است.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان ساختند: در نهج البلاغه آمده است «زمانی که زهرا (س) را به خاک سپردند، رو به قبر پیامبر(ص) کردند و فرمود« یا رسول الله دخترت تا لحظاتی دیگر در محضر تو خواهد آمد و جریان را به عرض خواهد رساند»؛ اینها که به اهل بیت(ع) در مدینه حمله کردند و خانه دختر پیامبر را آتش زدند و ظلم کردند، یک نفر دو نفر نبودند، بلکه اجتماعی از مردم مدینه تشکیل دادند برای اینکه زهرا (س)را هضم کنند.

ایشان با بیاناین که  کل جامعه  آن روز مدینه  علیه اهل بیت(ع) قیام کردند گفتند: نویسنده کتاب «رساله التعجب» می نویسد در همین مدینه یک بانوی بود که دومی نداشت، به افراد فراوانی مراجع کرد فرمود« ای مردم مدینه بیاید علی(ع) را یاری کنید،کسی یاری نکرد و پاسخ هم ندادند، اما باز در همین مدینه زنی بد طینت دیگری گفت آی مردم مدینه علی(ع) را بکشید همه حمایت کردند، بنابر جای بسیار تعجب است.

این مرجع تقلید ادامه دادند: در چنین صحنه و اوضاعی حضرت علی(ع) آمده تا قیام کنند و سقیفه را به غدیر باز گردانند. دو تحلیل عبادی و سیاسی در این جا وجود دارد و حضرت علی(ع) خود را نگهبان هر دو تحلیل می داند.

ایشان بیان داشتند: در جریان قلعه خیبر همه شنیدیم که حضرت درب قلعه را از جا کنند و آن جا دارای قدرت خاصی بود، اما بخواهد سقیفه را به غدیر باز گرداند یک تحلیل سیاسی و عبادی دارد و خود به تنهایی به میدان آمده تا همه را اداره کند.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان ساختند: آن تحلیل عبادی این است که الصلاه عمود الدین، نماز ستون و پایه دین است و در همه جای قرآن سخن از اقامه و یقیمون آمده چون کتاب حکیمی است. اگر دین، نماز را ستون می داند و اگر گفته الصلاه عمود الدین باید با اقامه و یقیمون این ستون را به پا بدارید نه اینکه نماز بخوانید.

ایشان بیان داشتند: دین، نماز را الگوی امور عبادی دیگر مانند روزه قرار داده در حقیقت نماز زیر مجموعه سایر امور عبادی دیگر است؛ خیمه بزرگ عمودی دارد، در وسط خیمه، عمودهایی قرار دارد، در اطراف خیمه بزرگ، ستون، نماز است و امور عبادی دیگر سایر ستون ها هستند.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: اما در بحث سیاسی که حضرت به عنوان عهد نامه، برای مالک اشتر فرموده« جامعه و امت را، به عنوان ستون دین و نظام الهی قرار داد، فرمود« مالک بدان، توده مردم ستون سیاست دین می باشند»، کدام پیامبری بود که بدون مردم به جایی برسد، بنا نیست در همه جا معجزه اتفاق بیافتد و کار را پیش ببرد، حضور و موافقت مردم نقش بسیار تعیین کننده ای در پیشرفت نظام دارد و نباید این نقش تعیین کننده را فراموش کرد.

 این مرجع تقلید ادامه دادند: اما خود حضرت علی(ع) به تنهایی دو ستون دیانت و سیاست را نگه داشت هم نماز اقامه کرد و هم سیاست را به پا داشت اگرچه تلفاتی هم داده شد، ولی اصل نهال اسلام کاشته شد و بعد امام حسن(ع) مقداری را آبیاری کرد و در کربلا به وسیله امام حسین(ع) کاملا اسلام آبیاری شد، ولی با نبود امت چیزی از غدیر نمی ماند.

ایشان بیان داشتند: در حال حاضر سخنان حضرت علی(ع) در نهج البلاغه همه جا را گرفته و اینکه انقلاب امام راحل(ره) جهانی شده به خاطر عظمت نهج البلاغه و کلام آن حضرت است، وقتی در دروازه شام از امام سجاد(ع) سؤال کردند چه کسی پیروز شد، حضرت فرمود« ما اهل بیت(ع) پیروز شدیم» و این نشان از همین حقیقیت جهانی شدن است.

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان ساختند: میلاد حضرت علی(ع) جشن بزرگی است­ و برکت دارد ولی میلاد کسی است که خواست به تنهایی آن غدیر را که به سقیفه تبدیل شده دوباره به غدیر برگرداند و غدیری کند.

این مفسر قرآن کریم به رسالت جامعه اسلامی در همراهی با ولیّ خدا اشاره کردند و گفتند: خدا در قرآن به پیامبر دستور استقامت داد، اما آنجایی که امام و امت را با هم استقامت داشته باشند و مردم، امام خود را رها نکنند، دستور سنگینی است، حضرت علی(ع)  این مقام استقامت را در خطبه شقشقیه بیان کرده« سنگ آسیاب بدون قطب حرکت نمی کند، من علی(ع) قطب حکومت، خلافت و سیاست هستم و حضرت در این خطبه استقامت امام و امت را درست تبیین می کنند.

 حضرت آیت الله جوادی آملی افزودند: اگر خدای نکرده جامعه  از همراهی با  امام خود غافل باشد و طور دیگری حرکت کند جامعه و اسلام آسیب می بیند اگر چه رهبر آن جامعه بزرگ شخصیتی مانند علی(ع) باشد.

 این مرجع تقلید ادامه دادند: جامعه ای که غدیری فکر کند و سقیفه ای عمل و حرکت کند آن جامعه پابر جا نخواهد بود قطعا آسیب خواهید دید. اما اگر جامعه و امت اسلامی غدیری فکر و غدیری اندیشید و غدیری عمل کرد و غدیری حرکت کرد این چنین جامعه ای نه تنها موفق خواهد ماند، بلکه آسیب هم نخواهد دید.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha