جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تربیت فرزند

حوزه/کرسی آزاداندیشی باعنوان "نقش مادر درنهادینه کردن آموزه های دینی در فرزندان "در مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی ریحانه الرسول (س)جویبار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» کرسی آزاداندیشی باعنوان "نقش مادر درنهادینه کردن آموزه های دینی در فرزندان "در مرکز تخصصی تفسیر وعلوم قرآنی  ریحانه الرسول (س)جویبار برگزار شد. از مازندران، دکتر حلیمی به عنوان ارائه کننده این بحث گفت: نقش مادر از چند منظر در تربیت فرزند قابل توجّه است یکی از آن جهت که با اختلاط ژن او و شوهرش فرزند شکل می گیرد؛ دوم از آن جهت که ظرف تکوین و شکل گیری وجود فرزند به وجود مادر یعنی رحم او وابسته است که تمام جسم و روح فرزند با جسم و روح مادر تکوین می یابد؛ سوم از آن جهت که دو سال تمام از وجود مادر یعنی شیر او تغذیه می نماید به گونه ای که گوشت و پوست و خون او به همراه خصایص وجودی اش در فرزند تعبیه می شود. چهارم از آن جهت که مربّی اصلی و حقیقی تربیت فرزند در نگاه قرآن و اهل بیت ع مادرمی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که مادر چگونه می تواند آموزه های دینی را در فرزند نهادینه کند یعنی چگونه می تواند فرزندی پرورش دهد تا با طِیب خاطر و لذّت درونی به نماز، حجاب و دیگر آموزه های زیبای الهی بپردازد؟ گفت: مادرباید بداند که فرمان تربیت به دست اوست (مانندراننده)،علوم مربوط به تربیت رابشناسد و منظور ازعلم تربیت، علم کلاسیک نیست. و نیز مادر باید بداند که تربیت، امرونهی کردن نسیت بلکه فراهم کردن شرایط ومحیط است . واینکه هیچ چیزی نیست که در فرزند تاثیرمثبت یامنفی نداشته باشد.وازآنجایی که مادر نقش الگودهی دارد باید یک سری  امور چون  مراء(جدال)، قهر، فحش  و کتک  را ترک کند.

این استاد حوزه در خصوص میزان تاثیر گذاری نقش پدر و مادر گفت: مادر بیشترین تاثیررا در شکل گیری شخصیت فرزند دارد و  اگر پدر در امر تربیت همراه مادر نباشد، مادرمی تواند به تنهایی مدیریت کند .

وی با اشاره به اینکه  به هفت سال اول زندگی، شکل گیری و هفت سال دوم تعمیر و بازسازی وهفت سال سوم ؛تثبیت می گویند، تاکید کرد: در14سال اول زندگی، تربیت به طور کامل شکل می گیرد وبه صورت عادت درمی آید وتغییر آن بسیارمشکل است.بنابراین امرتربیت تا14سالگی پایان می پذیرد.

درادامه دکتر سید قاسم حسینی به عنوان منتقد این کرسی بیان کرد: مادر در تربیت نقش به سزایی دارد؛ اما صددرصدی نیست و زمینه برای انتخاب  سعادت و شقاوت در فرزند وجوددارد. اگرچه درتربیت فرزند ، وراثت نقش دارد اماعوامل دیگرمثل پدر، برادر، خواهر و محیط نقش بیشتری دارند. مادرباید علوم مربوط به تربیت رابشناسد وعلم کلاسیک به کار می آید اما مطلق نیست مادرنقش الگودهی عملیاتی دارد.اگرمادرنمازشب بخواند وبچه ببیند یادمی گیرد.

دکترحسینی با تاکید برضرورت آموزش تعلیم مادران افزود: مادران امروزی باخطراتی مواجهند که ازسوی کشورهای غربی طراحی می شودپس تعلیم وآموزش تربیت صحیح فرزندان برای مادران امروزی امرضروری  است.

وی با اشاره به زمان تربیت اظهارداشت که  تربیت تا14سالگی تمام نمی شود بلکه درهمه سنین می توان به امر تربیت پرداخت.

در پایان کرسی دکتر سیدمعصوم حسینی به عنوان داور ابرازداشت: مادر باید زمان شناس و آگاه به مسئولیت خویش باشد، سپس استعدادفرزندش را کشف کرده ودرهمان مسیر او رابپروراند .

این محقق حوزوی با اشاره به اینکه مادر نقش الگودهی دارد تاکید کرد: علم هم اثبات کرده که هیچ کاری نیست که مادر انجام دهد و در فرزند اثر نگذارد.

وی در خصوص آموزش تربیت فرزندان به مادران اظهار کرد: مادر خیلی ازآموزه هارامی داند محال است مادری نداند دروغ ،غیبت و...زشت است.   اما آنها رادرزندگی پیاده نمی کند

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha