چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام حق پناه

حجت الاسلام والمسلمین حق پناه با تاکید بر ضرورت احیای سنت تقریرنویسی دروس خارج حوزه، گفت: يك مجتهد باید نیازهای زمانه خود را به خوبی درک کند تا بتواند جواب مطلوب را ارائه دهد و با مردم همراه باشد.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام  والمسلمين حق پناه، در دومین مرحله برگزاری کارگاه تقریرنویسی درس خارج که در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد با بیان این که شناخت دقیق از کتاب الهی و سنت اهل بیت(ع)، لازمه پاسخ به سؤالات روز جامعه است، گفت: يك مجتهد باید نیازهای زمانه خود را به خوبی درک کند تا بتواند جواب مطلوب را ارائه دهد و با مردم همراه باشد.
وی افزود: هدف حوزه هاي علميه چيزي جز هدف انبياء نيست، زيرا حوزه و درس خارج، محل پرورش عالماني است که وارثان انبياء مي باشند.
حجت الاسلام  والمسلمين حق پناه، هوش و فراست، خلوص و تقوا و مدير و مدبّر بودن را از مهم ترین بایسته های یک مجتهد برشمرد و در مورد اهمیت توجه به حکومت از سوی ایشان، سخن امام خمینی(ره) را یادآور شد؛ «حکومت در نظر مجتهد واقعي فلسفه عملي تمامي فقه در تمامي زواياي زندگي بشريت است. حکومت نشان دهنده جنبه عملي فقه در برخورد با همه معضلات اجتماعي، سياسي، نظامي و فرهنگي است.» (صحيفه نور، ج 21، ص 98)
فقه اهل بیت (ع) پاسخگوی همه نیازهای بشر است
اين استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: فقه اهل بيت(ع) با زيرساخت اجتماعي و انساني و ويژگي هايي که در روش و منابع استنباط دارد پاسخگوي همه نيازهاي قانوني و حقوقي جهان امروز است.
وی اضافه کرد: بايد با تلقي صحیح از انسان و اسلام، ذهني جهان نگر و فهم دقيق رسالت دين به سراغ اين ذخيره عظيم رفت و با شناختي واقع بينانه از نيازهاي نو پيداي انسان امروز، اشکال، ابعاد و نيازهاي جوامع را بر منابع شيعي عرضه کرد.
ضرورت تقریرنویسی درس خارج
حجت الاسلام  والمسلمين حق پناه در مورد اهمیت نگارش یافته ها و دانسته ها گفت: کتابت علوم وسيله اي است که منويات ارزشمند آدمي را ثبت مي کند و به آيندگان تحويل مي دهد و بدين وسيله علوم، تجارب و اکتشافات از نسلي به نسل ديگر مي رسد.
این استاد حوزه و دانشگاه عدم استفاده مفید و بهینه از مطالعات و تلاش ها و عدم دسترسی آسان به آموخته ها و یادداشت ها را از مهم ترین مشکلات طلاب سطح خارج برشمرد و عنوان کرد: طلاب در تقریرنویسی درس خارج باید با هدف عمل کنند و با فراگیری اصول یادداشت برداری، مطالب خود را منسجم كنند.
وی آموختن و افزودن دانستني ها و دستيابي به حقايق و معارف، نقد انديشه ها و تفکرات ديگران، تقويت افکار و تجديدنظر تعالي بخش در انديشه هاي خود، عمل به يافته ها و معلومات سودمند و انتقال حقايق و معارف به ديگران را مهم ترین اهداف تقریرنویسی درس خارج دانست.
 جایگاه فقه در دین اسلام
حجت الاسلام والمسلمین حق پناه با اشاره به روایت «تَفَقَّهُوا فِي دِينِ اللَّهِ فَإِنَّ الْفِقْهَ مِفْتَاحُ‏ الْبَصِيرَةِ وَ تَمَامُ الْعِبَادَةِ وَ السَّبَبُ إِلَى الْمَنَازِلِ الرَّفِيعَة» (بحارالانوار، ج 0‏1، ص 247)، ابراز کرد: ماده «فقه» حدود بیست بار در قرآن به معنای فهم عمیق و همه جانبه بیان شده است که عظمت جایگاه تفقه در دین را متذکر می شود.
وی با بیان این که برخی از عالمان شیعی در طول تاریخ مايه مباهات مسلمانان و افتخار بشريت بوده اند، گفت: اجتهاد در هر دوره ای از رشد و بالندگي برخوردار بوده و همواره عليه قوانين جور و ظالمان تاريخ بپا خاسته است.
انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha