پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
گزارشی از غرفه های رسانه های حوزه دین و اندیشه نمایشگاه مطبوعات

حوزه/ بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، در حالی روز پایانی برگزاری خود را سپری می کند که ۲۳ رسانه حوزه دین و اندیشه در قلب این نمایشگاه قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» مستقر در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، بزرگترین رویداد رسانه ای کشور، در حالی روز پایانی خود را سپری می کند که ۲۳ رسانه حوزه دین و اندیشه در قلب این نمایشگاه قرار گرفتند؛ اقدامی که به گفته حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، به منظور فرهنگ سازی و توسعه الگوهای صحیح صورت گرفته است.

اگر از راهروی اصلی بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات گذر کنیم، خواهیم دید که رسانه های حوزه دین و اندیشه در مرکز این نمایشگاه قرار داده شده اند؛ اقدامی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اتخاذ آن، سعی کرده تا اکثریت قریب به اتفاق مردم بازدیدکننده، حتما با این بخش مهم از نمایشگاه مطبوعات روبرو شوند.

*دغدغه توسعه الگوهای دینی 

حسین انتظامی رئیس بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، در نشست خبری پیش از برگزاری این نمایشگاه گفته بود: شورای سیاستگذاری طی سه دوره گذشته برای حوزه‌های دین و اندیشه بخش جداگانه‌ای را در نمایشگاه مطبوعات در نظر گرفت این مهم سبب شد تا رسانه‌های دینی و ارزشی نمود بیشتری داشته باشند و به فرهنگ سازی و توسعه الگوهای صحیح بیانجامد.

حالا با شروع نمایشگاه مطبوعات و بازدید از آن مشاهده خواهیم کرد که ۲۳ رسانه حوزه دین و اندیشه در قلب این نمایشگاه جای داده شده اند تا تقریبا همه بازدیدکنندگان از نمایشگاه حتما با این بخش روبرو شده و با خدمات ارائه شده از سوی آنان آشنا شوند.

*معرفی نشریات تخصصی حوزه دین و اندیشه 

از جمله مهمترین غرفه های بخش دین و اندیشه در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، می توان به غرفه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اشاره کرد که در فضایی به وسعت ۹۶ مترمربع، به معرفی نشریات  و وب سایت های وابسته به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم اشاره کرد؛ این غرفه چندین ماهنامه، چندین فصلنامه و چندین وب سایت علمی وابسته به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم را به مردم معرفی می کند که همه این رسانه های تخصصی، هر کدام در یک حوزه خاص مانند خانواده و زنان، اخلاق اسلامی، تربیت اسلامی کودکان و ... منتشر می شوند.

حجت الاسلام باب الله آزادی مسئول غرفه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و از کارشناسان روابط عمومی این نهاد حوزوی اظهار داشت: در این غرفه، نشریات تخصصی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از جمله نشریاتی که در حوزه زن و خانواده، در حوزه اخلاق اسلامی، در حوزه پژوهش های علمی و ... منتشر می شوند، به مردم معرفی می شوند.

وی افزود: همچنین وب سایت های وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از جمله سایت خود دفتر و یا سایت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی(وابسته به دفتر) و ... معرفی شده و خدمات ارائه شده در این وب سایت ها از جمله وجود مقالات علمی معتبر در آن ها، به مردم و بازدیدکنندگان از نمایشگاه توضیح داده می شود.

مسئول غرفه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ادامه با بیان این که بخش های جانبی هم در این غرفه پیش بینی شده است، گفت: از جمله برنامه های جانبی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در نمایشگاه مطبوعات، اختصاص قسمتی بنام کودکان است که در این مکان کوچک علاوه بر این که برای کودکان میزهای نقاشی پیش بینی شده، در ساعت های مشخصی از روز، روحانیون کارشناس عرصه کودک حضور یافته و معارف دینی را در قالب های جذاب کودکانه از جمله شعر و داستان، به کودکان آموزش می دهند.

وی در مورد عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ایجاد بخش اختصاصی دین و اندیشه در نمایشگاه مطبوعات گفت: غرفه ما ۹۶ متر است و فقط ۲۰۰هزار تومان پول پیش پرداخت آن را داده ایم و بقیه هزینه های دریافت غرفه برای ما رایگان شد.

*خبرگزاری حوزه، به دنبال ترویج اخلاق حسنه رسانه ای است

خبرگزاری حوزه به عنوان رسانه رسمی حوزه های علمیه نیز، از دیگر رسانه هایی است که در مکان مناسبی از بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، صاحب غرفه است. 

کریم دلفانی سردبیر خبرگزاری حوزه درخصوص حضور این رسانه در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، گفت: خبرگزاری حوزه به منظور معرفی خدمات خود به مردم و جامعه اسلامی که همان نشر معارف دینی است، در این نمایشگاه حضور یافته است.

وی گفت: خبرگزاری حوزه به دنبال بسط و توسعه فرهنگ اصیل اسلام در رسانه های مختلف کشور است و به این منظور تلاش هایی را انجام داده است.

سردبیر خبرگزاری حوزه با اشاره به شعار بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات که شفافیت و صداقت نام گرفته است، گفت: شفافیت و صداقت شعار بسیار قابل و ارزشمندی است که برای نمایشگاه مطبوعات انتخاب شده اما متأسفانه برخی از رسانه های کشور به بهانه شفافیت و صداقت، توجهی به حیثیت و حرمت افراد نکرده و به همین دلیل یکی از تلاش های خبرگزاری حوزه همین ترویج اخلاق حسنه رسانه ای است.

*فصلنامه های علمی برای تحقق ایده دانشگاه اسلامی

دانشگاه اسلامی به مثابه یک ایده و فکر، توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و همچنین پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی به عنوان دو نهاد علمی و فرهنگی کشور دنبال می شود؛ این دو نهاد برای تحقق ایده خود در عرصه رسانه اقدام به انتشار سه نشریه علمی – تخصصی کرده اند.

سیدمحمد موسوی مسئول غرفه فصلنامه دانشگاه اسلامی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات نیز با بیان این که این غرفه به معرفی نشریات علمی-پژوهشی دانشگاه اسلامی می پردازد، گفت: دانشگاه اسلامی به مثابه یک فکر و ایده است که ما آن را دنبال می کنیم.

وی با بیان این که در حال حاضر سه نشریه برای تحقق ایده دانشگاه اسلامی چاپ می شود، که ما در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، این نشریات را به مردم معرفی می کنیم، اظهار داشت: فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی یکی از نشریات است که علاوه بر انتشار مکتوب، در سایت اینترنتی ksiu.nahad.ir فایل پی دی اف pdf آن به صورت رایگان قابل دسترسی است.

مسئول غرفه فصلنامه دانشگاه اسلامی اضافه کرد: یکی دیگر از نشریاتی که ما نسبت به معرفی آن اقدام می کنیم، دو فصلنامه فرهنگ در دانشگاه اسلامی است که علاوه بر نسخه مکتوب، نسخه pdf پی دی اف آن نیز در سایت اینترنتی ciu.nahad.ir به صورت رایگان قابل دسترسی است.

موسوی گفت: سومین نشریه ما دو فصلنامه مدیریت در دانشگاه اسلامی است که علاوه بر انتشار نسخه مکتوب، در سایت اینترنتی miu.nahad.ir قابل مشاهده است.

مسئول غرفه فصلنامه دانشگاه اسلامی در پایان سخنان خود گفت: نشریات دانشگاه اسلامی، علاوه بر تبیین ایده دانشگاه اسلامی، نیازهای علمی و تحقیقاتی دانشگاه ها را با رویکردی اسلامی پاسخ داده و به معرفی یک نقشه راه برای تحقق ایده دانشگاه اسلامی اقدام می کند.

*نشریات اهل تسنن در نمایشگاه مطبوعات

پیروان اهل تسنن نیز نشریاتی را به چاپ می رسانند؛ یکی از این نشریات ماهنامه ندای اسلام است که به در شهر زاهدان اما با گستره توزیع ملی منتشر می شود.

محمد ذاکری فرد مسئول غرفه ماهنامه ندای اسلام زاهدان، اظهار داشت: ماهنامه ندای اسلام از سال ۷۹ مجوز انتشار خود را دریافت کرد و ا مروز بعد از حدود ۱۷سال از انتشار، ۶۶ شماره از آن به چاپ رسیده است.

وی افزود: نشریه ندای اسلام، با محوریت مذهب اهل تسنن منتشر شده و دیدگاه های علمای اهل تسنن که بیشتر آنان علمای داخل ایران هستند را منتشر می کند.

مسئول غرفه ماهنامه ندای اسلام، خاطرنشان کرد: البته ما دیدگاه های علمای مذهب تشیع را نیز به چاپ می رسانیم.

وی گفت: محور مطالب منتشر شده در نشریه ندای اسلام، عقیده علمای اهل سنت، در خصوص کلیت دین اسلام، قرآن، صحابه و اهل بیت(ع)، جامعه مطلوب اسلامی، خانواده اسلامی و تاریخ و اندیشه است که تقریبا در هر شماره نشریه دیده می شود.

ذاکری فرد، یادآور شد: ماهنامه ندای اسلام به عنوان یکی از نشریات اهل سنت ایران، تحت اشراف مولوی عبدالحمید از بزرگان اهل سنت ایران منتشر شده و دفتر مرکزی آن نیز در شهر زاهدان قرار دارد اما گسترده توزیع آن ملی و بین المللی است.

وی در پایان تأکید کرد: با وجود  آن که اجازه  گستره ملی داریم، اما نشریه ندای اسلام را به کیوسک های مطبوعاتی برای فروش نمی سپاریم چرا که برخی آیات قرآن در این نشریه به چاپ می رسد و نگرانیم که شاید جسارتی ناخواسته به این آیات صورت گیرد؛ البته باید این نکته را ذکر کرد که تمام نشریات ما به دست مشترکان ثابت و یا نهادهای علمی و پژوهشی کشور ارسال می شود و در حال حاضر تیراژمان ۸هزار نسخه است و در گذشته نیز ۱۵هزار نسخه بود.

*حضور رسانه های دینی در نمایشگاه مطبوعات ضرورت دارد

خبرگزاری رسا به عنوان رسانه ای که بیشتر اخبار فرهنگی و حوزوی را در کنار برخی اخبار عمومی کشور پوشش می دهد نیز در بخش دین و اندیشه نمایشگاه مطبوعات، فعالیت خود را دنبال می کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی محققی مدیرعامل خبرگزاری رسا، در خصوص ضرورت حضور رسانه های دینی در رویدادهای ملی همچون نمایشگاه مطبوعات، اظهار داشت: از آنجایی که نمایشگاه مطبوعات آخرین دستاوردهای مطبوعاتی و رسانه ای را در معرض دید عموم قرار می دهد، حضور رسانه های دینی در آن یک ضرورت است .

مدیر عامل خبرگزاری رسا افزود: با توجه به جایگاه دین در عرصه های مختلف زندگی، به ویژه بحث حاکمیتی و نظام سازی، رسانه های دینی باید فعالیت های خود را در معرض نمایش قرار داده و به عموم معرفی کنند.

*معرفی نشریات مکتوب و الکترونیک وابسته به آستان قدس رضوی

بوی امام رضا(ع) و حرم دلربای امام هشتم شیعیان با حضور غرفه نشریات آستان قدس رضوی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات پیچیده است.

سیدمهدی موسوی مسئول غرفه نشریات آستان قدس رضوی در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات، در خصوص فعالیت های این غرفه گفت: در این غرفه تمامی نشریات مکتوب و الکترونیک معاونت ها و مراکز علمی زیر مجموعه آستان قدس رضوی از جمله معاونت تبلیغ و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی،‌ کتابخانه آستان قدس رضوی،‌ بنیاد پژوهش آستان قدس، دانشگاه رضوی و ...، معرفی می شود.

وی با بیان این که این نشریات به صورت الکترونیک و مکتوب است،‌ خاطرنشان کرد:‌ این نشریات به صورت سالنامه،‌ فصلنامه و ماهنامه در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد؛ همچنین برخی نشریات آستان قدس مانند نورالهدی ویژه کودک و نوجوان است که همیشه مورد توجه مخاطبان بوده و در این نمایشگاه به صورت ویژه ای معرفی می شود.

*فعالیت خبرگزاری تخصصی قرآن در نمایشگاه مطبوعات

خبرگزاری ایکنا به عنوان خبرگزاری تخصصی قرآن کشور،‌ تمامی اخبار و رویدادهای جامعه قرآنی کشور را منتشر می کند و امسال در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات نیز فعالیت دارد؛ میهمانان مختلفی از جامعه قرآنی کشور و همچنین برخی از مسئولان که بیشتر مرتبط با مسائل فرهنگی کشور هستند،‌میهمان این غرفه بوده و با خبرنگاران آن پیرامون مسائل مختلف جامعه قرآنی کشور گفت وگو می کنند.

گزارش: صادق چهرقانی

۳۱۳/۲۹

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha