دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 13, 2024
دکتر علی شیرخانی

حوزه/ اولین پیش نشست همایش ملی اندیشه‌های فقهی امام (ره) در سالن جلسات دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این نشست که با حضور جمعی از علاقه‌مندان به اندیشه‌های فقهی امام (ره) برگزار شد حجت الاسلام و المسلمین ضیایی فر استاد و پژوهشگر حوزه به سخنرانی پرداخت.

در ابتدای این نشست دکتر علی شیرخانی دبیر علمی همایش گفت: امام(ره) صاحب آثار بسیاری در عرصه‌های مختلف است و برای حفظ این آثار بحث‌های مختلفی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: مؤسساتی که به این موضوع پرداختند موجب نشد که اندیشه‌های امام(ره) وارد بدنه جامعه شود و در نتیجه تصمیم گرفته شد که رشته‌ای به نام اندیشه‌های امام(ره) در دانشگاه‌ها تأسیس شود.

دبیر علمی همایش ابراز داشت: پس از تصویب این رشته، دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو گرفت و پس از مدتی مصوبه‌ای صورت گرفت که در دو رشته فقه اسلامی و اندیشه‌های اسلامی امام و عرفان اسلامی و اندیشه‌های عرفانی امام در مقطع دکتری دانشجو پذیرفته شود.

وی تصریح کرد: امید است که با ورود این رشته به دانشگاه و بررسی به صورت آکادمیک مقداری این اندیشه‌ها وارد بدنه جامعه شود.

شیرخانی ادامه داد: دانشگاه آزاد قم نیز در این رشته چند سالی است که اقدام به پذیرش دانشجو می‌کند و پس از مدتی تصمیم گرفته شد که همایش‌هایی در رابطه با اندیشه‌های امام برگزار شود.

وی با بیان اینکه امام (ره) در رابطه با فقه مباحث عمیق و گسترده‌ای دارد گفت: رویکرد امام(ره) به فقه به نوعی رویکرد فقهای پیشین است ولی نوآوری‌هایی نیز دارد که در روز همایش مقاله‌های متعددی ارائه خواهد شد.

شایان‌ذکر است، همایش ملی اندیشه‌های فقهی امام خمینی(ره) در محورهای فقه عبادی، فقه معاملات، فقه حکومتی و حقوق و مسائل متحدثه در خرداد ماه برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار تا اردیبهشت‌ماه است.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha