جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شب قدر

حجت الاسلام صادقی، بهره گیری معنوی از لیالی پرفضیلت قدر را نیازمند آمادگی قلبی دانست و گفت: اگر قلوب و دل های ما در این شب های با عظمت، آمادگی لازم را نداشته باشد نمی توانیم بهره حداکثری را ببریم.

حجت الاسلام لطیف صادقی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران با بیان این که قدر در لغت به معنای قیمت، ارزش، اندازه و تقدیر بیان می‌شود، گفت: بر اساس شاخص‌هایی، هر کدام از انسان‌ها مطابق اعمالشان، قدر و قیمت‌ و اندازه‌گیری و قیمت‌گذاری می‌شوند و امورات برای آنها رقم می‌خورد.

استاد حوزه علمیه مازندران با اشاره به این که شب قدر ارتباط شدیدی با نور وجود حضرت زهرا(س) دارد، افزود: اگر ما بخواهیم به صفات شب قدر اشاره کنیم، باید صفات ایشان را مرور کنیم.

وی افزود: عبادت یعنی تسلیم خدا شدن و در مقابل خدا سر تسلیم فرود آوردن، این مهم می‌تواند راه و وسیله‌ای باشد برای اینکه انسان در حقیقت از منیت‌های خودش بگذرد، ترک هوای نفس با عبادت در شب ایجاد می‌شود.

معاون تبلیغ حوزه علمیه مازندران ادامه داد: در این شب، سرنوشت افراد و جوامع و هر آنچه با سرنوشت انسان‌ها ارتباط و تطابق دارد، بر اساس حکمت و مصلحت رقم می‌خورد، پس باید این شب را قدر دانسته و به اعمال سفارش شده در این شب به درستی عمل کنیم.

حجت‌الاسلام صادقی، به تعبیر قرآن کریم، عبادت در این شب را برابر با هزار ماه دانست و بیان کرد: به شب زنده‌داری و تلاوت قرآن مجید و مناجات و عبادت و ادعیه در این شب، بسیار توصیه و تأکید شده و خوابیدن در شب قدر مذموم و شب زنده‌داری در آن مستحب است.

وی اضافه کرد: بنابر روایات، روز قدر هم به اندازه‌ شب قدر ارزشمند است و دعا کردن و استغفار در شب قدر، جزو وظیفه دانسته شده و رسول خدا(ص) بر دعا در آن و طلب عافیت از خداوند تأکید بسیار فرموده است.

 حجت الاسلام صادقی، بهره گیری معنوی از این شب های پرفضیلت را نیازمند آمادگی قلبی دانست و گفت: اگر قلوب و دل های ما در این شب های با عظمت آمادگی لازم را نداشته باشد نمی توانیم بهره حداکثری را ببریم.

وی با بیان این که خداوند متعال در این شب های با ارزش مقدرات انسان را تا سال آینده مشخص می‏ کند، خاطرنشان کرد: مؤمنان توجه کنند با تضرع و زاری به درگاه خداوند متعال و دعا و ذکر می‏توانیم در مقدراتی که برای ما تعیین می‏شوند تاثیرگذار باشیم.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که باید در شب های قدر آیینه های دلمان را با نور الهی شستشو دهیم، بیان داشت: اگر این فرصت نیز از دست برود دیگر نمی توانیم در مسیر صحیح گام برداریم.

وی با بیان این که کسانی که اهل دعا و رازو نیاز هستند به خوبی می تواند از معنویت این شب ها بهره گیرند، خاطرنشان کرد: امام صادق(ع) در این خصوص فرمودند؛ هر کس شب قدر را احیا کند گناهان او آمرزیده می شود.

حجت الاسلام صادقی با تأکید براین که مفاهیم الهی باید اساس حرکت زندگی انسان قرار گیرد، افزود: اگر زندگی ما با مبانی دینی آمیخته و پیوند خورده باشد به طور حتم از هر گونه انحراف به دور خواهد بود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha