شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
استهلال

حوزه/ قائم مقام دبیرخانه کانون های مساجد قم گفت: اولین دوره کارگاه نجوم و استهلال ماه مبارک رمضان با حضور و مربیگری استاد قلمکاریان اصفهانی ویژه روحانیون، مبلغین، مربیان ومسئولین آموزش کانون‌های فرهنگی مساجد قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام اسدالله کریمی ، با اشاره به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، عنوان کرد: اولین دوره کارگاه نجوم و استهلال ماه مبارک رمضان به همت دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قم ویژه مسئولین آموزشی کانون‌های فرهنگی هنری قم برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این که در قرآن کریم، آیات مختلفی درباره هلال ماه و منازل مختلف ماه وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به آیات قرآن کریم و روایات اسلامی، تعیین دقیق ماه قمری به این دلیل مهم است که مناسبت‌های دینی نسبت مستقیمی با سبک زندگی مسلمانان دارد.

حجت الاسلام کریمی یادآور شد: هر سال با نزدیک شدن به آغاز و پایان ماه مبارک رمضان، طیف وسیعی از افکار عمومی مردم به بحث استهلال ماه معطوف می‌شوند، تا جایی که در برخی موارد، موضوع رویت هلال ماه باعث شکاف و دودستگی در اجتماع می‌شود و چه بسا این شکاف بستری برای ایجاد توهین و تمسخر دشمنان اسلام نسبت به مسلمانان شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت والایی که استهلال ماه دارد، مساجد به عنوان پایگاه نشر معارف دین، بهترین مکان برای نهادینه شدن و احیای بحث استهلال ماه‌های قمری از جمله ماه مبارک رمضان هستند.

حجت الاسلام کریمی افزود: دوره آموزشی استهلال ماه مبارک رمضان می‌تواند این سنت حسنه را در مساجد احیا کند و در برخی مساجد، ایستگاه‌هایی برای رصد نجوم و افلاک آسمانی تأسیس شود.

وی یادآور شد: در دوره آموزشی استهلال ماه مبارک رمضان، از سخنان استاد قلمکاریان اصفهانی که تجربه زیادی در تأسیس و راه‌اندازی مراکز استهلال در کل کشور را دارند، بهره مند‌می شویم.

حجت الاسلام کریمی گفت: دوره آموزشی استهلال ماه مبارک رمضان ویژه مسئولین آموزش کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم در روز یکشنبه (16 خرداد) ساعت 17 در سالن همایش پژوهشکده باقرالعلوم (علیه السلام) برگزار می‌شود.

وی عنوان کرد: مساجدی که در استان قم توانمند هستند، می‌توانند در زمینه استهلال ماه مبارک رمضان و دیگر ماه‌های قمری ورود پیدا کنند و برای این هدف باید ساماندهی شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha