شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مساجد کربلا

حوزه/ مرکز تحقیقات و پژوهش های کربلا در حال جمع آوری اطلاعات میدانی در مورد حسینیه ها و مساجد شهر قدیم کربلا است تا دانشنامه ای در این زمینه تالیف کرده و آن را به دانشنامه بزرگ زیارت اربعین ضمیمه کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، مرکز تحقیقات و پژوهش های کربلا از پایان یافتن اولین مرحله سرشماری مساجد و حسینیه های منطقه قدیمی کربلا خبر داد و گفت این کار دو ماه طول می کشد.

این مرکز افزود: کمیته ای مرکزی برای انجام این ماموریت تشکیل شده و تحقیقات میدانی در این زمینه در حال انجام است و تا کنون حدود 205 مسجد و حسینیه شناسایی شده است.

در گزارش مرکز تحقیقات کربلا آمده: معروف ترین این مساجد، مسجد "شیخ عاملی" در خیایان السدرة، مسجد "آسیا خانم" در العباسیه شرقی، مسجد "کبیس" در منطقه باب الطاق، مسجد "ماهی کلیب" در باب النجف و مسجد "الترک" در عباسیه غربی هستند و اما معروف ترین حسینیه ها نیز حسینیه "اهالی المسیب" و حسینیه "طوزخورماتو" و حسینیه "الدهالیک" هستند.

در ادامه این گزارش آمده: این اقدام در راستای شناسایی و مستند سازی و ثبت اطلاعات بیشتر درباره مساجد و حسینیه های قدیمی کربلا صورت می گیرد، چون بیشتر این اماکن در حال نابودی یا تغییر بنا قرار دارند و پیش بینی ما این است که این پروژه حدود دو سال طول بکشد.

مرکز پژوهشی کربلا همچنین بنا دارد نتیجه این تحقیقات را در سه جلد کتاب منتشر کند.

در این زمینه در ماه آوریل گذشته اوقاف شیعیان کربلا اسنادی را در مورد حسینیه ها و مساجد کربلا در اختیار این مرکز قرار داد تا دانشنامه ای در این زمینه تهیه و تنظیم کند و مرکز کربلا نیز چند ماه بعد، تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کرد و تا دانشنامه ای در این زمینه تالیف کند و آن را به دانشنامه زیارت اربعین ضمیمه کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha