پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شب قدر

حوزه/ بر اساس آن چه از روایات اسلامی برمی آید، در کنار سایر امور هستی که در شب قدر، اندازه گیری و امضا می گردد، ولایت اهل بیت(علیهم السلام) نیز در این شب مقدر و امضا گردیده است.

حجت الاسلام محمدسعید امیری، محقق و پژوهشگر حوزوی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه تدبیر حوادث جهان و تعیین سرنوشت و مقدّرات عالم در شب قدر با اراده و آزادی انسان‌ها منافات ندارد، اظهار داشت: با توجه به روایاتی که درباره علت وجود این شب پر فضیلت بیان شده، مشخص می شود که اصل وجود چنین شبی به نوعی لطف ویژه الهی و فرصتی مغتنم برای همه مومنین است. زیرا این امکان برای مومنین و انسان های خداجو فراهم می گردد تا با بهره گیری از برکات این شب کاستی‌ها و کوتاهی‌های خود را در طی مسیر کمال و رشد جبران کنند.

وی ادامه داد: امام باقر(ع)، در پاسخ به این پرسش که چرا شب قدر به وجود آمده و به عبارت دیگر فلسفه شب قدر چیست، فرمود «اگر خداوند کارهاى مومنان را چند برابر نکند به سر حد کمال نمى رسند، اما از راه لطف کارهاى نیکوى آن ها را چند برابر مى‌کند تا کاستى‌های‌شان جبران شود».

محقق حوزه با بیان اینکه بخشیده شدن گنهکاران مطابق روایات رسیده در تمامی شب و روزها محقق می شود، خاطر نشان کرد: در برخی از شب و روزهای خاص همچون شب قدر زمینه برای استجابت دعا و طلب بخشش از خداوند متعال بیشتر از روزهای دیگر است. البته به شرط آن که گنهکاران توبه حقیقی کنند و رابطه بین خود و خدا را اصلاح کنند. حقیقت توبه، پشیمانی از گناه و قصد و عزم جدی برای ترک آن است. امام علی(ع) در این باره می فرماید « توبه به دل پشیمان شدن، و به زبان آمرزش خواستن، و به اندام ترک نمودن است» اگر کسی به این حالت دست یافت، حقیقت توبه در او محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه شاید چیزی برای انسان ها، مهم تر از سرنوشت آنان نباشد، عنوان کرد: همه انسان ها دوست دارند سرنوشت خوبی داشته باشند و در زندگی دنیوی و اخروی شان خوش بخت و سعادتمند باشند. و از آنجا که بین زندگی دنیا و آخرت پیوند و ارتباط عمیقی وجود دارد طبیعی است که خوش بختی در زندگی دنیا، در سعادتمندی جهان آخرت نیز تأثیرگذار است.

این محقق حوزوی با تاکید بر اهمیت احیاء در شب قدر، تصریح کرد: مرحوم کلینی در کافی و شیخ صدوق در من لایحضره الفقیه از رسول‌خدا(ص) نقل کرده‌ است که حضرت فرمود «هرکس شب قدر را زنده بدارد تا سال آینده عذاب از او برگردانده می‌شود». همچنین مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار از امام باقر(علیه السلام) نقل کرده‌ است؛ پیامبر خدا(ص) نهی کرده که از شب 21 و 23 غفلت شود و برحذر داشته که کسی در آن شب بخوابد.

حجت الاسلام امیری در پایان با بیان اینکه یکی از امتیازات ویژه شب قدر، شب ولایت امیرمؤمنان(ع) است، تصریح کرد: بر اساس آنچه از روایات اسلامی بر می‌آید، در کنار سایر امور هستی که در شب قدر، اندازه گیری و امضا می‌گردد، ولایت اهل بیت(علیهم السلام) نیز در این شب، مقدّر و امضا گردیده است. چنان که «مفضل بن عمر» نقل می کند؛ امام صادق(ع) فرمود «فضیلت سوره ی قدر بر سایر سوره‌ها آشکار است». عرض کردم فضیلت سوره ی قدر چیست؟ امام فرمود «در شب قدر ولایت امیرمؤمنان نازل شده است». پرسیدم در همان شب قدری که امیدواریم در ماه رمضان باشد؟ امام فرمود «بله، همان شب قدری که در ماه رمضان قرار دارد، شبی است که در آسمان و زمین، ولایت امیرمؤمنان تقدیر و امضا شده است».  42/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha