جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
روز عرفه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سید محمد بدری گفت: روز و شب عرفه فرصت مهم توبه برای انسان فراهم می آید.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد بدری در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، عرفه را یکی از مهمترین رخدادهای اسلامی خواند و بیان داشت: عرفه یکی از روزهای برگزیده و با عظمت است، با آن که به اسم عید از آن یاد نشده، اما از روایات و تاکیدات معلوم است که در این روز خدا توجهات ویژه به بندگانش دارد.

استاد حوزه علمیه اصفهان، عرفه را روز معرفت و شناخت دانست و ادامه داد:این شناخت ابعاد مختلفی دارد، شناخت خود یکی از مهمترین این شناخت ها است به معنی که انسان خود را بشناسد که من از کجا آمده ام و هدف از آمدن من من چیست! حدیث «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» از پيامبر(ص) و امير مؤمنان(ع) در حدّ شهرت نقل شده است به بیان همین موضوع می پردازد، انسان باید از خود شناسی به خدا شناسی برسد.

وی به آیه 56 سوره مبارک ذاریات اشاره کرد و گفت: در این آیه آمده است «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ - من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند ( و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند ) ! و خود را بشناسند» یعنی خود خدا را بشناسند و خدا را بشناسند و در روز عرفه فرصت این شناخت فراهم می شود.

حجت الاسلام والمسلمین بدری، روز عرفه روز شناخت دشمنان و اظهار داشت: باید مسلمان دشمنان خود را بشناسد، چه دشمن درونی و چه دشمن بیرونی! دشمن درونی مانند نفس عماره که در حدیث «اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک» (دشمن ترین دشمن تو نفس تو است که در میان دو پهلوی تو است) به آن اشاره شده است، انسان نباید مغرور هوای نفسانی نشود.

عضو شورای مرکزی ائمه جامعه و  جماعات اصفهان، ضرورت شناخت دشمن بیرونی را مهم دانست و گفت: دشمن برونی که در رأس شان شیطان است تا شیطان صفت ها را بشناسیم و در مقابل آنها آماده باشیم، در آیات فراوانی به شیطان به عنوان سر سخت ترین دشمن اشاره شده است، امروز شیطان بزرگ و مزدوران آن نماد کنونی شیطان برونی است.

این استاد حوزه خاطر نشان کرد: روز عرفه روز توبه است، در احادیث زیادی داریم که بعد از شبهای قدر شب و روز عرفه مهمترین روز برای توبه کردن است، اگر خدا کسی را در ماه رمضان نبخشد، او را نمی بخشد مگر رمضان سال بعد یا در روز عرفه در عرفات!

حجت الاسلام والمسلمین بدری، عرفه را روز شناخت امامت معرفی کرد و گفت: عمرو بن ابی المقدام می‏ گوید امام صادق(ع) را در روز عرفه و در موقف عرفات دیدم که با بلندترین صدای خویش خطاب به جمعیت حاضر ندا می‏ داد: «یا اَیُّها النّاسُ اِنَّ رَسُولَ اللّه‏ِ کانَ الاِْمامُ، ثُمَّ کانَ عَلِیُّ بْنُ اَبی طالِبٍ، ثُمَّ الْحَسَنُ، ثُمَّ الْحُسَیْنُ، ثُمَّ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ، ثُمَّ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ...؛(1) ای مردم! رسول خدا امام بود. سپس علی بن ابی طالب، سپس حسن، سپس حسین، آنگاه علی بن الحسین و سپس محمد بن علی امام بودند...». ما هم به پیروی از ایشان هم باید امامان را بشناسیم و هم بشناسانیم، شناساندن امام زمان(عج) از جمله مهمترین اعمالی است که ما باید به آن دقت کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha