دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین  میرکتولی

حوزه/ دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه از راه اندازی بخش خواهران این مجمع در بدنه حوزه خبرداد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی  چهارشنبه شب در سیزدهمین مجمع اساتید تفسیر حوزه علمیه در دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: ائمه اطهار(ع) همیشه ما را به قرائت و تدبر و عمل به قرآن سفارش کرده و بیان می کنند که مگذارید که دیگران در عمل به قرآن از شما پیشی بگیرند.

وی افزود: سیر تحریف های معنوی نسبت به قرآن در جهان اسلام و غرب به صورت سیل آسایی متوجه حوزه های دینی و معرفتی می شود و حوزویان باید در مقابل تحریفات بایستند و حوزه های علمیه ما باید دفع کننده شبهات باشند.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه بیان کرد: غربی ها در زمینه هایی مثل کار جمعی و عمل به پیمان ها و... از ما پیشی می گیرند، ولی این درحالی است که در عرصه علوم قرآنی در یک سده اخیر، غربی ها در فعالیت های تحقیقی و پژوهشی قرآنی و دینی هم پیشگام شده اند.

وی گفت: این در حالی است که امروزه غربی ها توانسته اند در رشته های مختلف پژوهشی و علمی از جمله مباحث قرآن و نجوم و تفسیر و...به دستاوردهای جالبی دست پیدا کنند که برخی از این پژوهش بسیار قوی است.

استاد تفسیر حوزه خاطرنشان کرد: این فعالیت علمی و پژوهشی در حوزه باید از یک نقطه آغاز می شد و به همین خاطر روزی که مجمع عالی تفسیر کار خود را آغاز کرد، خدمت مراجع عظام تقلید رسیدیم و از آنها کسب فیض کردیم که در آن روزها آیت الله العظمی مکارم شیرازی یکی از مشوقان اصلی این کار بودند.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی بیان کرد: خوشخبتانه مجمع عالی تفسیر در هفت سال اخیر در عرصه مختلف علمی موفقیت های خاصی کسب کرده است و این فعالیت ها امروزه به شکل سامان یافته ای در حوزه در حال برگزاری است.

امسال 450 درس تفسیر در حوزه برگزار شده است

وی گفت: خوشبختانه هفتمین دوره پذیرش قرآن پژوه نیز در این مجمع عالی انجام شد و با توجه به نوساناتی که در زمینه تعطیلات ایجاد شد، امسال 450 درس تفسیر در حوزه برگزار شده است که نسبت به سال گذشته هم از نظر سطوح درسی از جمله تفسیر تربیتی و آیات الاحکام توسعه یافته است و هم ده درصد از نظر کمی نیز بیشتر از سال گذشته تشکیل شده است.

دبیرمجمع عالی تفسیر حوزه اظهارکرد:امسال به برکت موفقیت علما و حوزویان مفسر در حوزه، در رمضان آینده 63 مفسر به 63 منطقه اعزام می کنیم؛ امسال دو کرسی تفسیر از اعاظم تفسیری برگزار می شود و با همکاری که با صداوسیما انجام شده است این برنامه ها در سطح استانی و ملی پخش می شود.

وی گفت: امسال کتابخانه آیت الله العظمی  گلپایگانی برای استفاده پژوهشگران قرآنی بازگشایی شده است؛ خوشبختانه در همین راستا شاخه خواهران مجمع عالی تفسیر نیزبا حضور 6 نفر از فعالان حوزوی فعال شده است و اساسنامه این مجمع بومی شده است و در آینده خبرهای خوشی از این مجمع منتشر می شود.

دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه بیان کرد: از سال بعد دروس نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز تحت پوشش این برنامه ها در مجمع عالی تفسیر قرار می گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha