جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله شبیری زنجانی

حوزه/ آيت الله العظمي شبيري زنجاني به چند استفتاء دربارۀ: «استفاده نکردن مراکز صنعتی از فیلترهای هوا»، «نامتعارف بودن انجام برخی مستحبات در جامعه»، « مقدار لازم مسح پا در وضو»، «خمس پس انداز در صندوق خانگی» و... پاسخ گفتند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، متن سؤالات و پاسخ های این مرجع تقلید به شرح ذیل است.

* حکم استفاده نکردن مراکز صنعتی از فیلترهای هوا

پرسش: استفاده نکردن مراکز صنعتی از فیلترهای هوای مناسب در خروجی پسماندهایشان که دارای آلایندگی بیش از حد مجاز هستند، به بهانۀ گران ‌قیمت بودن آنها که موجب آلودگی هوا و آسیب ‌رساندن به سلامت مردم می ‌شود چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر موجب سلب حق دیگران و اضرار به آنها ولو آیندگان شود از موارد حق الناس و حرام است.

* نامتعارف بودن انجام برخی مستحبات در جامعه

پرسش: در مواردی که انجام کارهایی به عنوان یک کار مستحب بر آن تأکید شده است اما در جامعه امروز اگر فردی آن کار را انجام دهد انگشت ‌نما می ‌شود، در این صورت انجام آن کار چه حکمی دارد؟

پاسخ: اگر انجام عمل مستحبی در عرف جامعه به نحوی باشد که موجب تمسخر و خوار شدن فرد گردد، ترک شود.

* مقدار لازم مسح پا در وضو

پرسش: آيا مى توان براى مسح پا، تا برآمدگى روى آن را مسح كرد يا اين كه مى بايست تا مفصل مسح نمود؟

پاسخ: بنا بر احتیاط تا مفصل مسح شود.

* خمس پس انداز در صندوق خانگی

پرسش: در بین فامیل صندوق خانگی ایجاد شده که در آن افراد ماهیانه مبالغ ثابتی را پرداخت می نمایند و به صورت ماهیانه قرعه کشی انجام شده و مبلغ جمع شده به یکی از اعضا پرداخت می شود. آیا مبالغی که بیش از یکسال از پرداخت آن گذشته و به نوعی پس انداز شده تا نوبت شخص برسد، مشمول خمس می گردد؟

پاسخ: مبالغی که شخص، قبل از گرفتن وام به صندوق می پردازد، قرض به صندوق محسوب می گردد که اگر مطابق شأنش باشد و دریافت آن از صندوق، کسر شأنش باشد، خمس ندارد اما زمانی که أخذ این مبالغ بدون لطمه به حیثیتش ممکن شد، خمس مبالغی که سال بر آن گذشته، فوری است.

* بیان عیوب آشکار شخص

پرسش: در فرضی که همه می دانند شخصی رشوه بگیر است. اگر در جمعی بگوییم: دیروز فلان شخص فلان مبلغ رشوه گرفت، غیبت محسوب می شود؟

پاسخ: اگر آنها یا شخصی از آن جمع، اطلاع نداشته باشد، غیبت است. در فرض اطلاع هم اگر موجب هتک وی نزد شنونده شود، جائز نیست مگر در شرائطی که نهی از منکر منحصر در آن باشد.

منبع: پايگاه اطلاع رساني دفتر آيت الله العظمي شبيري زنجاني

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha